مذاکرات وین به کجا می‌رسد؟ بازگشت به پایتخت‌ها برای مشورت نهایی

نشست کمیسیون مشترک برجام پس از یک فاصله ۱۲ روزه، در حالی از سر گرفته می‌شود که امیدواری‌ها نسبت به پیشرفت ملموس مذاکرات دیپلمات‌های ایران و گروه چهار به علاوه یک درباره احیای برجام افزایش یافته است. عباس عراقچی می‌گوید چند موضوع کلیدی مانده که باید پایتخت‌ها درباره آن تصمیم بگیرند.
این نشست همچون جلسات گذشته در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزارت‌خانه‌های امورخارجه‌ ایران، چین، فرانسه، آلمان، روسیه و انگلیس، در گراند هتل وین برگزار می‌شود. ریاست نشست بر عهده انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا خواهد بود و «سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران هم ریاست هیات ایرانی را بر عهده خواهد داشت. همزمان هیئت آمریکایی نیز در وین حضور دارد و به صورت غیرمستقیم مذاکرات را پیگیری می‌کند.
سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه پیش از برگزاری نشست گفت: این نشستی است که بیش از دو هفته مذاکرات برگزار خواهد شد و یک جمع بندی صورت خواهد گرفت و مجدداً هیئت‌ها برای مشورت به پایتخت‌ها مراجعه می‌کنند.
او افزود: در دو هفته گذشته پیشرفت‌های خوبی انجام شده و چند موضوع کلیدی مانده که نیاز به بررسی بیشتر و تصمیم‌گیری در پایتخت‌ها است؛ امیدوار هستیم در چند روز آینده این امر صورت بگیرد تا وقتی برای دور بعدی مذاکرات آمدیم در مورد آن مسائل هم به جمع بندی برسیم.


معاون سیاسی وزیر امور خارجه درخصوص نشست‌هایی که در طول دو هفته گذشته در سطوح مختلف در وین برگزار شده است، تصریح کرد: «شرایط خیلی فشرده بود؛ نشست‌های مختلفی در همه سطوح دوجانبه و چند جانبه بین هیئت‌های مختلف در سطوح کارشناسی برگزار کردیم. در طول این بحث‌ها تلاش کردیم در موضوعاتی که اختلاف نظر وجود دارد به جمع بندی برسیم، اختلافات را یا رفع و یا کمتر کنیم.»
عراقچی تاکید کرد: نتیجه این تلاش‌ها این است که الان می‌توانیم یک جمع بندی کلی داشته باشیم؛ همانطور که گفتم چند موضوع کلیدی وجود دارد که باید حل شود اما روی باقی موارد توافق وجود دارد.
وی با اعلام اینکه برای متن‌ها نگارش خوبی صورت گرفته است، گفت: «الان وقت آن است که یک رجوع مجدد به پایتخت‌ها صورت بگیرد و مشورت‌های آخر، صورت بگیرد تا بتوانیم مذاکرات را ادامه بدهیم.»
نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی اعلام کرد: احتمالا تا فردا خبر مهمی پیرامون مذاکرات وین منتشر خواهد شد. اما او در مصاحبه دیگری افزود: همچنان مشکلات حل نشده‌ای باقی مانده است.
در همین حال امروز حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در سخنرانی گفت: چند هفته پیش رهبر انقلاب دستوری درباره مذاکرات وین دادند که ابلاغ کردم.
او تاکید کرد: به ملت ایران قول می‌دهم پایان مذاکرات وین، پیروزی مردم است.
روحانی از مخالفان داخلی توافق نیز به شدت انتقاد کرد و گفت: می‌خواهیم تحریم‌ها را برداریم اما برخی گریه و زاری می‌کنند!
او افزود: چرا از وین ناراحتید؟ هیچ مذاکره‌ای نکردیم مگر اینکه موفق بیرون آمدیم.
یکی از بحث‎‌های اختلافی ایران و آمریکا لغو همه تحریم‌های ایران است. روز گذشته نمایندگان مجلس با امضای بیانیه ای تاکید کردند که همه تحریم‌های ایران باید لغو شود.
سایر اخبار این روزنامه
مذاکرات وین به کجا می‌رسد؟ بازگشت به پایتخت‌ها برای مشورت نهایی شهاب زمانی انتخاب رئیس جمهوری؛ حق «انتخاب شدن» و «انتخاب کردن» مردم چرا بریتانیا از اتحادیه اروپا خارج شد؟ چالش‌های بریگزیت برای لندن و بروکسل تحولات میدانی از واقعیتی مهم پرده برداشت انتظارها برای پایان جنگ آشنایی شورای بازار هنر با ضوابط میراث فرهنگی وقتی بازار هنر رنگ عوض می‌کند تغییر اولویت دولت بازار را به کما برد فراز و نشیب یا دود شدن سرمایه مردم؟ پدر و مادر بابک خرمدین به قتل داماد و دخترشان نیز اعتراف کردند ایران در شوک یک جنایت عجیب کسی عذرخواهی نکرد دستور قالیباف درباره ضرب‌ و شتم یک خبرنگار روحانی در جلسه هیئت دولت: می‌خواهیم تحریم را برداریم، اما عده‌ای عزاداری می‌کنند وزیر کشور: برخورداری یکسان نامزدهای انتخابات از امکانات عمومی یک الزام قانونی است پولیتیکو: مداخله محرمانه آمریکا جلوی حمله زمینی اسرائیل به غزه را گرفت استاندار تهران: افزایش قیمت نان قانونی نیست ماجرای فلسطین و استانداردهای دوگانه غربی‌ها