کاهش قیمت، تنها راه برای جبران قدرت خرید است سایه سیاه رکود بر سر اقتصاد

یک کارشناس اقتصادی می‌گوید: اکنون سطح قیمت‌ها به شدت افزایش یافته و افراد دیگر توانایی خرید در بازارهای مختلف را ندارند، در شرایطی که قیمت‌ها بالا رود و افراد توانایی خرید پیدا نکنند معامله در هر بخشی قفل می‌شود.
این‌روزها رکود بی‌سابقه بر بازارهای اقتصادی سایه افکنده و خریدار و مصرف‌کننده با امید کاهش قیمت برای انجام هرگونه معامله‌ای دست نگه داشته‌اند. اما دلیل قفل شدن بازارهای اقتصادی چیست؟ پاسخ‌های متفاوتی برای این پرسش مطرح می‌شود، عده‌ای معتقدند که اخبار مختلف درخصوص مذاکرات ایران و آمریکا، زمینه بلاتکلیفی بازار‌ اقتصادی، خریدار و فروشنده را فراهم کرده است و تا مشخص شدن نتیجه کامل مذاکرات این بلاتکلیفی پایدار خواهد بود. اما عده‌ای دیگر معتقدند انتخابات ریاست‌جمهوری و جو روانی ناشی از آن سبب رکود در بازارهای داخلی شده است، به گفته آنها اگر بعد از انتخابات خرداد، امیدواری به بهبود اوضاع اقتصادی به‌وجود بیاید می‌توان انتظار رونق بازارهای اقتصادی را داشت اما اگر راهی برای بهبود شرایط پیدا نشود دیگر نمی‌توان انتظار گشایش اقتصادی داشت.
رکود بازار مسکن در فصل جابه‌جایی
بهار و تابستان فصل جابه‌جایی و بهترین زمان برای معامله ملک به حساب می‌آید، اما با این وجود بازار مسکن بیش از هر زمان دیگری در رکود به سر می‌برد و خریداران به امید کاهش قیمت‌ها به دلیل سیگنال‌های مثبت از مذاکرات ایران و آمریکا و همچنین مشخص شدن نتیجه انتخابات فعلا قید معامله را زده‌اند.


بازار خودرو در حالت انتظار
ارزیابی بازار خودرو نیز نشان‌دهنده آن است که عوامل اثرگذار در بازار خودرو موجب شد تا خریداران و فروشندگان واقعی تا مشخص شدن رئیس جمهور بعدی و سامان گرفتن بازار دست از خرید و فروش بکشند. عده‌ای از فعالان معتقدند که احتمال کاهش نرخ ارز در ماه‌های آتی یکی از عوامل مهم و موثر در امتناع معامله توسط مصرف‌کننده در روزهای اخیر است.
صبر برای هرگونه فعالیت
بازار ارز، طلا و سکه نیز تحت تاثیر اخبار مختلف از نتیجه مذاکرات و همچنین اماواگرهای انتخابات ریاست جمهوری روزها را با نوسانات اندک سپری می‌کنند، این در حالی است که انتظار کاهش قیمت در این بخش‌ها بیشتر از بازارهای دیگر بوده و معامله‌گران ترجیح می‌دهند تا ثابت شدن شرایط از فعالیت در بازار به دور باشند.
رکود بازارهای اقتصادی ناشی از افزایش هزینه‌ها است
برخلاف نظر برخی از کارشناسان مبنی بر رکود بازارهای اقتصادی به دلیل برخی از اتفاقات سیاسی، عده‌ای تحلیلگران کاهش قدرت خرید جامعه را عامل رکود در بازار می‌بینند. آلبرت بغزیان، کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه درخصوص رکود بازارهای اقتصادی طی ماه‌های اخیر به «ابتکار» می‌گوید: من معتقدم که اکنون بازارهای اقتصادی درگیر رکود اقتصادی ناشی از افزایش هزینه و عرضه است. به عبارتی دیگر اکنون سطح قیمت‌ها به شدت افزایش یافته و افراد دیگر توانایی خرید در بازارهای مختلف را ندارند، در شرایطی که قیمت‌ها بالا رود و افراد توانایی خرید پیدا نکنند معامله در هر بخشی قفل می‌شود.
وی می‌افزاید: ما دو نوع رکود داریم، یک رکود، ناشی از کاهش تقاضا است. در این شرایط تقاضا به دلایل مختلف اقتصادی_سیاسی کم می‌شود و بازارها درگیر رکود می‌شوند. اما رکود دیگر ناشی از افزایش قیمت و کاهش توان خرید است.
این کارشناس اقتصادی اظهار می‌کند: اگر بخواهیم نوع رکود در بازارهای اقتصادی را بررسی کنیم باید سطح قیمت‌ها طی سال‌های گذشته را در نظ بگیریم، اگر قیمت طی چند وقت ثابت باشد اما بازار در رکود به سر ببرد یعنی ما با کاهش تقاضا به دلایل مختلف روبه‌رو هستیم اما اگر قیمت بالا رفته باشد رکود ناشی از افزایش هزینه خواهد بود و ما با شوک عرضه مواجه می‌شویم.
بغزیان در ادامه گفت‌وگو به بررسی وضعیت بازارهای اقتصادی می‌پردازد و در این خصوص می‌گوید: طی سال‌های اخیر ما شاهد افزایش قیمت در بازارهای مختلف بوده‌ایم، شاید طی یک ماه گذشته قیمت برخی از خودروها در بازار کاهش یافته باشد اما این رکود نتیجه افرایش گرانی طی سال‌های اخیر است. پراید 25 میلیون تومانی مرزهای بالاتر از 100 میلیون تومان را دید و عملا مصرف‌کننده ناتوان از خرید این خودرو شد. در بازارهای دیگر هم همینگونه است طی سال گذشته قیمت مسکن، لوازم خانگی و حتی کالای مصرفی چندین برابر شده و افراد قدرت خرید خود در هر بخشی را از دست داده‌اند، بنابراین حجم معاملات در بازارهای اقتصادی کم شده است.
اقتصاد در معرض یک تلنگر
این استاد دانشگاه با اشاره به ارتباط قیمت‌ها در بخش‌های مختلف با برخی اتفاقات سیاسی ادامه می‌دهد: امروزه یک سکون در قیمت‌ها ایجاد شده است، تاکید می‌کنم ما با سکون قیمت مواجه هستیم نه ثبات قیمتی، این سکون قیمت‌ها در سطوح بالا اگر در مقابل یک تلنگر قرار بگیرد روند حرکتی خود در بازارهای مختلف را تغییر می‌دهد. این تلنگر ارتباط نزدیکی با نرخ ارز، نتیجه مذاکرات و دولت بعدی دارد. اکنون نمی‌دانیم قیمت‌ها پس از انتخابات و مشخص شدن نتیجه مذاکرات چه سمت‌وسویی را در پیش خواهند گرفت بنابراین آرامشی که به عنوان رکود در بازارها نمایان شده قبل از اتفاق احتمالی است که در ماه‌های آتی رخ خواهد داد. عده‌ای می‌گویند ما در چندماه آینده دلار 15 هزار تومانی خواهیم داشت، اما برخی‌ها هم معتقدند دلار 30 هزار تومانی بار دیگر به اقتصاد بازمی‌گردد.
کاهش قیمت، تنها راه برای جبران قدرت خرید
بغزیان در بخش دیگری از صحبت‌هایش به ضرورت کاهش قیمت‌ها برای جبران خرید افرد در بازارهای مختلف اشاره می‌کند و می‌گوید: تا زمانی‌که قیمت‌ها کاهش پیدا نکند ما بهبودی در وضعیت بازارها شاهد نخواهیم بود چراکه توان خریدی وجود ندارد. جامعه انتظار دارد رئیس جمهور بعدی قیمت‌ها را کاهش دهد چراکه حتی ثابت نگه‌داشتن قیمت‌ها در همین حدوحدود ناتوانی مردم در خرید را جبران نمی‌کند و تنها راه جبران قدرت خرید، کاهش قیمت‌ها است.
وی با پیش‌بینی وضعیت قیمت در بازارهای مختلف می‌افزاید: من بعید می‌دانم که قیمت‌ها در بخش‌های مختلف در ماه‌های آتی روند کاهشی را در پیش بگیرند و اگر قیمت‌ها حتی کمی افزایش داشته باشد ما شاهد رکود بیشتر خواهیم بود.