«لانتوری» ‌ها همچنان قربانی می‌گیرند

جایزه‌ای که اخیرا فیلم متفاوت و تجربی «لانتوری» موفق به کسب آن برای سینمای ایران شده، جایزه‌ای در رسای احترام به انسانیت است. این فیلم که دغدغه‌ای انسانی و اجتماعی را دنبال می‌کند، این روزها در آخرین حضورش در جشنواره جهانی فیلم «حقوق بشر بوینس آیرس» در آرژانتین جایزه ویژه‌ای را دریافت کرد و کارگردان اثر، رضا درمیشیان جایزه خود را به قربانیان حادثه‌تروریستی تهران تقدیم کرد.
***
تقدیم جایزه حقوق بشر درمیشیان به قربانیان حوادث‌تروریستی تهران
در خبرها آمده است که فیلم سینمایی «لانتوری» ساخته رضا درمیشیان برنده جایزه بهترین فیلم از هفدهمین جشنواره فیلم «حقوق بشر بوینس آیرس» آرژانتین شد و درمیشیان جایزه خود را به قربانیان حادثه‌تروریستی تهران تقدیم کرد.


رضا درمیشیان درباره جایزه‌اش گفت: این جایزه حقوق بشری را پیشکش می‌کنم به شهدا و قربانیان حادثه‌تروریستی تهران، مردم بی‌گناهی که قربانی بی‌رحمی و جنایت دشمن حقوق بشر یعنی داعش شدند.
اقدام ارزشمند درمیشیان: جلب افکار جهانی و نه به‌ترور
اهدای این جایزه حقوق بشر به قربانیان حوادث اخیر از سوی سینماگری که درد و رنج قربانیان‌ترور را درک می‌کند و حجم این درد و رنج را با  روایت داستانی اثرگذار به تصویر کشیده بسیار است. این جایزه برای سینمای ما هم ارزشی به غایت متفاوت دارد زیرا ایران در بسیاری از رسانه‌های جهانی متهم به حملات غیر انسانی است و وقتی فیلمی از ایران در صدر فیلم هایی از کشورهایی چون ایتالیا، آلمان، اسپانیا، بلژیک، اردن، لوگزامبورگ، بولیوی و ارمنستان قرار می‌گیرد، این جایزه اعتباری دو چندان می‌گیرد. از سویی تقدیم این جایزه به قربانیان حملات‌تروریستی اخیر تهران که بی هیچ گناهی فدا شدند، در جلب افکار عمومی رسانه‌های جهانی اثربخش بوده است. این در حالی است که بسیاری از کشورهای جهان هم از این نوع حملات انتحاری و کور متعصبانه آسیب خورده‌اند و این غم را درک می‌کنند. این روزها مردمان و کشورهای زیادی قربانی حملات‌تروریستی شده‌اند و این همبستگی و همدردی جهانی می‌تواند مرهمی بر تالم خانواده‌های قربانیان باشد و‌ترور را محکوم کند.
واکنش خانه سینما
به اقدام اخیر درمیشیان
محمد بزرگ‌نیا رئیس کانون کارگردانان سینما از اقدام اخیر رضا درمیشیان کارگردان «لانتوری» تقدیر کرد.
در متن نامه‌ محمد بزرگ‌نیا رئیس کانون کارگردانان سینمای ایران؛ آمده است: «کانون کارگردانان سینمای ایران مسئولیت اجتماعی و همنوایی شما را با تقدیم جایزه خود به شهیدان حملات‌تروریستی ارج می‌نهد و برای شما آرزوی سربلندی و موفقیت بیشتر دارد.»
رضا درمیشیان به تازگی جایزه «حقوق بشر بوینس آیرس» آرژانتین را به قربانیان حادثه‌تروریستی تهران تقدیم کرد.
 «لانتوری» ، فیلمی
دغدغه‌مند و اجتماعی
درمیشیان بعد از ساخت دو فیلم قبلی خود که اولی یعنی «بغض» رکود اکران را به خود دید و دومی اصلا رنگ پرده را ندید و همچنان در توقیف است، نه تنها اکران موفقیت آمیز را برای فیلم متفاوتش «لانتوری» را تجربه کرد بلکه با موفقیت‌های جهانی و نظرات مساعدی منتقدان داخلی نیز روبه رو شد. فیلم سینمایی «لانتوری» تاکنون در بیش از پنجاه جشنواره جهانی به نمایش درآمده است و این جایزه هفتمین جایزه جهانی این فیلم می‌باشد. در این جشنواره «لانتوری» در بخش مسابقه هفدهمین جشنواره فیلم «حقوق بشر بوینس آیرس» آرژانتین با فیلم‌هایی به رقابت پرداخت.
 «لانتوری» فیلم سهل و آسانی بسان آن چه از غالب فیلم‌ها می‌شناسیم، نیست. این فیلم، فیلمی است با ساختاری تجربی که فضایی ندامت بار و پرفشار را برای تماشاگر می‌آفریند و او را با رنج و آلام قربانیان یک حادثه تلخ اسیدپاشی و متاسفانه متداول در کشور آشنا می‌کند و به عینه سختی و دشواری تحمیل شده بر زندگی قربانیان را جلوی چشم قرار می‌دهد. این فیلم در روزهای اکران با حواشی متعددی چون شکایت قربانی مشهور اسیدپاشی، خانم آمنه بهرامی روبه رو شد اما در نهایت این مسئله حل شد.
حواشی فیلم «لانتوری» ، شکایت معروف‌ترین قربانی اسیدپاشی
بعد از اکران فیلم «لانتوری» ، معروف‌ترین قربانی اسیدپاشی کشور که با بخشش عامل اسیدپاشی در لحظه قصاص چشم‌هایش به چهره‌ای جهانی تبدیل شد، با حضور در دادسرای فرهنگ و رسانه از تهیه‌کننده و کارگردان فیلم «لانتوری» شکایت کرد. آمنه بهرامی مدعی شد عوامل این فیلم با استفاده از جزئیات زندگی او و جملات کلیدی کتابش اما بدون هیچگونه مجوزی، سناریو را  نوشته و فیلم را ساخته‌اند. او همچنین مدعی شد که یک شرکت فیلمسازی دولتی آلمانی برای ساخت فیلم با او مذاکره کرده است اما بعد از اکران فیلم «لانتوری» در برلین از ادامه ساخت آن منصرف شدند.
رضا درمیشیان که با شکایت آمنه بهرامی مقدم از بابت ساخت فیلم «لانتوری» دادگاهی شده بود، با حکم دادگاه تبرئه  شد. دادگاه این شکایت را رد و اعلام کرد هیچ اتهامی متوجه درمیشیان نیست.
چرا به فیلم‌هایی
مثل «لانتوری» نیازمندیم؟
«لانتوری» با وجود ساختار سخت و اصطحکاک روایتش، اکران خوبی را به خود دید و موفقیت‌های جهانی قابل توجهی هم به دست آورد اما آن چه اهمیت دارد، توجه و حمایت از ساخت این نوع آثار است.
 سوای از اعمال‌تروریستی گروهک داعش که این روزها از سراسر جهان قربانی می‌گیرد، جامعه ما با حوادث و مشکلات دیگری که ناقض حقوق شهروندی افراد است نیز دست و پنجه نرم می‌کند. جامعه‌ای که هنوز با قتل‌های ناموسی، آزار و اسید پاشی مواجه است. مسائل دردناکی که همچنان توان جامعه را می‌گیرد و پی اعتماد را می‌افکند. آثار درمیشیان مسائل ریز و درشت آدمیانی متضرر از مشکلات مهاجرت، حقارت ناشی از بیکاری و ناامنی و رنج قربانی شدن را تصویر می‌کنند. او با مضامین فیلم هایی که ساخته، شخصیتی دغدغه مند با مسئولیت اجتماعی بالا از خود بروز داده است و از بحران‌های اساسی جامعه شناخت دارد.
فیلم «لانتوری» دو وجه بی نظیر قابل اشاره دارد و همان قدر که در نمایش رنج قربانی اسیدپاشی و‌ترور موفق است و تماشگر را با دنیای تاریک قربانی آشنا می‌کند و سختی هایی که بر او می‌رود را با ساختار آزاردهنده اش تحمیل می‌کند و آنها که انتظار بخشش عاملان اسیدپاشی را دارند را به فکر می‌اندازد و آنجا که قربانی اسید پاشی فیلم از حق خود می‌گذرد، عمق گذشت و لطف او به خوبی درک می‌شود. از سویی دیگر، ساختار آزاردهنده فیلم و تالمات قربانی اسیدپاشی و در نهایت اقدام برای قصاص عامل اسید پاشی و شرایط پر التهابی که بر او می‌رود، در ایجاد حس ندامت و عبرت آموزی بی تاثیر نیست و اثری بازدارنده در جامعه‌ای که هنوز با این مسئله در چالش است، خواهد گذاشت. هر چند فیلم مسئله قصاص را مطرح می‌کند و تماشاگر را در چالش انتقام و گذشت مواجه می‌کند اما بیش از آن فیلمی در احترام به حق شهروندی و آزادی اجتماعی است، آن چیزی که توسط‌تروریست‌ها و ضاربان به تاراج می‌رود. آنها که منتقد فیلم «لانتوری» هستند و بیش از همه بر ساختار آن می‌تازند، نگاهی به جامعه‌ای که ملتهب از حملات‌تروریستی است اما باید برای اسیدپاشی هم قربانی بدهد، نگاهی بیاندازند! منتقدان و تماشاگران بسیاری منتقد ساختار دشوار و آزاردهنده «لانتوری» بوده‌اند اما وقتی قربانی شدن، رنج دارد و این رنج در ساختار و روایت «لانتوری» به خوبی مستتر شده است و این به آزار در آوردن شاید تلنگری باشد بر جامعه، بر حامیان‌ترور و اسیدپاشی که متاسفانه این روزها در حاشیه حملات‌ تروریستی در جنوب تهران و کرمانشاه هم رخ داده است و همچنان قربانی می‌گیرد.
درمیشیان همراه با انجمن حمایت از قربانیان اسیدپاشی
این فیلمساز متعهد همچنین در کنار نوید محمد زاده و برخی از پزشکان حاذق جراحی پوست و‌ترمیم سوختگی بانی تاسیس انجمن حمایت از قربانیان اسیدپاشی شده است.
طبق اخبار رسیده به خبرنگار روزنامه «بهار»‌، این انجمن در وزارت کشور ثبت شده و اعضای هیات موسس آن اشرف معصوم زادگان، دکتر کمال فروتن فوق تخصص جراحی پلاستیک، زیبایی و‌ترمیمی، همچنین معصومه عطایی، قربانی اسیدپاشی و‌ترانه بنی یعقوب، فعال اجتماعی  می‌باشند.
این انجمن درصدد ایجاد راهکارهایی برای مداوا و بازگشت قربانیان به زندگی است و با حضور پزشکان مطرح و توانمند سوختگی و‌ترمیمی شرایط لازم برای احیای پوست آسیب دیده را فراهم سازد. در این راستا تلاش بر این است تا منابع مالی این انجمن با همکاری هنرمندان و فعالان اجتماعی فراهم شود. این نوع انجمن‌های حمایتی از قربانیان اسیدپاشی در هند و پاکستان که بیشترین قربانیان را دارد، راه‌اندازی و شرایط کار و فعالیت این قربانیان نیز مهیا شده است. برخلاف ایران که قرباینان اسیدپاشی به عنوان یک متهم نگاه می‌شود، در بسیاری از کشورهایی چون هندوستان و پاکستان و حتی ایتالیا که بیشترین آمار اسیدپاشی را دارند، از این قربانیان حمایت ویژه می‌کنند و شاید این نوع اقدامات بتواند این افراد را در مسیر مداوای پوست و لطمات روحی ناشی از حادثه یاری کند.