کپی کردیم، خوب هم کپی کردیم

جمعه ۲۱ خرداد، نخستین قسمت از فصل تازه برنامه «دورهمی»، با اجرا و کارگردانی مهران مدیری، از شبکه نسیم پخش شد.
مهران مدیری، در بخشی از این برنامه، پذیرفت که شکل تازه «دورهمی» هم‌ مانند فصل‌های گذشته، کپی از یک نمونه خارجی است. او ضمن عادی خواندن این امر در تلویزیون همه کشورها، تأکید کرد: «این برنامه ما هم، جزء به جزء، کپی یک کار خارجی است. البته سعی کردیم خیلی خوب کپی کنیم و کپی درجه یک داشته باشیم.»
براساس آنچه شب گذشته روی آنتن رفت، مسابقه «دورهمی» در هر قسمت هشت شرکت‌کننده اولیه دارد. این هشت شرکت‌کننده در بخش نخست که مهران مدیری عنوان آن را «بخش دایره» اعلام کرد، به سوالاتی دو گزینه‌ای و چند گزینه‌ای در حوزه‌های مختلف پاسخ دادند تا با جمع‌آوری امتیازات تکلیف صعودکنندگان به مرحله بعد مشخص شود. اصلی‌ترین ویژگی متمایز این بخش کیفیت اجرای نمایشی مهران مدیری بود. مدیری در این بخش در مقام مجری و پرسشگر، هم شرکت‌کنندگان را فریب می‌داد و هم آنها را برای رسیدن به پاسخ اصلی راهنمایی می‌کرد.
براساس امتیازات دو نفر از شرکت‌کنندگان در همین مرحله حذف و شش نفر دیگر به مرحله دوم برنامه که همان مرحله «ربات» بود، راه پیدا کردند. این بخش به لحاظ سخت‌افزاری، چالش اصلی برای شرکت‌کنندگان حاضر در این مسابقه محسوب می‌شد.
شرکت‌کنندگان در این قسمت روی صندلی‌ای که روی بازوی متحرک یک ربات غول پیکر تعبیه شده بود، قرار می‌گرفتند و با انتخاب یک سطح از چهار سطح عملکرد ربات، آمادگی فیزیکی خود برای پاسخ به سوالات این بخش را به چالش می‌کشیدند. در این مرحله ربات، شرکت‌کننده را حرکت داده و به‌صورت اتفاقی در مقابل سوال‌های یکی از حوزه‌های مختلف اطلاعات عمومی قرار می‌داد؛ وضع نامتعادل شرکت‌کننده، تمرکز او برای پاسخ به سوال را به چالش می‌کشید اما او تنها ۳۰ ثانیه برای پاسخ به سوال فرصت داشت. اما تمام این تجربه‌ها تازه برای مخاطبان رسانه ملی، ابتکار تیم «دورهمی» نیست. این مسابقه کپی‌ای از مسابقه معروف Mental Samurai است که در شبکه فاکس ایالات متحده و در‌سال ۲۰۱۹ تولید شده است.