نامزدهاي مستقل ِ حداقلي تحمل نشدند

آرمان ملی- امید کاجیان: دو کاندیدای مستقل ریاست‌جمهوری 1400 که ظاهرا قصد کناره‌گیری هم ندارند و برعکس تلاش می‌کنند به هر نحوی برای داشتن رای، هم نظر رهبران اصلاح‌طلب را به خود جلب کنند و هم با بیان بعضی مطالب، در نگاه سرد مردم تغییر ایجاد کرده و آنها را به واکنش‌های هیجانی و حضور پای صندوق‌های رای وادارند، همچنان به آب و آتش می‌زنند. محسن مهر‌علیزاده به جبهه اصلاحات ایران نامه نوشته و از آنها خواسته دیداری با آنها داشته باشد و به نوعی حمایت آنها را از آن خود کند. عبدالناصر همتی هم می‌گوید که با بزرگان اصلاح‌طلب دیدار می‌کند و البته خبر آمده ملاقاتی با سیدحسن آقا خمینی نیز داشته است. ظاهرا در این جلسه، که نزدیک به دو ساعت به طول انجامیده، عبدالناصر همتی برنامه‌های خود را برای مدیریت کشور ارائه داده است. این در حالی است که خمینی جوان در سخنرانی‌های خود خطاب به مسئولان اعلام کرده که «آقایان نمی‌شود تو برای من منتخب کنی و بگویی به این رای بده!» یا با صراحت بیان کرده‌: «من اگر جای تایید‌شده‌ها بودم، انصراف می‌دادم. دولت برآمده از این انتخابات توان حل هیچ مشکلی را ندارد.» با این حال برخی بعید نمی‌دانند که سیــدحســن خمینـی در نهایــت از کــاندیدایی دفــاع کنــد. این در حالی اســت که سیــدمحـمود علیــزاده‌طباطبایی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران هم اظهار کرده است اصرار داریم همتی کاندیدای اصلاح‌طلبان شود و البته مدعی است شاید به زودی خاتمی هم از او حمایت کند. این اخبار در حالی رد و بدل می‌شود که شنیده‌ها حاکی از آن است که بنیاد باران برای اجماع روی یکی از دو نامزد مذکور نیز جلسه داشته اما به نتیجه نرسیده است. از قرار که خاتمی نیز سخنان تندی را علیه وضع موجود و اصلاح‌طلبان و البته نامزدها‌یی که خواسته شده از آنها حمایت صورت بگیرد، مطرح کرده است، اما در نهایت تلویحا موافقت خود را با اینکه هر نتیجه‌ای در این محفل گرفته شود، می‌پذیرد و براساس تصمیم جمع، بیانیه می‌دهد و از یک نامزد حمایت می‌کند را اعلام کرده است. اگرچه در ظاهر با این کار؛ یعنی حمایت اصلاح‌طلبان از کاندیدایی خاص در این انتخابات مخالف است. تلاش دو کاندیدا برای جلب‌نظر جریان اصلاح‌طلب البته به نحوی است که بسیاری معتقدند حمایت جریان اصلاح‌طلب از آنها با توجه به رای‌آور نبودن این کاندیداها و نیز عدم‌مشارکت بخش قابل‌توجهی از پایگاه‌های رای اصلاح‌طلبان در این انتخابات عملا یک خودزنی تمام‌عیار است. با این حال از قرار نه این دو کاندیدا قصدکوتاه آمدن از تلاش‌شان و انصراف از نامزدی دارند و نه اصلاح‌طلبان می‌توانند به تصمیم واحدی برای عدم‌حمایت یا حمایت از آنها برسند. همه این‌ها در حالی است که هر روز اتفاق جدیدی نیز به مجموعه اتفاقات و مشکلات این دو نامزد مستقل اضافه می‌شود؛ اتفاقاتی که نشان می‌دهد حتی به این دو نامزد نیز اجازه داده نمی‌شود که در رقابتی برابر با کاندیداهای اصولگرا دراین انتخابات شرکت داشته باشند .
 سانسور فیلم‌های مهرعلیزاده و همتی 
یکی از نشانه‌های این موضوع سانسور فیلم‌ها و بعضا مصاحبه‌هایی است که از مهرعلیزاده و همتی برای حضور در تبلیغات انتخاباتی تلویزیون پخش می‌شود. از سویی عبدالناصر همتی هم خبر از عدم‌پخش فیلم انتخاباتی‌اش داده است. همتی در این باره توئیتش نوشت‌: «صداوسیما مستند انتخاباتی بنده را پخش نکرد، دراین مستند گفته بودم اگر عده‌ای بنده را بانی وضع موجود می‌دانند آنها خود وضع موجودند؛ ضرورت تصویب FATF  و ضررهای ناشی از عدم‌اجرای آن.  همچنین‌ برخی از دختران ایران بی‌واسطه حرف‌های‌شان را زده بودند. گفتند حذف کنید‌، گفتم من مخالف سانسورم.»
 منع حضور نماینده مهر‌علیزاده 


یکی دیگر از اتفاقات عجیب و بی‌سابقه این بود که نماینده مهرعلیزاده یعنی علی تاجرنیا را برای ورود به سازمان صداو‌سیما و شرکت در گفت‌وگوی ویژه خبری راه ندادند.  علی‌تاجرنیا که قرار بود به عنوان نماینده محسن مهرعلیزاده در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شرکت کند، با درهای بسته این نهاد مواجه شد. مسئولان صدا‌و‌سیمــا دلیل این مســاله را عدم‌تایید امنیتی تاجرنیا و دستور ستاد انتخابــات صدا‌و‌سیما اعلام کــرده‌اند.  قطعا این اتفاق نمونه یک اهانت دیگر به ایــن دو کاندیداست و نشــان می‌دهد امید آنها به ادامه این راه‌، بیشتر شبیه به همان آب در هاون کوبیدن است.
 تهدید به رد‌صلاحیت همتی؟
همتی در یکی از بخش‌های اظهارات تلویزیونی‌اش گفته بود: «چه معنا دارد به دختر خانمی که لیسانس گرفته و زحمت کشیده پیامک بدهیم که حجابت را در خودرو رعایت نکردی. حرمت همه را حفظ و رعایت کنیم و یکی از مهمترین حق زنان، اشتغال است.» همین اظهارنظر باعث واکنش احمد خاتمی، عضو شورای نگهبان شده، به نوعی که با صراحت علیه همتی سخن گفته و ابراز داشته است‌: «معنی ندارد کاندیدایی بگوید چرا خانمی که در ماشین نشسته را دعوت به حجاب می‌کنید؟ ماشین فضای عمومی است و حجاب هم جزو متن دین است. از کاندیداهای مورد تایید می‌خواهم که مراقب حرف‌هایشان باشند.» بعد از این همتی در نشست خود با جوانان گفت‌: «می‌گویند فلانی چرا درباره حجاب دختران در ماشین صحبت کرده و ممکن است درباره صلاحیت او تجدید نظر کنیم، خب بکنید.» تهدید به رد‌صلاحیت کاندیدای تایید‌صلاحیت‌شده به واسطه اظهار عقایدش اساسا اتفاقی است که اگر صورت بگیرد احتمالا باید قید خیلی چیزها را زد .
 تغییر روز مناظره و دیر خبردادن 
 البته این پایان ماجرا نیست؛ چرا‌که همتی حالا خبر از تغییر روز مناظره‌های انتخاباتی می‌دهد و اینکه سایر کاندیداها زودتر از او در جریان بوده‌اند و به او دیرتر از باقی گفته‌اند، آن هم در حالی که وی عملا یک نفره باید در برابر یک تیم 5 تایی حضور یابد.  او می‌گوید: «مناظره‌ها را چرا ۲ روز جلو انداختید؟ آیا این شایعه، که برخی نامزدها از تغییر زمان مناظره‌ها اطلاع داشتند، صحیح است؟ رقابت نابرابر، ناعادلانه‌تر شد.» همه این‌ها نشان می‌دهد که اساسا نامزدهای مستقل این انتخابات نیز یا ممکن است رد‌صلاحیت شوند، یا در شرایط نابرابر و تحقیر‌آمیز قرار گیرند یا علاوه بر 5 رقیب مقابل خود، رقبایی مانند صداو‌سیما و البته جنگ‌های روانی سایر افراد و بخش‌های دیگر را نیز دارند. حال باید دید دلیل اصرار به ماندن و رقابت کردن چیست‌؟ چرا کنار نمی‌کشند و برای خود حفظ آبرو نمی‌کنند؟ و از سویی چرا حتی این دو نامزد مستقل که همه می‌دانند شانسی هم برای رای‌آوری در این شرایط ندارند کناره‌گیری نمی‌کنند و اینگونه خود را از همه جهت تحت‌فشار قرار می‌دهند.