از بودجه نیم فیلم تا دلیل اعلام نشدن اسامی فیلم‌ها

گروه فرهنگی/ یکشنبه 19 اردیبهشت‌ماه نشست خبری سی ‌و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر برگزار شد. نمایندگان رسانه‌های خبری در فضای مجازی این نشست حاضر شدند تا ‌سئوالات شان را درباره این رویداد بپرسند و مهم‌تر از همه فلسفه برگزاری جشنواره را در شرایط پاندمی کرونا جویا شوند. محمدمهدی عسگرپور، دبیر این دوره از جشنواره به محل برگزاری نشست آمد تا از تصمیمات تیم برگزارکننده جشنواره دفاع کند و جواب پرسش‌ها و انتقادات را با صراحت بدهد. او در این نشست به چرایی اصرار به برگزاری جشنواره، میزان بودجه، امکان حضور فیلم اصغر فرهادی و وحید جلیلوند، ملاک و معیارها برای انتخاب آثار و... پاسخ داد و درباره کم و کیف برگزاری جشنواره امسال صحبت کرد. به گفته او، «نمایش فیلم‌ها در سالن روباز پردیس چارسو و سینماکانون خواهد بود. جشنواره امسال میهمان خارجی نخواهد داشت و برای بخش بازار فیلم که به شکل مجازی برگزار می‌شود، از پلتفرم امن «سیناندو» که در بازار فیلم کن آزمون پس داده، استفاده خواهد شد. نحوه استفاده از این پلتفرم تخصصی است و مخاطب عادی نمی‌تواند به آن ورود کند.» طبق اطلاعات ارائه شده در این نشست، امسال در بخش نمایش فیلم‌های کلاسیک مرمت شده ۱۰ فیلم خارجی و ۴ فیلم ایرانی نمایش داده می‌شود. در بخش سینمای ژانر هم که روی فیلم‌هایی در ژانرهای خاص تمرکز دارد، ۵ فیلم خارجی و یک فیلم ایرانی به نمایش درمی‌آید.
 جشنواره، نه میهمانی و دورهمی
جشنواره جهانی فیلم فجر تنها رویداد سینمایی است که در سال 99 لغو شد و با یک سال تأخیر قرار است خردادماه امسال برگزار شود. با وجود این برگزای جشنواره در پیک چهارم کرونا، با انتقادات جدی همراه است. عسگرپور درباره اصرار  به برگزاری جشنواره و اینکه چرا بودجه جشنواره به اقشار نیازمند سینما اختصاص نیافته است، توضیح داد: «یکی از مشکلات تاریخی‌ کشور این است که اکوسیستم یک موضوع را متوجه نمی‌شویم. باید به این اکوسیستم فکر کنیم، باید بدانیم با حذف چه چیزی به کجا لطمه می‌خورد. نمی‌توانیم بگوییم به دلیل فقر اهالی خانه سینما جشنواره را تعطیل کنیم.» او با اشاره به اینکه بودجه اختصاص یافته به جشنواره را نمی‌‌شود در بخش دیگری هزینه کرد، در توضیحات تکمیلی افزود: «هر موضوعی یک اکوسیستمی دارد. اکوسیستم یک جشنواره موارد مختلفی را دربر می‌گیرد. بخشی نمایش فیلم است بخشی بازار است و... باید همه اینها را کامل دید. برخی جشنواره را میهمانی و دورهمی می‌دانند که انگار عده‌ای با هم می‌نوشند، می‌رقصند و جوایزی هم می‌دهند! این تفکر روزنامه‌های زرد است. می‌گویید کرونا به سینما آسیب جدی زده من هم قبول دارم سینماها تعطیل بوده‌اند اما در همین شرایط چند فیلم سینمایی تولید شده و در صف اکران است؟ یکی از راه‌های نمایش فیلم‌ها همین جشنواره‌های سینمایی است.» او در بخش دیگری از صحبت‌هایش در این نشست گفت که اگر در همین ایام یک سریال می‌ساخت، 10 برابر جشنواره برایش عایدی داشت.
 به اندازه نیم فیلم


یکی از موضوعاتی که در این نشست از آن سؤال شد، بودجه اختصاص یافته به جشنواره بود. دبیر این رویداد به پیشرو بودن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در شفاف‌سازی هزینه‌ها اشاره کرد و گفت که بودجه معمول جشنواره در سال‌های قبل به اندازه ساخت یک یا دو فیلم معمولی بود و امسال بودجه به اندازه ساخت نیم فیلم است.
 چرا فهرست فیلم‌ها اعلام نمی‌شود؟
در بخش دیگر این نشست از امکان حضور فیلم وحید جلیلوند و احتمال یک سانس نمایش فیلم اصغر فرهادی سؤال شد و عسگرپور اطلاع‌رسانی در این باره را به آینده موکول کرد. او با اعلام این خبر که در حال مذاکره با صاحبان فیلم‌ها هستیم،  دلیل اعلام نشدن آثار حاضر در جشنواره جهانی فجر را این‌گونه تشریح کرد: «بارها رخ داده  که اسامی آثار و میهمانان منتشر شده است، بعد عده‌ای که ممکن است از من یا همکاران دیگر من خوش‌شان نیاید آدرس فیس‌بوک یا ایمیل آن کارگردان را پیدا کرده‌اند و او را از حضور در جشنواره منصرف کرده‌اند.»
 توجه به هویت ملی
محمدمهدی عسگرپور در بخشی از صحبت‌هایش جشنواره جهانی را سکوی خوبی برای معرفی فیملسازان جوان ایرانی عنوان کرد و در پاسخ به سؤال «ایران» در باره رویکرد انتخاب فیلم‌ها در این دوره از جشنواره بیان کرد: «از جمله پارامترها این است که فیلم‌ها از جهات مختلف قابل رقابت با مشابه خارجی خود باشند. البته پارامترهای اضافه‌تر هم داشتیم که از آن جمله معرفی فیلم و فیلمساز جدید  است. از جهت مضامین هم سراغ آثاری می‌رویم که هویت ملی ما در آن دیده شود.»