تبلیغات انتخابات، حداکثری و اجتماعات حداقلی باشد

الزامات ستاد ملی مقابله با کرونا برای نامزدهای انتخابات در چارچوب  شیوه نامه های بهداشتی و چگونگی برگزاری انتخابات و تبلیغات نامزدها در شرایط فعلی کرونا ابلاغ شد. طبق تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا؛ برگزاری اجتماعات انتخاباتی در فضای سربسته ممنوع است و تأکید بر تبلیغات حداکثری و اجتماعات حداقلی است. همچنین طبق اعلام سخنگوی ستاد ملی؛ هرگونه تجمع در فضای بسته برای نامزدها ممنوع است. این اماکن از قبیل سالن اجتماعات، مساجد، سالن ورزشی، سالن پذیرایی و ... است البته بجز موارد خاص در صدا و سیما که به شکل نشست خبری و با جمعیت محدود برگزار می‌شود و نامزدهای انتخاباتی در فضای باز با رعایت پروتکل‌ها و فاصله گذاری فیزیکی می توانند سخنرانی کنند. این مراکز همچون استادیوم‌های روباز، فضای باز مدارس و سایر سازمان‌هایی که چنین محیطی دارند، است. در همین زمینه رئیس جمهوری با بیان اینکه در مسئولیت سنگین برگزاری انتخابات مهم 1400، حفظ جان مردم وظیفه اصلی و مشارکت حداکثری مسئولیت مهم دوم است، تأکید دارد: همه باید در رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در هفته‌های آینده تلاش کنیم تا بتوانیم بدون مواجه شدن با پیک جدید بیماری انتخابات را با حفظ سلامت مردم و مشارکت حداکثری برگزار کنیم.
 حسن روحانی دیروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به اینکه بعد از اعلام صلاحیت نامزدهای انتخابات از سوی شورای محترم نگهبان، تبلیغات انتخاباتی آغاز خواهد شد، گفت: براساس مصوبه  ستاد ملی مقابله با کرونا، برگزاری اجتماعات انتخاباتی در فضاهای سربسته ممنوع است و امسال باید تبلیغات حداکثری با اجتماع حداقلی باشد.
روحانی با تأکید بر اینکه باید با حساسیت بیشتر و اعمال نظارت دقیق‌تر بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی و مراعات از سوی مردم کاری کنیم که در ایام برگزاری انتخابات شرایط آرامی از نظر کرونا در کشور داشته باشیم، اظهار داشت: اگر در هفته‌های اول و دوم خرداد بخوبی پروتکل‌ها رعایت نشود و با پیک جدیدی مواجه شویم، نمی‌توان انتخابات را با سلامت مردم برگزار کرد.
رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه از نامزدهای انتخابات گرفته تا مسئولان ستادها و دیگر مسئولان و افراد همه باید نسبت به مراعات پروتکل‌ها احساس مسئولیت کامل  داشته باشند، گفت: در جلسه  ستاد ملی مقابله با کرونا همچنین از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خواسته شد که فضای باز و بیشتری در اختیار نامزدهای انتخابات قرار گیرد تا بتوانند از طریق فضای مجازی تبلیغات بیشتر و مؤثرتری داشته باشند.


 روحانی همچنین ازافزایش زمان رأی گیری و نیز تعداد صندوق‌های اخذ رأی به عنوان دیگر تصمیمات جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا نام برد وافزود: اپلیکیشنی به نام صندوق‌یاب راه‌اندازی خواهد شد تا مردم راحت تر صندوق‌های اخذ رأی را بیایند و همچنین وزارت کشور نیز موظف شده است تا هرجا که ازدحام و صف برای اخذ رأی تشکیل شد، سریعاً صندوق سیار تأمین کند. رئیس جمهوری اظهار امیدواری کرد که تا پایان خرداد روند واکسیناسیون سرعت و گسترش بیشتری یافته و حداقل 14 میلیون نفر به عنوان گروه هدف اصلی واکسینه شوند و تصریح کرد: تا کنون بیش از 5 میلیون دوز واکسن توزیع شده و 2میلیون و 700هزار نفر نیز واکسن زده‌اند و این روند در ماه های خرداد و تیر قطعاً سرعت بیشتری خواهد گرفت.
 روحانی با اشاره به کاهشی شدن پیک چهارم کرونا گفت: باید همه دستگاه های مسئول نهایت تلاش خود را به کار بگیرند و با متخلفان از مقررات بهداشتی قاطعانه برخورد شود تا مانع از وقوع پیک و موج دیگری از کرونا شویم.
سخنرانی نامزدها در فضای باز
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در حاشیه جلسه این ستاد، درباره تصمیمات اتخاذ شده برای انتخابات پیش رو گفت: اگر مردم از نظر سلامتی احساس اطمینان نکنند، ممکن است برای شرکت در انتخابات تردید کنند. بنابراین باید کاندیداها کاری کنند که حداکثر رعایت پروتکل‌ها به عمل آید تا مردم با خیال راحت در انتخابات شرکت کنند.  بنابراین ما اصل را بر تبلیغات حداکثری گذاشتیم و تجمعات باید به حداقل برسد.
علیرضا رئیسی با اشاره به سخنرانی نامزدها در فضاهای باز تأکید کرد: در هر  ۸متر مربع در فضای باز یک نفر حضور داشته باشد. استادیوم‌های ورزشی بزرگ می‌توانند با ۳۰ درصد ظرفیت در فضای باز فعال باشند. مسئولان باید به گونه‌ای برنامه ریزی کنند که در ورود ‌و خروج مجزا باشد تا سبب تجمع نشود و همه شیوه‌نامه‌های بهداشتی باید رعایت شود. وزارت ورزش و جوانان و سایر دستگاه‌هایی که دارای ظرفیت با محیط باز هستند در مراکز استانی و شهری باید با نامزدها همکاری کنند تا مراکز را در اختیارشان قرار دهند.  رئیسی ادامه داد: وزارت کشور و استانداران موظف شدند در هر استان مکان مناسب مطابق با شرایط وزارت بهداشت در اختیار نامزدها قرار دهند. هرگونه تجمع در فضای سربسته ممنوع است. البته برای ستادهای انتخاباتی با توجه به رنگ بندی شهرستان‌ها در مناطق قرمز ۱۵ نفر، نارنجی ۲۰ نفر و زرد ۳۰ نفر می‌توانند در فضای بسته با رعایت پروتکل‌ها حضور داشته باشند. هرگونه مراسم استقبال و راه اندازی کارناوال تبلیغاتی ممنوع است.
وی با بیان اینکه برای کاهش تجمعات وزارت ارتباطات موظف است ترتیبی اتخاذ کند تا اختلال اینترنتی به حداقل برسد، گفت: در زمان رأی گیری تعداد صندوق‌ها افزایش یافته و تمهیدی اندیشیده شده که فاصله گذاری برای افرادی که می خواهند رأی دهند، رعایت شود و صف با فاصله باشد و خط کشی منظمی وجود داشته باشد و بیشتر در فضای باز حضور داشته باشند، درست است که صندوق‌ها ممکن است در فضای بسته باشد اما به گونه‌ای تنظیم کنند که تعداد افرادی که وارد فضای سربسته می شوند حداقلی باشد.
رئیسی همچنین در بخش دیگری از صحبت هایش از کرونای هندی و آفریقایی در ۳ استان جنوبی سیستان و بلوچستان، بوشهر و هرمزگان ابراز نگرانی کرد.
وی  درباره واکسیناسیون سنین ۷۰ سال به بالا گفت: افراد بالای ۷۰ سال بعد از ارسال پیامک به مراکز مراجعه کنند و کسانی که پیامک دریافت نکردند فعلاً مراجعه نکنند تا پیامک دریافت کنند. نوبت واکسیناسیون نمی‌سوزد و واکسن به اندازه کافی داریم. رئیسی درباره آخرین خبرها از واکسیناسیون نیز گفت: حدود ۵.۵ میلیون دوز واکسن در سطح کشور توزیع کردیم و تاکنون بالغ بر ۲ میلیون و ۷۰۰ هزارنفر واکسینه شدند. افراد بالای ۸۰ سال به اتمام رسید و ۷۵ ساله‌ها هم از هفته قبل آغاز شد. اوگفت: از روز شنبه واکسیناسیون افراد بالای ۷۰ سال شروع شده است و این افراد با مراجعه به سایت salamat.gov.ir ثبت نام می کنند و تا فردای آن روز برایشان پیامک‌ می‌رود و زمان و مکان تزریق واکسن را اطلاع می‌دهیم تا با خیال راحت واکسن دریافت کنند. وی افزود: امیدواریم طی این هفته افراد بالای ۷۰ سال را واکسینه کنیم تا از یکشنبه هفته آینده بتوانیم واکسیناسیون بالای ۶۵ سال و ۱۰ روز بعد هم افراد بالای ۶۰ سال را آغاز کنیم. با اتمام واکسیناسیون بالای ۶۰ ساله‌ها یعنی ما قسمت عمده فاز دوم واکسیناسیون را که سالمندان و بیماران زمینه‌ای هستند، واکسینه کردیم.