ابراز نگرانی وزیر کشور از رد صلاحیت داوطلبان شوراها در هیأت‌های نظارت شهرستان‌ها

گروه سیاسی/ در حالی که رد صلاحیت گسترده داوطلبان انتخابات شوراها از سوی هیأت‌های نظارت طی روزهای اخیر با واکنش‌های اعتراضی داوطلبان و هشدارهای فعالان سیاسی مواجه شده بود، خبر رسید که وزیر کشور، رئیس مجلس و اعضای هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها برای اصلاح رویه تأیید صلاحیت‌ها جلسه گذاشتند.
رویکرد احراز صلاحیت‌ها از سوی هیأت‌های نظارت در این دوره به ترتیبی بود که بسیاری را نسبت به حفظ حقوق شهروندان و داوطلبان و نیز غیر مشارکتی شدن انتخابات شوراها نگران کرد. چنین بود که در روزهای گذشته سید حسن خمینی برگزاری انتخابات پر شور و شامل را ضروری دانست و خواستار برچیدن بساط تنگ نظری و حذف شد؛ محمد‌رضا عارف هیأت‌های نظارت را به تجدید نظر جدی فراخواند و از آنها خواست که نگذارند مصالح عمومی وجه‌المصالحه‌ منافع جناحی قرار گیرد و عباس آخوندی در نامه‌ای سرگشاده به رئیس جمهوری از او خواست که اجازه ندهد امید به مردمسالاری در ایران کم رمق شود. الیاس حضرتی، دبیرکل حزب اعتماد ملی هم در نامه‌ای به رئیس مجلس با انتقاد از رد صلاحیت گسترده در انتخابات شوراها خواستار بازنگری در این زمینه  شد.
خبرها هم مؤید همین نگاه حذفی بود تا آنجا که در اصفهان همه اعضای فعلی شورای شهر رد صلاحیت شدند و به اذعان شکرالله حسن بیگی رئیس ستاد انتخابات استان تهران، ۸۱ درصد اعضای فعلی شوراهای شهر استان تهران رد صلاحیت شدند. از 12 عضو فعلی شورای شهر تهران که ثبت نام کرده‌اند نیز تنها دو عضو تأیید صلاحیت گرفتند. در چنین شرایطی به گزارش برنا، رئیس مجلس، وزیر کشور، رئیس ستاد انتخابات کشور، معاون پارلمانی وزارت کشور و تعدادی از اعضای هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها روز یکشنبه در جلسه‌ای به بررسی وضعیت و روند احراز صلاحیت‌ها  پرداختند و در نهایت به منظور ایجاد زمینه حضور حداکثری آحاد مردم در انتخابات تأکید شد که  صلاحیت افرادی که استعلام آنها از کلیه مراجع نظارتی مثبت است، از سوی هیأت نظارت مورد تأیید قرار گیرد. جمال عرف، رئیس ستاد انتخابات کشور هم درباره این جلسه گفت: وزیر کشور در این جلسه روند شکل گیری هیأت های اجرایی و عملکرد آنها را در بررسی صلاحیت داوطلبین شوراهای کشور بر اساس رعایت دو اصل قانون مداری و بیطرفی بیان کرد و نسبت به رد صلاحیت داوطلبین در هیأت های نظارت شهرستانها ابراز نگرانی نمود.
عرف افزود: پس از توضیحات و مباحث ارائه شده، رئیس مجلس بر زمینه سازی  حضور افراد متخصص، متعهد و دارای تجربه در زمینه‌های مرتبط با مدیریت شهری در شوراها،  برای ارتقا و بهبود شرایط محیطی، عمرانی، فرهنگی و اجتماعی شهرها تأکید و تصریح کرد که نباید انتخابات شورای شهر و روستا، کم اهمیت در نظر گرفته شود و احراز صلاحیت نامزدهای این انتخابات باید با دقت صورت گیرد و حقی از هیچ فردی زایل نشود و  هیأت نظارت، کاملاً منصفانه و قانونی و بدون لحاظ گرایش سیاسی، عمل کند. بابک نگهداری مشاور رئیس مجلس، هم در این باره گفت: قالیباف  در این جلسه با بیان اینکه «باید خطوط قرمز قانونی و نظر مراجع مورد استعلام مورد نظر باشد و در عین حال از رویکرد جناحی جداً دوری گردد»، تأکید کرد:‌  «درباره هر دو جناح سیاسی نباید دایره صلاحیت‌ها آنقدر تنگ گردد که بسیاری از افراد متخصص و متعهد نیز امکان حضور در این انتخابات را نداشته باشند». وی به نقل از قالیباف افزود: «با توجه به آنچه برخی جناح‌های سیاسی می‌گویند لازم است که کاملاً منصفانه و قانونی و بدون لحاظ گرایش سیاسی، هیأت نظارت عمل کند.»  نگهداری در ادامه افزود: «در جلسه روز یکشنبه پس از مباحثات صورت گرفته تصمیم بر آن شد که در بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات شورای شهر، صلاحیت افرادی که استعلام آنها از کلیه مراجع نظارتی مثبت است، با امعان نظر از سوی هیأت نظارت مورد تأیید قرار گیرد و به نظر می‌رسد با این تصمیم مشکل تعداد زیادی از داوطلبان رد صلاحیت شده برطرف گردد و صلاحیت آنها تأیید شود.» بر اساس زمانبندی انتخابات شوراها شکایت داوطلبان رد صلاحیت شده  به مدت 10 روز از 12تا 22 اردیبهشت در هیأت عالی نظارت استان‌ها مورد بررسی قرار خواهد گرفت پس از اعلام اسامی افرادی که همچنان رد صلاحیت شده‌اند می‌توانند شکایت خود را در هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها اعلام و پیگیری کنند.


اصرار شورای وحدت اصولگرایان بر نامزدی رئیسی
اصولگرایان عضو شورای وحدت همچنان بر کاندیداتوری ابراهیم رئیسی اصرار دارند. با این حال اگر چه بسیاری سفرهای استانی و موضعگیری‌های رئیس قوه قضائیه را در یکسال گذشته  انتخاباتی ارزیابی کردند اما او  خود نشانه قطعی از اینکه به خواست اصولگرایان پاسخ خواهد داد یا خیر نشان نداده است. با وجود این  منوچهر متکی سخنگوی شورای وحدت روز گذشته با بیان اینکه گزینه قطعی شورای وحدت حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی است، گفت: ما در شورای وحدت به این جمع‌بندی رسیده‌ایم که رئیسی کاندیدای اصلح ریاست جمهوری است و امیدواریم بزودی از زبان خود او اعلام کاندیداتوری برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ را بشنویم و شاهد ثبت نامش باشیم.
به گزارش تسنیم، متکی در عین حال در واکنش به اینکه از علی لاریجانی به عنوان کاندیدای جایگزین در این شورا نام برده می‌شود، گفت: با حفظ احترام لاریجانی اعلام می‌کنم وی تحت هیچ شرایطی نامزد شورای وحدت برای انتخابات ریاست جمهوری نیست. به گزارش خبرآنلاین، سردار سعید محمد، فرمانده پیشین قرارگاه خاتم سپاه نیز که در زمره یکی از کاندیداهای مورد نظر اصولگرایان به شمار می‌آمد، دیروز با انتشار ویدیویی از اصولگرایان اعلام برائت کرد و گفت: بنده به صورت مستقل وارد شدم و هیچ گونه وابستگی و ارتباطی با هیچ جریان سیاسی نداریم و اتفاقاً دوای درد کشور را یک هویت فراجناحی برای کشور می‌دانم.
اولین کاندیدای زن ریاست جمهوری ۱۴۰۰
زهرا شجاعی دبیرکل مجمع زنان اصلاح‌طلب به عنوان نخستین داوطلب زن انتخابات ریاست جمهوری اعلام کاندیداتوری کرد. او که در فهرست 14 گانه اصلاح‌طلبان به همراه شهیندخت مولاوردی با 11 پیشنهاد بالاتر از برخی رجال سیاسی قرار گرفته است، گفت که تصمیمش برای کاندیداتوری قطعی است اما اگر گزینه واحدی در جریان اصلاحات در نظرسنجی‌ها بالا باشد، به نفع او کنار خواهد رفت. اعلام کاندیداتوری زنان در انتخابات که سابقه‌اش به ثبت نام مرحوم اعظم طالقانی برای انتخابات ریاست جمهوری سال 84 می‌رسد و اعتقاد او به اینکه «رجل سیاسی» مشمول زنان با سابقه فعالیت و مسئولیت سیاسی نیز می‌شود. آخرین موضع سخنگوی شورای نگهبان در این باره این است که «ثبت نام خانم‌ها در انتخابات ریاست‌ جمهوری بلامانع است و بحث‌های دیگر آن هم باید بتدریج حل شود.»