خبرنگاران در اولویت تزریق واکسن باشند یا نباشند؟

آفتاب یزد - یگانه شوق الشعرا: واکسن و واکسیناسیون در مقابل بیماری کرونا همچنان در کشور ما به دلیل کندی روند آن با چالش‌های زیادی مواجه است.زیرا تنها درصد بسیاری کمی از جمعیت کشور واکسن دریافت کرده‌اند که این درصد تشکیل شده است از کادر درمان، بیماران خاص و سالمندان بالای 80 سال. در این میان همچنان گروه‌های شغلی‌ای وجود دارند که به دلیل موقعیت شغلی شان مجبور به حضور در میدان‌های مختلف هستند و نمی‌توانند خود را قرنطینه کنند. خبرنگاران هم مانند بسیاری از مشاغل دیگر از افرادی هستند که متناسب با ماهیت شغل شان امکان عدم حضور در بسیاری از میدان‌ها یا محل کار خود را ندارند. بر این اساس نماینده مدیران مسئول رسانه‌ها در هیئت نظارت بر مطبوعات در نامه‌ای به رئیس ستاد مقابله با کرونا بر لزوم واکسیناسیون سریعتر خبرنگاران تاکید کرد. البته این نامه با واکنش‌های مخالف و موافق زیادی در بین خبرنگارن مواجه شد. عده‌ای از خبرنگاران معتقدند ماهیت شغلشان به گونه‌ای است که باید در اولویت دریافت واکسن قرار بگیرند و عده‌ای دیگر به دلیل ترس از رانت و فساد مخالف در این اولویت قرار گرفتن هستند.
>درخواست اولویت قراردادن خبرنگاران
پدرام پاک آیین، نماینده مدیران مسئول رسانه‌ها در هیئت نظارت بر مطبوعات و خبرگزاری‌ها در نامه‌ای به سعید نمکی، وزیر بهداشت و درمان و رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا خواستار اولویت خبرنگاران در دریافت واکسن کرونا پس از کادر درمان، جانبازان و بیماران خاص شد.در نامه پاک آیین خطاب به نمکی بر ضرورت حضور روزانه خبرنگاران در محیط‌های سربسته از قبیل بیمارستان‌ها، نشست‌های خبری، همایش‌ها، نمایشگاه‌ها و حتی در اجتماعات مغایر با پروتکل‌های بهداشتی با هدف هشدار‌دهی به جامعه تاکید شده‌ است‌؛ که متن نامه پاک آیین خطاب به دکتر نمکی به این شرح است:
" برادر گرامی، جناب آقای دکتر سعید نمکی


رئیس محترم ستاد ملی مقابله با کرونا
با سلام و آرزوی قبولی طاعات
در شرایطی به سر می‌بریم که ماه‌هاست پاندمی کرونا در صدر اخبار رسانه‌ها قرار دارد و بیشترین نشست‌های خبری از سوی مسئولان کادر درمان و حجم انبوهی از گزارش‌ها از محیط‌های بیمارستانی، بیماران مبتلا به کرونا و یا اجتماعات مغایر با دستورالعمل‌های بهداشتی تهیه می‌شود.در چنین شرایطی بنا بر اعلام وزارت بهداشت، خبرنگاران با وجود جامعه آماری حدود 10 هزار نفر برای دریافت واکسن‌کرونا در گروه سوم قرار دارند.استحضار دارید که خبرنگاران و عکاسان خبری بنا به ضرورت تهیه محتوای رسانه‌ای در معرض تماس دائم با آحاد جامعه قرار می‌گیرند و عمدتا در محیط‌های سربسته و در متن اجتماعات مانند نشست‌های خبری، نمایشگاه‌ها، همایش‌ها، اردوهای ورزشی، مراجع قضائی، پادگان‌ها، شهرداری‌ها و ادارات و حتی مراسم تشییع چهره‌های گوناگون که بعضا بر اثر کرونا درگذشته‌اند، حضور می‌یابند.‌ علاوه بر این حرفه خبرنگاری، ماهیتی سیار و بسیار پرتحرک دارد؛ به نحوی که خبرنگار ناگزیر باید روزانه و حتی در ایام تعطیل به چندین حوزه خبری سرکشی
کرده و از افراد و محیط‌های مختلف کسب اطلاع کند. برای مثال یک
خبرنگار اجتماعی که مکلف به انتقاد از اجتماعات مغایر با شیوه نامه‌های
بهداشتی و هشدار به جامعه است، برای انعکاس این گونه رویدادها ناچار به حضور در متن و بطن آنهاست. بارها در رسانه ملی
مشاهده شده‌است که خبرنگاران با افراد بدون ماسک مصاحبه و از آنان انتقاد کرده یا از اجتماعات پرخطر و ناقض موازین بهداشتی گزارش‌های میدانی تهیه کرده‌اند؛ همچنان که برای مصاحبه با بیماران کرونایی یا کادر درمان ساعت‌ها در بیمارستان‌ها و حتی بخش مراقبت‌های ویژه به سر برده‌اند.با وصف فوق خبرنگاران در بین صاحبان مشاغل پس از کادر درمان، بیشترین سطح تماس را با آحاد و نفوس جامعه از یک سو و بیشترین الزام را به حضور در کانون‌های پرریسک ابتلا به این بیماری دارند البته تردید نیست که خبرنگاران از حیث اولویت دریافت واکسن پس از کادر درمان، جانبازان و بیماران خاص قرار می‌گیرند، اما گنجاندن آنها در گروه شغلی سوم با توجه به ماموریت‌های پرریسک و جامعه کم‌شمار این‌صنف منصفانه به نظر نمی‌رسد.از این رو پیشنهاد می‌شود خبرنگاران برای دریافت واکسن کرونا در اولویت ضروری و همزمان با گروه دوم قرار گیرند تا با حفظ ایمنی خود و منابع خبری شان به ایفای وظیفه اطلاع‌رسانی مبادرت ورزند.
>واکسیناسیون خبرنگاران در شرایط شفاف صورت بگیرد
بهروز شجاعی فعال رسانه‌ای در این خصوص به آفتاب یزد گفت: « درباره قضیه واکسیناسیون باید کاملا واقع گرا بود زیرا ژست‌های آرمان گرایانه در قضیه واکسیناسیون دارای کارایی نیست. در اینکه مسئولان کشور ما در واردات واکسن تعلل کردند هیچ شکی نیست. باید واکسن خیلی زودتر از این و به اندازه کافی در اختیار مردم قرار می‌گرفت.این روزها با یک تاخیری واکسیناسیون درحال انجام
گرفتن است. در همه دنیا ما شاهدیم که یکسری گروه‌های اولویت دار
تعریف شدند و در حال دریافت واکسن هستند. خبرنگاران از
جمله گروه‌های اولویت دار در کشورهایی مانند آمریکا هستند. در جریان واکسیناسیون ما شاهد بودیم پاکبانان را جزو گروه اولویت دار اعلام کردند آن هم در شرایطی که واکسیناسیون کادر درمان که در خط مقدم مبارزه با کرونا هستند به صورت کامل انجام نگرفته بود و همگان شاهد یک سری از فساد‌ها در این خصوص بودند.حالا بحث تزریق واکسن به خبرنگاران مطرح شده است و همانطور که گفته شد در میان افراد دو دسته گی ایجاد شده است. باید توجه داشت در قضیه واکسن و کرونا، مهم قطع زنجیره انتقال است و خبرنگارانی که با این ویروس در محیط‌های آلوده در تماس هستند، بخشی از زنجیره انتقال محسوب می‌شوند. پس افرادی مثل خبرنگاران و عکاسانی که برای آگاهی مردم و حساس کردن افکار عمومی نسبت به کرونا به بخش‌های کرونایی می‌روند یا در محیط‌های شلوغ مانند مجلس مرتب مجبور به حضور هستند، باید حتما واکسن بزنند.بنابراین این تعداد از خبرنگاران که به عقیده من کمتر از 1000 نفر در کشور هستند باید واکسینه شوند. اما سایر خبرنگاران و روزنامه نگارانی که دور کار هستند و به محیط‌های آلوده نمی‌روند، نیازی به اولویت قرار گرفتن برای دریافت واکسن ندارند. نکته مهم دیگر این است که اگر این واکسیناسیون خبرنگاران در شرایط شفاف صورت بگیرد حتما باید این کار انجام شود. زیرا ما متاسفانه در تزریق واکسن در کشور شاهد عدم شفافیت هستیم و این عدم شفافیت موجب فساد شده است. تمامی اسامی ( نام، نام خانوادگی، کدملی و حوزه فعالیت )خبرنگارانی که واکسن دریافت می‌کنند باید منتشر شود و اگر این اتفاق رخ دهد خوب است که خبرنگاران در اولویت قرار بگیرند اما اگر قرار باشد به هرکسی به اسم خبرنگار هم واکسن تعلق بگیرد من مخالف هستم. »
>بوی تبعیض نمی‌آید
منصور مظفری مدیر مسئول آفتاب یزد هم در این باره اینگونه گفت: « این گفته که خبرنگاران در اولویت قرار بگیرند آنچنان اولویتی هم نیست. زیرا ما شاهد هستیم اولویت‌های اول ما که کادر محترم درمان بودند واکسینه شدند همچنین اولویت دوم یعنی بیماران خاص در حال دریافت واکسن هستند. اولویت بعدی سالمندان بالای 80 سال و بالای 70 سال نیز در حال دریافت واکسن هستند. به همین دلیل آنچنان اولویت خاصی هم که بگوییم بوی تبعیض می‌دهد برای خبرنگاران نیست. ولی این درخواست که خبرنگاران که قشری هستند که در رابطه با این بیماری آسیب پذیر هستند در اولویت قرار بگیرند اولویت‌بندی مناسبی است. اولویت‌بندی با تبغیض قائل شدن متفاوت است. اگر این درخواست در صورتی بود که می‌خواستند خبرنگاران همراه با کادر درمان و سالمندان واکسن را دریافت کنند، یک نوع تبعیض بود. اما الان روند واکسینه کردن مردم توسط وزارت بهداشت، روند معمولی خودش را دارد و خبرنگاران هم در نوبت قرار گرفته اند. از اینکه اگر اولویت هم قرار بدهند زیرا هنوز قشرهایی که وجود دارند که واکسن دریافت نکرده اند، باز هم تبعیض نیست زیرا خبرنگار در بین مردم هست و خبرنگاران ما بیشتر خبرنگارانی هستند که گزارش‌های میدانی تهیه می‌کنند. هرچند اینترنت و فضای مجازی کمک کرده خبرنگاران حضور کمتری در مجامع داشته باشند ولی ما می‌دانیم خبرنگاری که خبرنگار حرفه‌ای باشد در بین مردم است و ما روزنامه‌های بسیاری داریم که تولید محتواهایشان به صورت میدانی است و در بین مردم هستند. همچنین خبرنگار
در مجموعه تحریریه در بین همکاران قرار می‌گیرد و باز در آن جا در معرض خطر و آسیب است. »
>خبرنگاران دسته‌بندی شوند
همچنین محمود اکبری کیا فعال رسانه‌ای در این خصوص به آفتاب یزد گفت: « در خصوص نامه این نکته وجود دارد که همکاران رسانه‌ای در مناسبت ها، رویداد‌ها و فرصت‌های مختلف نسبت به شرایط معیشتی و... بسیار گله مند هستند و این احساس وجود دارد که این افراد دیده نمی‌شوند. نامه‌ای که نوشته شده است از لحاظ نفس عمل بسیار خوب و مفید است و قطعا می‌تواند مثمر ثمر باشد. در هر موضوعی هم طبیعتا یک سری مخالف و یک سری موافق وجود دارد. واکسن این روزها در کشور ما با چالش‌های زیادی مواجه است و تمام قشر‌ها و گروه‌ها خودشان را در اولویت قرار می‌دهند. نامه‌ای که نوشته شده است از جهاتی خوب است و از جهاتی بد.اینکه به فکر خبرنگاران بودند اتفاق خوبی است کما اینکه ما شاهد بودیم چند تن از خبرنگاران به دلیل ابتلا به ویروس فوت شدند. اما به لحاظ شخصی نظر بنده این است که قشرهای دیگری هستند که ارتباط بیشتری با مردم دارند و باید آن گروه‌ها زودتر از خبرنگاران در اولویت قرار بگیرند. خبرنگاران به دو گروه تقسیم می‌شوند: یک تعدادی به صورت فیزیکی در محل رسانه شان حضور دارند اما یکسری از خبرنگاران هستند که می‌توانند به صورت دورکار کار خود را انجام دهند. من فکر می‌کنم اگر که قرار شد واکسنی به خبرنگاران اختصاص پیدا کند، می‌شود خبرنگاران را دسته‌بندی کرد و کسانی که می‌توانند دورکار فعالیت‌های خودشان را انجام می‌دهند نیازی به در اولویت قرار گرفتن ندارند. در سوی دیگر در خصوص این نامه نباید تنها خبرنگاران شهر تهران دیده شوند زیرا خبرنگارانی در شهرستان‌ها هستند که به مراتب شرایط بدتری دارند و شرایط دورکاری برای آن‌ها فراهم نیست و نیاز به حضور فیزیکی دارند.»
>اولویت‌گذاری شغلی دردی را درمان نخواهد کرد
در آخر مریم مقدم روزنامه نگار از استان همدان در این خصوص به آفتاب یزد گفت: « نکته اول این است که هنوز در شهرستان ها، بحث واکسن و اولویت بودن خبرنگاران مطرح نشده است. من فکر می‌کنم زمانی که من به عنوان اعضای یک خانواده و یک جامعه قرار است در اولویت قرار بگیرم و واکسن را دریافت کنم ولی اعضای جامعه و خانواده من براساس رویه‌های موجود نتوانند واکسن را دریافت کنند، این واکسیناسیون نمی‌تواند دردی را دوا کند.به نظر من این اولویت‌بندی مفید نیست و باید کلا جامعه منطقه‌بندی شوند و واکسن را دریافت کنند نه اینکه بر اساس اولویت‌های شغلی و سنی تزریق واکسن اتفاق افتد.ما متصل به خود جامعه هستیم و این اولویت‌گذاری کار مثبتی برای جامعه نخواهد بود. من با اولویت‌بندی واکسیناسیون برای خبرنگاران مخالف هستم.