وضعیت آشفته پیازکاران جنوب؛آیا بیمه مسئولیت دارد؟

آفتاب یزد: بارها پیش آمده که به دلایل مختلف یک محصول کشاورزی در یک دوره از سال با مازاد رو به رو شده است. در واقع همانگونه که ممکن است شاهد کمبود یک محصول باشیم، می‌توانیم با مازاد یک محصول هم مواجه شویم. این بار پیاز این ضروری‌ترین مواد اولیه‌ی هر غذای ایرانی، با مازاد رو به رو شده است.
>هر کیلو 596 تومان!
یکی از قطب‌های پیازکاری ایران، جنوب کشور است. پیازکاران جنوب اخیر به دلیل مازاد پیاز با مشکل اساسی مواجه شده اند. به گزارش مهر، هزاران تن محصول مرغوب پیاز کاران منطقه هشتبندی استان هرمزگان که سازمان تعاون روستایی با قیمت نازل هر کیلو ۵۹۶ تومان از کشاورزان خریداری نموده به دلیل نبود بازار در معرض نابودی قرار دارد. این محصولات که از اسفندماه تاکنون از کشاورزان با قیمت بسیار ناچیز خریداری شده است در فضای باز و گرمای شدید جنوب نگهداری می‌شوند. در حالی که تولید هر محصول مرغوب پیاز برای کشاورزان بیش از ۲,۰۰۰ تومان هزینه دارد خرید محصول توسط سازمان تعاون روستایی به ازای هر کیلو ۵۹۶ تومان به دلیل اینکه هزینه‌های تولید را پوشش نمی‌دهد با اعتراض گسترده کشاورزان همراه بوده است. سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ برای کشاورزان منطقه هشتبندی هرمزگان به ویژه گوجه کاران، خیار کاران، هندوانه‌کاران و پیازکاران به دلیل افت شدید و بی سابقه قیمت محصولات یکی از بدترین سال‌های تولید بود و بسیاری از کشاورزان را در معرض ورشکستگی کامل قرار داد. در حالی که قیمت نهاده‌های کشاورزی به دلیل افزایش نرخ ارز با رشد بیش از ۵۰۰ درصدی همراه بوده است قیمت محصولات با قیمت ۵ سال پیش محصولات آن هم قابل مقایسه نیست.
>حمل بار بیش از 1000 تومان برای هر کیلو


اما هرمزگان تنها منطقه‌ای از جنوب نیست که با مشکل مازاد پیاز و همچنین دیگر مشکلاتی که گریبان‌گیر کشاورزان شده، رو به رو است. این وضعیت در استان کرمان نیز اتفاق افتاد. به گزارش دنیای اقتصاد پیازهای جنوب همچنان بدون خریدار مانده‌اند. چندی پیش فیلم معدوم‌سازی محصولات صیفی جنوب در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست شد. کشاورزان هرمزگانی و کرمانی در اعتراض به قیمت پایین خرید سر زمین محصولات خود را در جاده و صحرا رها کردند و حال پیازکاران جنوبی می‌گویند نرخ خرید پیاز آنقدر پایین است که حتی هزینه کارگر را هم پوشش نمی‌دهد. رئیس هیات‌مدیره نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان در این‌باره گفت: «هزینه حمل بار تا مرکز کشور بیش از هزار تومان برای هر کیلو است. این در حالی است که در اوج برداشت محصول صیفی کامیون برای ارسال بار پیدا نمی‌شود و معمولا رانندگان با نرخ بیشتری بار می‌زنند. به گفته محمدعلی پیراسته، نرخ اجاره زمین برای کشاورزان بین ۴۰ تا ۴۵ میلیون تومان است که بدون احتساب هزینه برداشت بالای ۸۰ میلیون تومان تمام می‌شود.»
>پاسخ به یک مطالبه
بر این اساس امسال صیفی‌کاران به شدت متحمل زیان شده‌اند. این سناریو فقط مختص به امسال نیست و بارها چنین اتفاقاتی در زندگی کاری کشاورزان افتاده است. اما چطور می‌شود از این اتفاقات پیشگیری کرد و یا جلوی ضرر بیشتر را گرفت. برخی از افراد انتظار این را دارند که بیمه به این وضعیت رسیدگی کند. اما بیمه مرکزی در این باره در اطلاعیه ای اعلام کرده است: «پیرو انعکاس ویدئویی با مضمون عدم رسیدگی به دغدغه کشاورزان پیازکار جنوب کرمان در برخی از شبکه های اجتماعی، موارد زیر را به آگاهی می‌رساند: 1.موضوع رسیدگی به مسائل و مشکلات کشاورزان اساسا در حیطه وظایف و ماموریت‌های بیمه نیست، تنها بخشی از محصولات کشاورزی که پوشش بیمه های کشاورزی دارند به بیمه ارتباط پیدا می‌کند که این بخش هم با بیمه مرکزی مرتبط نیست. 2. ضمن احترام به همه کشاورزان و باغداران عزیز در سراسر کشور، به اطلاع می‌رساند، صندوق بیمه محصولات کشاورزی هم در حیطه نظارت و مسوولیت بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران به عنوان نهاد ناظر و حاکمیتی بیمه های بازرگانی نیست. 3. از همه عزیزانی که خواسته و ناخواسته، اینگونه از ویدئو ها را منتشر می کنند خواهشمندیم که قبل از انعکاس نهایی حتما به جزئیات صحبت‌های خود توجه کنند و برای کسب و تکمیل اطلاعات بیمه‌ای به پرتال بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران مراجعه کنند.»