نامزدان 1400 چه گفتند؟

کاهش تورم از مسیر افزایش تولید

سعید جلیلی:
● در ۳ ماه نخست دولت، ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران خرد بورس را به حداقل می‌رسانیم.


● یکی از هنرهای رئیس جمهوری این است که بین بازار پولی، سرمایه و بیمه هماهنگی ایجاد کند و ما برای این کار برنامه داریم.
● راه‌حل کاهش تورم هم افزایش تولید است. بازار سرمایه برای افزایش تولید است. اما اگر تبدیل به بازاری برای سفته‌بازی و سوداگری شد، به اقتصاد کشور هم لطمه می‌زند.
● برای مقابله با فساد یک رویکرد این است که اگر فسادی رخ داد، با آن برخورد کنیم. رویکرد دوم این است که زمینه فساد را از بین ببریم. از بین بردن زمینه فساد یعنی اینکه در سازوکارها اجازه ندهید فساد بروز کند.
● برای خصوصی‌سازی باشگاه‌های ورزشی بویژه درباره پرسپولیس و استقلال برنامه‌ای تهیه شده است.
● برنامه‌ای در زمینه استعدادیابی ورزشی تهیه کرده‌ایم. دولت موظف است در پی جست‌و‌جوی استعدادها به صورت عادلانه در سراسر کشور باشد.

از همه شایستگان استفاده می‌کنم

محسن رضایی:
● در دولت اقدام و تحول؛ از مرد و زن، ایرانیان داخل و خارج از کشور، اقوام مختلف، اقلیت‌ها، اصلاح‌طلب، اصولگرا و مستقل‌ها و هر انسان شایسته‌ای که بتواند کاری انجام دهد استفاده خواهیم کرد.
● گزینش‌های خاص را کنار خواهیم گذاشت و از همه شایستگان در ایران حتی در همین دولت و دولت‌های گذشته استفاده خواهیم کرد جز کسانی که فسادهای بزرگ انجام دادند و مشکلاتی داشتند.
● مردم به شوخی می‌گویند ما که به آرزوهایمان نرسیدیم، کاری کنیم که لااقل فلانی به آرزویش برسد! مردم دوست‌داشتنی ایران؛ آرزوی من این است که کسی در کشور فقیر نباشد؛ آرزوی من این است‌که ثروت کشور به دست خود شما برسد. آرزوی من آرامش و شادی و رفاه برای همه شماست. آرزوی من، آرزوی شماست.
● مسعود درخشان، استاد محسن رضایی در دانشگاه تهران: شهادت می‌دهم که برای حضور اساتید در دفتر محسن رضایی، هیچ اجباری در کار نبود و هیچ حق‌الزحمه و پاداشی دریافت نکردیم.

با اقتصاد مقاومتی تحریم را خنثی می‌کنیم

سید ابراهیم رئیسی:
● به عنوان دستگاه قضایی اثبات کردیم می‌شود با فساد برخورد کرد و گفتیم در این کار هیچ خط قرمزی نداریم و ثابت هم کردیم که می‌شود در کشور خط قرمز نداشت و این رویه در دولت مردمی نیز دنبال می‌شود.
● در هر کشوری که این گونه تحریم گسترده انجام شود، مشکلاتی را ایجاد می‌کند. اما اگر در داخل با توجه به راهکارهای موجود مثل اقتصاد مقاومتی تحریم را خنثی کنیم، اقتصاد ما دچار تکانه نخواهد شد.
● اگر در کشور مسأله و دغدغه مسکن و اشتغال را حل کنیم ازدواج در سنین پایین اتفاق می‌افتد. این سنی که الان وجود دارد، فکر می‌کنم جوانان عزیزی که با آنها ارتباط دارم، از این سن ناراحت هستند.
● من مطلقاً هوس قدرت و قدرت افزایی ندارم. جایگاه من به عنوان رئیس قوه قضائیه بسیار مهم است اما مگر می‌شود بگویم جایگاهی که دارم خوب است و بنشینم و نسبت به وضع کارگران، کشاورزان و جوانان بی‌تفاوت باشم؟

در 6 ماه 500هزار شغل ایجاد می‌کنم

علیرضا زاکانی:
● ما می‌توانیم در اقتصاد مسیری را برویم که وابستگی به نفت نداشته باشیم و از طرفی شاید نفت ما به طور اسمی در تحریم باشد، اما رسماً بالغ بر یک میلیون بشکه نفت و میعانات گازی می‌فروشیم.
● باید تحریم را با بی‌اثر کردن آن در داخل و با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی برداریم. اما اینکه چه میزان زمان نیاز است تا این موضوع محقق شود.
● ۸.۱ میلیون تن ظرفیت خالی در بخش پلیمری کشور وجود دارد که استفاده از آن سبب ایجاد دو میلیون شغل در مدت دو سال می‌شود.
● ارزش افزوده فقط در پول و امکانات نیست بلکه به اشتغالزایی نیزبستگی دارد.
● ما در ۶ ماه اول حداقل ۵۰۰ هزار شغل و در سال بعد ۱.۵ میلیون شغل و از سال بعد دو میلیون شغل می‌توانیم ایجاد کنیم.
● تعارض منافع، فساد و خودباختگی نمی‌گذارد که مسئول، نوکر مردم باشد، اما ما به فضل الهی برای آینده این‌گونه مشکلات را نخواهیم داشت.

تصمیم نظام حل مسأله تحریم هاست

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی:
● حذف قیمت‌گذاری دستوری، اخذ مالیات بر عایدی سرمایه از بازارهای غیرمولد، دوطرفه شدن معاملات سهام، توسعه ابزارهای کاهش ریسک، رفع انحصار از مجوزها و راه‌اندازی صندوق پروژه از جمله برنامه‌های من برای حمایت از بازار سرمایه است.
● نحوه توزیع یارانه در کشور ما یک اشکال اساسی دارد. چون برمبنای تعدیل قیمت‌ها، تولید پول می‌کند و یارانه را توزیع می‌کند. یعنی به عبارت بهتر گرانی خلق می‌کند و هزینه‌ها را بالا می‌برد.
● باید مالیات را از اشخاص حقوقی کم کنیم، و بیشتر به سمت افراد حقیقی ببریم. نظام جامع مالیاتی را درست کنیم و بعداً نظام بیمه‌ای را باید به آن وصل کنیم. زیرا نظام بیمه‌ای یک نوع دریافت مالیات است.
● وقتی با فساد مبارزه می‌کنیم هم باید با مفسدین مبارزه بکنیم و هم با ساختارهای فساد زا.
● نظام تصمیم گرفته که مسأله تحریم‌ها را حل بکند. هر دولتی هم که بیاید سر کار باید محکم و استوار دنبالش برود.

ایران را هاب ترانزیت کالا می‌کنم

محسن مهرعلیزاده:
● کسانی که در زمینه اقتصادی تجربه‌ای ندارند، چگونه می‌خواهند یک‌‌شبه وضعیت بحرانی بازار بورس را سامان دهند و فساد را در کشور ریشه‌کن کنند؟
● برجام، سند افتخاری برای دستگاه دیپلماسی کشور در تاریخ چند دهه اخیر است و باید از برجام حراست شده و در جهت زنده کردن آن تلاش کنیم.
● باید برای توزیع عدالت اجتماعی یارانه‌ها را برای پنج دهک اول پنج برابر کنیم تا هر خانوار بتواند حداقل ماهانه یک میلیون تومان یارانه دریافت کند.
● باید از هر امکانی برای حفظ جمهوریت نظام جمهوری اسلامی بهره‌برداری کنیم تا رأی مردم به عنوان تعیین کننده محوری برای خود مردم و کشور باشد.
● شمال ایران را با قطار به جنوب وصل خواهم کرد و ایران را به هاب ترانزیت کالا در منطقه تبدیل می‌کنم. ما برای 80 میلیون نفر فکر نمی‌کنیم، بلکه برای بازار 500 میلیون نفری فکر می‌کنیم.
● در سال‌های اخیر عزم و اراده‌ای در کشور وجود داشت تا ناامیدی را به جامعه پمپاژ کنند.

رئیسی و جلیلی را به مناظره دعوت می کنم

عبدالناصر همتی:
● اقتصاد را باید به بازار واگذار و نظارت کرد. یعنی دولت باید اقداماتی کند که بازار درست عمل کند مهمترین سیاست و برنامه من کنترل این نوع محصولات و فعالیت هاست.
● صنایع فولادی و پتروشیمی ما هم باید بازار داخلی را تأمین و هم باید بازارهای صادراتی را حفظ کنند. بنابراین برنامه دولت بنده این است که میان صادرات و مصرف داخل در این حوزه تنظیم گری شود.
● در جریــــــان مناظــــــره، نامزدهای پوششی به‌همراه نامزد اصلی، ۲۹ بار با بردن اسم بنده به من تهمت زدند. با توجه به اینکه به رقیب اصلی بنده ۵ دقیقه فرصت اضافی داده شد، بنابر محاسبات انجام شده باید ۲۰ دقیقه فرصت اضافی برای پاسخگویی به بنده هم اختصاص یابد.
● آقای جلیلی پیشنهاد مناظره دو نفره داده‌اند. خیلی هم خوب است. همین جا از رقیب اصلی خودم، آقای رئیسی دعوت می‌کنم در اینستاگرام به صورت زنده مناظره کنیم. بعد خدمت آقای جلیلی هستم.