روند شفاف‌سازی از سوی ایران پیشرفتی نداشته است

گروه سیاسی/ جدیدترین نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حالی از دیروز آغاز شد که موضوع برنامه هسته‌ای ایران یکی از مهم‌ترین دستور کارهای آن به‌شمار می‌رود. «رافائل گروسی»، مدیرکل آژانس سخنان خود را در این نشست  با طرح مسائل پادمانی مرتبط با برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران آغاز کرد و این احتمال را مطرح کرد که جلسات گفت‌وگو با ایران احتمالاً نتیجه مثبتی نداشته باشد. «گروسی» طی اظهاراتی گفت: «نبود پیشرفت برای شفاف‌سازی درخصوص سؤالات آژانس حول صحت و کامل‌ بودن اعلامیه‌های پادمانی ایران، بر توانایی آژانس اتمی برای مطمئن‌ شدن از ذات صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران تأثیر جدی می‌گذارد.»
این نشست پس از آن برگزار می‌شود که آژانس در گزارش جدید فصلی خود درباره اجرای توافق هسته‌ای ایران که دهم خرداد ماه در اختیار اعضای شورای حکام قرار داد، مدعی شده بود که روند گفت‌وگوها با کشورمان پیرامون برنامه هسته‌ای‌اش نتیجه‌ بخش نبوده و ایران از ارائه توضیحات لازم درباره ذرات اورانیوم کشف ‌شده در چند سایت این کشور خودداری کرده است.
دور جدید نشست آژانس در شرایطی برگزار می‌شود که در دور قبلی ۳۵ عضو شورای حکام از جمله نمایندگان سه کشور اروپایی با همراهی امریکا پیش‌نویس یک قطعنامه‌ ضدایرانی را آماده کرده بودند اما پس از آنکه  «گروسی» انجام گفت‌وگوهای جدید با ایران را کلید زد، کشورهای غربی این قطعنامه را پس گرفتند. ذیل چنین گفت‌وگوهایی است که دیپلمات‌های غربی به‌رغم گزارش اخیر آژانس، صدور قطعنامه جدید علیه ایران در نشست جاری آژانس را محتمل ندانسته‌اند. به گزارش رویترز منابع آگاه گفته‌اند که قطعنامه‌ای در این خصوص صادر نخواهد شد و تنها کشورهای عضو شورای حکام اقدام به صدور بیانیه‌‌های جداگانه خواهند کرد.
«میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در مذاکرات هسته‌ای وین هم در توئیتی اعلام کرده است که شورای حکام در نشست جدید خود به بررسی دو گزارش می‌پردازد که چندان برای ایران مطلوب نیست اما پیش‌بینی می‌شود اتفاق خاصی رخ ندهد. او یادآور شده است: «همه متوجه شدند که دخالت در مذاکرات هسته‌ای در وین جایز نیست.»


پیشتر ایران و آژانس در اسفندماه سال گذشته و در پی توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی از سوی کشورمان به توافقی برای ارائه دسترسی‌های داوطلبانه از سوی ایران به دو مکان مشخص شده و تسهیل فعالیت‌های راستی‌آزمایی آژانس دست یافتند که اخیراً به‌مدت یک ماه دیگر (تا تاریخ ۲۴ ژوئن مصادف با سوم تیرماه) تمدید شد. اقدامی که به منظور حمایت از مذاکرات برجام در وین صورت گرفت.
 جلسه جاری شورای حکام پشت درهای بسته برگزار می‌شود و براساس گزارش‌های رسیده شماری از ۳۵ عضو این شورا به‌واسطه شیوع بیماری کرونا، از طریق ویدئوکنفرانس در نشست این هفته حاضر هستند. قابل انتظار است که صدور قطعنامه علیه کشورمان در این نشست‌ به تشدید تنش‌ها میان ایران و کشورهای غربی منجر شود و گفت‌وگوهای جاری در وین برای احیای توافق هسته‌ای را با مخاطراتی جدی مواجه کند.