حشدالشعبی 7 ساله شد / تأکید مقاومت عراق بر اخراج آمریکا

جنبش «نُجَباء» در هفتمین سالروز صدور فتوای جهاد کفایی از سوی مرجع عالی شیعیان عراق و تشکیل سازمان حشدالشعبی، بیانیه‌ای صادر کرد و این اتفاق را یک حادثه بزرگ در تاریخ معاصر عراق خواند. در این بیانیه آمده است: پس از حدود 100 سال، بار دیگر فرزندان «ثورة العشرین» (انقلاب ۱۹۲۰) از مرکز و جنوب عراق برخاسته و پیر و جوان به ندای مرجعیت برای دفاع از مقدسات و جهاد علیه کفر و طغیان لبیک گفتند و صحنه‌هایی بی‌سابقه آفریدند.
در این بیانیه، فتوای جهاد و تأسیس حشد‌الشعبی، اسطوره‌ای خوانده شد که قلعه‌های مستکبران را لرزانده است. به همین خاطر، شایسته است که این روز در زمره اعیاد ملی عراق قرار گیرد. مقاومت اسلامی نُجَباء ضمن یادآوری کشتارهای روزانه، گورهای جمعی و فراگیر شدن ناامنی در ایام بی‌پناهی ملت عراق، تأکید کرد: تولد بسیج مردمی و پیروزی‌های آن، معادله قدرت را دگرگون ساخت.
در ادامه بیانیه تصریح شده است: ما در مقاومت اسلامی نُجَباء، وجود حشد‌الشعبی را همچون آب و هوا، برای بقای اکثریت ملت، یک ضرورت می‌دانیم؛ هیچ عاقلی نمی‌خواهد به گذشته تاریک بازگردد، که در آن، خونش برای جلب رضایت طمعکاران و منفعت‌طلبان، مباح شود.
جنبش نُجَباء هرگونه تلاش برای مقابله با حشد‌الشعبی، یا به حاشیه راندن و استحاله این نهاد مردمی را «توهمی محال» توصیف کرد و افزود: حشد‌الشعبی هیچ‌گاه طایفه‌گرا نبوده است، کما اینکه خون جوانان شیعه مرکز و جنوب عراق در دفاع از برادران هم‌میهن خود، مثل اهل‌سنت، مسیحیان، ایزدیان و کُردها، ریخته شد. آنها زنان عراق را از اسارت آزاد کردند و عزت‌ را به آنها بازگرداندند، (حشد) بینی داعش، آمریکا، صهیونیسم و نیروهای استکباری را به خاک ذلت مالید.


آمادگی برای نبرد علیه آمریکا
«قیس خزعلی»، رهبر جنبش عصائب اهل الحق، گفت که اعضای حشد‌الشعبی باید برای دفاع آماده‌باشند و اگر شرایط خطرناک شود، از آنها درخواست خواهد شد وارد عمل شوند. به گزارش ایسنا، وی اعلام کرد، پافشاری بر ادامه حضور نیروهای آمریکایی، به معنای بی‌فایده بودن روش‌های سیاسی و مسالمت‌آمیز در خارج شدن این نیروهاست‌. خزعلی با اشاره به گزینه مقاومت، گفت که تنها گزینه مشروع برای بیرون راندن این نیروها، مقاومت است. به گفته خزعلی، گروه‌های مقاومت هرگز گزینه نظامی را تا خروج واقعی نیروهای آمریکایی، کنار نخواهند گذاشت. وی گفت، اجرای تصمیم قاطع عملا شروع شده است و آمریکایی‌ها باید بدانند که آمادگی برای پاسخگویی وجود دارد.
خزعلی به نیروهای آمریکایی درخصوص پیامدهای حضورشان در عراق هشدار داد و گفت، در جعبه مقاومت چیزهای زیادی وجود دارد، چیزی که آمریکایی‌ها انتظارش را ندارند.
وی افزود: همه خود را برای تمام چالش‌ها و احتمالات آماده کرده‌اند و تصور نکنید که ما از تهدید می‌ترسیم.
اظهارات مصطفی کاظمی
«مصطفی کاظمی»، نخست‌وزیر عراق، طی بیانیه‌ای به مناسبت هفتمین سالگرد اعلام فتوای جهاد کفایی اعلام کرد: این فتوا تروریست‌های وحشی را که در سراسر جهان، رعب و وحشت ایجاد کرده بودند، متوقف کرد و سبب شد داعش در مدت زمانی که هیچ کس تصور نمی‌کرد، نابود شود. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، کاظمی با اشاره به اینکه فتوای مذکور، ریشه ملی دارد و مخاطبش تمام مردم عراق است افزود، اقشار مختلف مردم عراق نیز در خواست پیوستن به نیرو‌های امنیتی برای مبارزه با داعش لبیک گفتند. آیت‌الله «سیدعلی سیستانی» مرجع عالی شیعیان عراق، ۲۳ خرداد ۱۳۹۳ هجری شمسی، سه روز پس از حمله تروریست‌های داعش به عراق، فتوای جهاد کفایی را صادر کرد. در پی صدور این فتوا، سازمان بسیج مردمی (حشد‌الشعبی) برای سازماندهی نیرو‌های داوطلب مردمی جهت مبارزه با داعش، شکل گرفته است.
پس از این فتوا، طی مدت کمی، بیش از دو میلیون نفر از سراسر عراق برای حضور در جبهه‌های نبرد با داعش داوطلب شده و به دعوت آیت‌الله سیستانی لبیک گفتند.
صدور حکم اعدام برای مفتی القاعده
شورای عالی قضایی عراق روز دوشنبه طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «دادگاه جنایی استان صلاح الدین عراق برای مفتی گروه تروریستی القاعده در این استان، دو بار حکم اعدام صادر کرد».
شورای عالی قضایی عراق افزود: «این تروریست اعتراف کرده است که در مقام مفتی القاعده فعالیت می‌کرده و از موسسان آن در «شرقاط» بوده است. او چند بار با «ابومصعب الزرقاوی» سرکرده تروریست‌های القاعده در عراق، که سال ۲۰۰۶ کشته شده، دیدار داشته است». در این بیانیه آمده است، «این تروریست همچنین اعتراف کرده که فتوای قتل نیرو‌های ارتش و پلیس عراق را داده و در چندین عملیات آدم ربایی، کشتار و حمله به نیرو‌های پیشمرگ عراق مشارکت داشته است».
این فرد همچنین، مسئول بخش اطلاعات استان موصل در داعش بوده و در زمینه خرید سلاح و توزیع حقوق داعشی‌ها فعالیت می‌کرده است. در بیانیه مذکورآمده است، این تروریست یکبار بر اساس قانون مبارزه با تروریسم مصوب ۲۰۰۵ و یک بار نیز به موجب قانون جزائی عراق مصوب ۱۹۶۹‌، به اعدام محکوم شده است.