چرا بریتانیا از اتحادیه اروپا خارج شد؟ چالش‌های بریگزیت برای لندن و بروکسل

سیده صبا حسینی- اتحادیه اروپا در 25 مارس 1957 با امضای 6 قدرت شامل فرانسه، آلمان غربی، ایتالیا، بلژیک تشکیل شد. اتحادیه اروپا در ابتدا از این 6 قدرت و تنها برای اهداف اقتصادی تشکیل شده بود اما با عضو شدن قدرت های بزرگ دیگر اتحادیه اروپا یک اتحادیه سیاسی - اقتصادی شد. اتحادیه اروپا هم اینک دارای بازار مشترکی است که تمام اعضاء عضو آن هستند. مهم ترین نهاد های اتحادیه اروپا شامل: شورای اروپایی، شورای اتحادیه اروپایی، کمیسیون اروپا، پارلمان اروپا، بانک مرکزی اروپا و دیوان محاسبات است. واحد پول اتحادیه اروپا در گمرکها یورو است، اما بریتانیا که ششمین اقتصاد جهان بود تصمیم گرفت در یک همه پرسی در تاریخ 23 ژوئن 2016 از اتحادیه اروپا خارج شود. پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا ارزش پوند در بریتانیا طی سی سال گذشته به کمترین حد خود رسید. با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا که مخالف خروج از اتحادیه اروپا بود استعفا داد و به جای او ترزا می که آن هم از رهبران حزب محافظه کار بود نخست وزیر شد.
بریگزیت چیست؟
بریگزیت درواقع به معنای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا است. در 23 ژوئن 2016 یک همه پرسی در سراسر بریتانیا شکل گرفت که نزدیک 17 میلیون نفر موافق خروج و 16 میلیون نفر مخالف خروج بودند. همچنین دولت بریتانیا اعلام کرد در 29 مارس 2017 رویه رسمی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را آغاز می کند. بریتانیا در روز جمعه 31 ژانویه سال 2020 ساعت 11 شب به صورت رسمی از اتحادیه اروپا خارج شد. این به آن معنا بود که دیگر بریتانیا هیچ نماینده‌ای در اتحادیه اروپا ندارد و دیگر فعالیت های سیاسی و اقتصادی ای مانند قبل نمی تواند بین بریتانیا و اتحادیه اروپا داشته باشد. همچنین پرچم بریتانیا از اتحادیه اروپا برداشته می شود.
چرا بریتانیا از اتحادیه اروپا خارج شد؟


درواقع بریتانیا با خروج از اتحادیه اروپا نشان داد بریتانیا به دو بخش تقسیم شده است: 1. بریتانیای جدید 2. بریتانیای قدیم. در لندن عده‌ای از کارگران و نخبگان و روشنفکران مخالف خروج از اتحادیه اروپا بودند اما سوال اینجاست که چرا نتوانستند رای مردم را تغییر دهند؟
درست است که پروپاگاندای رسانه بی‌تاثیر نیست اما قطعا اگر زمینه‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی برای جدا شدن از اتحادیه اروپا وجود نداشت هیچ کمپینی نمی‌توانست موفق به جلب 17 میلیون رای شود.
در این رابطه بریتانیای جدید شامل سکنه های جدید که طی 50 سال اخیر به بریتانیا مهاجرت کرده‌اند می‌شود. در این 50 سال بریتانیا از حالت صنعتی بودن به شکل تجارتی درآمد. همچنین در این 50 سال مناطق مسکونی و مناطق صنعتی به حاشیه رانده شدند و ساکنان آنها فقط به کمک حقوق بیکاری و باقی مانده خدمات اجتماعی و بهداشتی دولتی می‌توانند به حیات خود ادامه دهند.
گزارش‌های اجتماعی و فرهنگی نشان می‌دهد که طی 15 سال اخیر کاهش کیفیت زندگی کودکان، زنان و جوانان سفید پوست در مناطق شمالی بریتانیا حاصل شده است. لندن دیگر مثل قبل انگلیسی نیست و مهاجران زیادی به خود گرفته است. در لندن از هر 3 کودک 11 ساله که کلاس اول دبستان خود را تمام می‌کند 1 کودک خواندن و نوشتن انگلیسی بلد نیست. 38 درصد ساکنان لندن در بریتانیا به دنیا نیامده اند. در لندن تعداد محلاتی که مهاجران را تشکیل میدهد بیشتر از خود انگلیسی‌ها است.
درواقع خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا خشم مردمان اصیل و قدیمی انگلیس بود؛ کسانی که دنبال بازگشت بریتانیای جدید به بریتانیای قدیم هستند. این بازگشت، بازگشتی به ملیت انگلیسی است، زیرا در طول نیم قرن گذشته مهاجران زیادی به لندن از ملیت‌های مختلف آمده و به گفته ناظران ملیت و فرهنگ انگلیسی را در این شهر دستخوش تغییرات کرده اند. در حالی که در شهرهای دیگر که تعداد سکنه های جدید کمتر از لندن است این گونه نیست و فرهنگ انگلیسی کمتر تحت شعاع قرار گرفته است. به همین دلیل بود که در همه پرسی بریگزیت بالای 70 درصد نوجوانان 18 تا 24 سال به ماندن در اتحادیه اروپا رای داده اند!
موافقان و مخالفان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا
موافقان و مخالفان خروج اتحادیه اروپا شامل دو دسته می شوند:
موافقان: شامل رهبران سیاسی که از احزاب راستگرا و ملی گرای افراطی کشورهای خود بودند. آنها اهداف خود را در راستای منافع ملی گرایی و کشور خود می دانند نه کل اروپا یا یک منطقه و یا اتحادیه اروپا. بزرگترین حامیان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بوریس جانسون و دونالد ترامپ بودند. به طوری که ترامپ بعد از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا گفت: این خیلی عالی است که مردم بریتانیا موفق به پس گرفتن کشور خود شده اند؛ آمریکایی ها هم چنین می کنند.
دیگر طرفدار خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا خیرت ویلدرش رهبر حزب راست افراطی و ضد اسلامی هلند است که از مادر یهودی متولد شده است. وی در خصوص بریگزیت معتقد است: هورای بزرگ برای انگلیسی ها! اکنون نوبت ماست و زمان آن رسیده که چنین همه پرسی در هلند برگزار شود.
مارین لوپن رهبر حزب راستگرای افراطی جبهه ملی فرانسه نیز بریگزیت را یک پیروزی برای آزادی دانسته و گفته است که در آینده فرانسه هم این همه پرسی را انجام خواهد داد.
اما مخالفان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بیشتر دید منطقه ای دارند و به کل منافع اروپا نگاه می‌کنند تا به منافع کشور خود. وزیر اسکاتلند، نیکولا استورجن خواستار برگزاری همه پرسی جداگانه برای ماندن در اتحادیه اروپا شد و در همه پرسی 62 درصد رای بر ماندن در اتحادیه اروپا آورد و ماند.
مرکل صدراعظم آلمان هم در این خصوص گفته است: تصمیم تاسف آوری است؛ اتحادیه اروپا نباید سریع و ساده نتیجه گیری کند.
چالش‌های پیش روی بریتانیا پس از خروج اتحادیه اروپا
همان طور که پیشتر اشاره کردیم ارزش پول بریتانیا پس از خروج از اتحادیه اروپا طی سی سال گذشته به کمترین حد ارزش خود رسید. خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا باعث منزوی شدن بیش از حد این کشور از لحاظ سیاسی به خصوص اقتصادی می‌شود. بعد از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بریتانیا از بازار باز اقتصادی خارج می شود. پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا نمایندگان بریتانیا در پارلمان اروپا کرسی خود را از دست می دهد و نخست وزیر بریتانیا تنها زمانی می تواند در نشست های اتحادیه اروپا شرکت کند که او را دعوت کرده باشند. پس از 30 سال گذرنامه بریتانیا از رنگ آبی به رنگ زرشکی باز می گردد. وزارت بریگزیت منحل می شود و در نهایت مجرمان بریتانیایی که به آلمان فرار می کنند این کشور آن مجرمان را به بریتانیا تحویل نمی دهد.
چالش های اتحادیه اروپا پس از خروج بریتانیا
از سوی دیگر، از این پس اتحادیه اروپا باید نگران خروج قدرت های دیگر مانند فرانسه، هلند و آلمان هم باشد. در صورتی که در انتخابات 2022 در فرانسه مارین لوپن جای مکرون را بگیرد احتمال همه پرسی در این کشور هم زیاد می شود. همچنین در کشور هلند اگر خیرت ویلدرش رهبر حزب راست افراطی به قدرت برسد احتمال برگزاری همه پرسی در هلند برای خروج از اتحادیه اروپا بالا می رود. همچنین در آلمان با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا جایگاه این کشور عوض شده و این باعث ترس سیاستمداران آلمانی شده است.
سایر اخبار این روزنامه
مذاکرات وین به کجا می‌رسد؟ بازگشت به پایتخت‌ها برای مشورت نهایی شهاب زمانی انتخاب رئیس جمهوری؛ حق «انتخاب شدن» و «انتخاب کردن» مردم چرا بریتانیا از اتحادیه اروپا خارج شد؟ چالش‌های بریگزیت برای لندن و بروکسل تحولات میدانی از واقعیتی مهم پرده برداشت انتظارها برای پایان جنگ آشنایی شورای بازار هنر با ضوابط میراث فرهنگی وقتی بازار هنر رنگ عوض می‌کند تغییر اولویت دولت بازار را به کما برد فراز و نشیب یا دود شدن سرمایه مردم؟ پدر و مادر بابک خرمدین به قتل داماد و دخترشان نیز اعتراف کردند ایران در شوک یک جنایت عجیب کسی عذرخواهی نکرد دستور قالیباف درباره ضرب‌ و شتم یک خبرنگار روحانی در جلسه هیئت دولت: می‌خواهیم تحریم را برداریم، اما عده‌ای عزاداری می‌کنند وزیر کشور: برخورداری یکسان نامزدهای انتخابات از امکانات عمومی یک الزام قانونی است پولیتیکو: مداخله محرمانه آمریکا جلوی حمله زمینی اسرائیل به غزه را گرفت استاندار تهران: افزایش قیمت نان قانونی نیست ماجرای فلسطین و استانداردهای دوگانه غربی‌ها