سخنی با داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری

حسین طاهری‌فرد‪-‬ سرانجام نام‌نویسی از داوطلبان سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری پایان یافت. بر اساس آمار وزارت کشور از مجموع ۵۹۲ نفری که اقدام به ثبت نام کرده بودند به لحاظ جنسیت، ۹۳ درصد آقایان و ۷ درصد خانم‌ها می‌باشند و حدود ۸ درصد از افرادی که نام‌نویسی کردند، سابقه
نامزد شدن در دوره‌های قبلی را نیز دارند.
امسال در کنار بسیاری از افراد گمنامی که برای دیده شدن
به ساختمان وزارت کشور رفته بودند، شاهد ثبت‌نام گسترده چهره‌های سیاسی از جناح‌های مختلف بودیم. وجه اشتراک تمامی داوطلبان شاخص این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری، انتقاد از شرایط موجود بود. همه کاندیداها چه اصلاح‌طلب‌ها، چه اصولگراها و چه مستقل‌ها، در کسوت اپوزیسیون و شاکی از وضعیت موجود ظاهر شدند!


در ستاد انتخابات وزارت کشور، هر کدام از نامزدهای سرشناس، به گونه‌ای سخن گفتند که گویی تمام مشکلات کشور بخاطر عملکرد نادرست دیگران بوده و آنان و همفکرانشان سهمی در ایجاد مشکلات کنونی نداشته‌اند! نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری بعد از ثبت‌نام، جز بیانیه‌های نمایشی و شعارهای بی‌پشتوانه انتخاباتی حرفی از برنامه‌های توسعه‌ای و آینده محور خود نزدند و نکته تاسف‌آورتر اینکه، ثبت‌نام کنندگانی که همگی دارای پست و مقام انتخابی و انتصابی بودند هم جز تخریب، متلک و تهدید حرف تازه‌ای برای گفتن نداشتند!
متاسفانه باید اذعان کرد که شرایط امروز ایران، محصول نگاه سیاسی و سهم خواهانه گروه‌های سیاسی است. نامزدهای سرشناس از مشکلات گفتند، در حالی که خودشان در ایجاد وضعیت فعلی متهمان ردیف اول هستند. آنان فراموش کرده‌اند که بخشی از مشکلات کنونی بخاطر تصمیمات و سیاست‌های نادرست و مسئله‌دار «خود آنان» است نه دیگران. داوطلبان شاخص فراموش کرده‌اند که در ۴۲ سال گذشته، انواع پست‌ها و مسئولیت‌های کلیدی کشور در اختیارشان بوده و اگر می‌خواستند، می‌توانستند بخشی از مشکلات و نابسامانی‌های کنونی کشور را حل کنند و آنچه که امروز از آن تبری می‌جویند کارنامه غیرقابل قبول خودشان است چراکه عملکرد نادرست آنان در سال‌های گذشته مانع اصلی رشد و توسعه اقتصادی و سیاسی کشور بوده است.
کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری باید این واقعیت را بدانند که به مدد رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، آگاهی اکثریت مردم افزایش یافته و این خود پایانی است بر پوپولیسم و عوام‌فریبی. بدون تردید اولین اقدام هر کدام از نامزدهایی که از فیلتر شورای نگهبان عبور می‌کنند می‌تواند، پذیرش نقش و مسئولیت خود در ایجاد چنین شرایطی باشد. آنان قبل از هر اقدامی باید عملکرد گذشته‌ی خود را نقادی‌کنند و مسئولیت خطاهای خود را در ایجاد شرایط فعلی بپذیرند.
تا چند روز دیگر شورای نگهبان از چهره‌های تایید صلاحیت شده سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری رونمایی خواهد کرد. فارغ از آنکه چه کسانی از فیلتر شورای نگهبان عبور خواهند کرد اما آنچه مردم از کاندیداها انتظار دارند این است که به جای کلی‌گویی، سیاه‌نمایی و وعده‌های فریبکارانه، از راهکارهای «عملی و معقول» خود برای مهار تورم، ایجاد رشد اقتصادی، افزایش اشتغال، بازگرداندند ارزش پول ملی، ریل‌گذاری سیاست‌های کلان داخلی و سیاست‌خارجی و هزاران سوال دیگری که این روزها مطرح هست سخن بگویند. آنان باید اوضاع شکننده کشور را درک کنند به دور از لفاظی‌ها و خیال‌پردازی‌ها با «شفافیت، واقع‌بینانه و غیراحساسی» درباره برنامه‌های عملیاتی خود برای حل مشکلات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی سخن بگویند.