مدیریت پسماند درکشورناکارآمد است

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه مدیریت پسماند در کشور توسط شهرداری ها ناکارآمد است گفت:مدیریت پسماندها برعهده شهرداری‌ها است، اما شهرداری های کشور به فکر هر چیزی جز مدیریت صحیح پسماند هستند.
به گزارش تفاهم ، سعید متصدی دیروز در نشست خبری به مناسبت هفته محیط زیست افزود: براساس تبصره ماده 38 قانون، شهرداری ها عوارض آلایندگی را دریافت می کنند، اما آن را برای حفظ محیط زیست و مدیریت پسماند به کار نمی برند. وی تاکید کرد: ما شاهد شهرهایی هستیم که فجیع ترین شرایط پسماند را دارند؛ در یکی از شهرهای شمالی ارتفاع انباشت زباله که می توان گفت تلمبار زباله، به بیش از 100 متر و با 18 لیتر شیرابه درثانیه مواجه هستیم که یک فاجعه زیست محیطی است. وی از بردن نام این شهر خودداری کرد گفت: مرداد ماه نشستی مخصوص پسماندها برگزار خواهیم کرد و در آن تمام موارد در این زمینه را مطرح می کنیم.متصدی درباره شیرابه ها گفت: زمانی که پسماند صحیح مدیریت شود، شیرابه ای به همراه نخواهد داشت اما در کشور ما به جز یک یا دو مرکز دفن بهداشتی زباله، بقیه شیرابه ها روانه آب و خاک می شوند؛ در واقع بهتر است به این مراکز، مراکز تلمبار پسماند گفته شود و شهرداری بدون توجه به حساسیت موضوع به روش نادرست خود در جمع آوری پسماندها ادامه می دهد.
وی گفت: در جلسات مشترکی که با شهرداری ها و استانداری های شمال کشور گذاشتیم ، برای حل معضل پسماند 19 راهکار کوتاه مدت اعم از کنترل شیرابه ها، تفکیک از مبداء و استفاده از زباله در تولید کمپوست مطرح شد.
*** لازمه مدیریت پسماند تفکیک از مبدا است


متصدی تاکید کرد: لازمه مدیریت پسماند و اجرای تمام این راهکارها منوط به تفکیک زباله از مبدا است و سازمان محیط زیست به شهرداری ها پیشنهاد داده تا اولویت آنها در مدیریت پسماند تفکیک از مبدا باشد.وی با بیان اینکه تولید کنندگان پسماند موظف به مدیریت آن هستند گفت: برای دپوی پسماند به هیچ شهرداری مجوز نداده ایم، بنابراین شهرداری ها و شوراهای شهر باید به سمت مدیریت صحیح پیش روند.معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: اکنون سازمان شهرداری ها برنامه ای برای ساماندهی محل‌های دفن پسماند دارد.وی گفت: در شهری مانند تهران که روزانه هفت هزار تن پسماند تولید می شود شاهد سوء مدیریت در تفکیک از مبدا هستیم و سازمان محیط زیست تاکنون اخطارهای جدی در این زمینه به شهرداری ها از جمله شهرداری تهران داده است.
*** آماده سازی 9 مرکز مدیریت برای دریافت پسماندهای ویژه
متصدی افزود: 9 مرکز مدیریت پسماند در استان هایی مانند آذربایجان شرقی، قزوین، یزد و اصفهان در حال آماده سازی است تا پسماندهای ویژه را دریافت کنند.وی درباره ایجاد این مرکز در تهران گفت: در تهران امکان ایجاد صنایع تا شعاع 120 کیلومتری شهر وجود ندارد، اما به علت اهمیت موضوع مدیریت صحیح با ایجاد این مرکز در شعاع 120 کیلومتری موافقت شده است. ادامه در صفحه 2