اگر گلایه داریم با صندوق رای قهر نکنیم


رئیس‌جمهور گفت: در ایام انتخابات هیچ کس از جنایت آمریکا حرف نزد و انگار در وسط جنگ تحمیلی بودیم و اسم جنگ و صدام را نمی‌بردند، آیا این حرف منطقی بود؟
به گزارش ایلنا، حسن روحانی در جلسه هیات دولت گفت: در این انتخابات همینطور که مقام معظم رهبری اشاره فرمودند در بررسی صلاحیت‌ها ظلمی صورت گرفت و در جریان تبلیغات انتخاباتی که شاهد آن بودیم حتما ظلم‌های فراوانی رخ داده که همه باید خود را موظف بدانیم که این ظلم‌ها را جبران کنیم.
وی ادامه داد: بر ما واجب و لازم است که کار و فداکاری مردم را برای همه تشریح کنیم. اولین موضوع در آغاز این ۸ سال بود که باید ترسیم کنیم که اگر با رهبری رهبر معظم انقلاب و ارشادات ایشان و حضور مردم و تدبیر دولت نبود و برجام محقق نمی‌شد و وضع به همان سیر ادامه پیدا می‌کرد، اوضاع چگونه بود و در سال ۹۳ و ۹۴ چه وضعی داشتیم. صادرات نفت قطع می‌شد، روابط بانکی ما با دنیا قطع بود و مردم با شرایط سختی مواجه می‌شدند؛ حتما مسئولین باید این را در سندی ترسیم کنند که در سال‌های بعد چه اتفاقی می افتاد.
وی افزود: اگر برجام در سال ۹۷ توسط یک فردی که بیماری روانی بود و متاسفانه در آمریکا مسئولیت را به دست گرفته بود دچار مشکل نمی‌شد و روند سال ۹۴ و ۹۵ ادامه پیدا می‌کرد؛ این ترسیم کار سختی نیست، این شرایط را ما باید در نظر بگیریم و با آن شرایط ترسیم کنیم که رشد اقتصادی و نقدینگی و اشتغال چه می‌شد. این اسناد باید در اختیار مردم قرار بگیرد.



وی افزود: ملت رنج فراوانی برد و سختی‌های بسیار زیادی کشید، اما در عین حال توانست در برابر دشمن بیاستد، این باعث شد که امروز آنها در وین مذاکره سر به زیر مذاکره می‌کنند، پذیرفتند که کار دولت قبلی اشتباه بوده است و شرمگین مذاکره می‌کنند؛ اگر این دولت دوازدهم نبود و دیگران جای ما بودند و در فصل هفت سازمان ملل متحد همه قطعنامه ها بر سرما ریخته بود، توانست مسیر را آنچنان دقیق و با تدبیر ادامه دهد که برجام را حفظ کند و نگذارد قطعنامه‌های سازمان ملل دوباره برگردد و در عین حال قدم و قدم کاهش تعهدات را هم انجام دهد.
وی با اشاره به گزارش روز گذشته بانک مرکزی از رشد اقتصادی سال ۹۹، تصریح کرد: سال ۹۹ بسیاری از کشورهای مهم و پیشرفته رشد اقتصادی منفی داشته‌اند گاهی منفی ۱۰ و حتی ۱۵ درصد شدند. متوسط رشد اقتصادی جهان حدود منهای ۴ درصد بوده است و این در حالی است که دنیا جنگ اقتصادی هم نداشته است. اما رشد اقتصادی ما در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ مثبت ۳.۶ درصد بوده است که یکی از افتخارات بزرگ ملت ایران است. اگر ملت ایران مقاومت و ایستادگی نمی‌کردند، این رقم نمی‌خورد.
رئیس جمهور گفت: رشد صنعت ما در سال ۹۹ نسبت به سال قبل ۸.۱ درصد است، گروه کشاورزی ۴.۵ درصد است اما خدمات رشد نداشته و صفر درصد بوده البته منفی هم نبوده است. این رشد اقتصادی یکی از افتخارات ما بوده است. رشد اقتصادی رشد صنعتی در فعالیت در حالی است که می‌خواستند در ایران فروپاشی اقتصاد ایجاد کنند.
روحانی بیان کرد: چه تهمت بزرگی به این دولت زده شد که گفتند رهبری فقط به این دولت اجازه مذاکره با آمریکا را داده است، در حالیکه رهبری فرمودند من قبل از این دولت اجازه دادم با آمریکا وارد مذاکره شوند و یک سال ونیم قبل از این دولت در عمان این مذاکرات انجام شد. شما که ۶ سال ۷ سال رفتید و مذاکره کردید و برگشتید و نتیجه‌ای نداشت. برخی جوری حرف میزنند که گویی هیچ شغلی نداشتند تا کنون و هیچ مسئولیتی تا امروز نداشته‌اند. خیلی از آقایانی که اکنون از تریبون‌ها صحبت می‌کنند صاحب منصب حکومتی هستند، آن‌ها هم باید در حوزه‌های مسئولیتی و مأموریتی خود پاسخگو باشند. وی ادامه داد: برخی FATF را در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب نکردند و ریسک پذیری کشور را برای سرمایه گذاری بالا بردند و حالا طلبکار هم هستند؛ آمار بانک مرکزی به خوبی می گوید که شرایط ما چیست در حوزه رشد اقتصادی و چه کرده‌ایم. براساس این گزارش اگر آمار کشور را از ۹۶ که حساب کنیم مهمترین رشد اقتصادی کشور متعلق به زمستان سال گذشته بوده است، در این زمان به رشد ناخالص داخلی ۷.۷ درصد رسیدیم. این نشان می‌دهد که مهندسان، کارگران، کارفرمایان، سرمایه‌گذاران و تلاشگران ما چه شرایطی را اداره کرده اند و چه تلاش هایی داشتند، اینکه از سال ۹۷ مرتب رشد منفی داشتند و از سال گذشته در فصل سوم وارد فضای رشد مثبت شدیم و ادامه دادن این روند در مدتی که جنگ سخت تحمیلی اقتصادی حاکم بود، ادامه پیدا کرد.
رئیس دولت تدبیر و امید گفت: شما کار بزرگی را در طول این چند سال جنگ اقتصادی داشتید و یک کار بزرگ دیگر هم از شما توقع است و آن جمعه روز ۲۸ خرداد است. حالا اینکه گله داریم، نقد داریم و معترض هستیم در جای خودش؛ هر کسی ممکن است معترض باشد جمهوریت را همه باید پاس بداریم، جمهوریت یکی از دستاوردهای مهم انقلاب و یکی از یادگارهای امام است اجازه ندهید که جمهوریت ما صدمه ببیند. حالا اگر ما گله داریم این گلایه چگونه باید ابراز شود؟ اگر از یک نهاد یا یک اقدام یا از دولت گلایه داریم آیا راه این است که با صندوق قهر کنیم؟
وی ادامه داد: قهر با صندوق هیچ مشکلی را از ما حل نمی‌کند حتی لازم است که با ناراحتی حتماً پای صندوق برویم، اگر کسی نرود پای صندوق هیچ خاصیتی ندارد در هر صورت فردی انتخاب می‌شود و رئیس‌جمهور می‌شود اما ما باید خودمان محاسبه کنیم که برویم پای صندوق یا نرویم. با حضور ما چه کسی انتخاب می‌شود یا در نبود ما چه کسی منتخب خواهد بود.
رئیس دولت تدبیر و امید گفت: اگر مشکلی وجود دارد همه راه آن حضور در انتخابات و صندوق رای است. برخی مشکلات توسط مجلس و برخی توسط دولت برطرف می‌شود که این‌ها با رأی شما انتخاب می‌شوند و راه حل آن صندوق رأی است. حتی آن مشکلات بزرگی که در ذهن شما خلجان ایجاد می‌کند هم راهکاری جز صندوق رای ندارد.
وی افزود: پای صندوق رأی برویم و در میان افرادی که هستند انتخاب کنید؛ ممکن است بگویید ما افراد دیگری را می‌خواستیم که الان نیستند اما در میان همین ها در مورد انتخاب ما نباشد اما نزدیک است را انتخاب کنیم، اگر انتخابات سرد باشد و حضور مردم در آن نباشد و پای صندوق حضور مردم نباشد، بدانید که ما نفع نخواهیم برد، کشور ما و نظام ما نفع نمی‌برد. بدانیم که نقد و انتقاد ما راه دارد و باید بر اساس صندوق حل شود. راه دومی برای حل مسائل وجود ندارد.
وی ابراز کرد: صندوق رأی، صندوق امانت مردم است نباید اجازه دهیم که یک عدد از آرا جابه‌جا شود. وزارت کشور و همه مسئولان می‌دانند که مسئولیت سنگینی بر دوش آن‌هاست و من به آن‌ها گفتم که از صندوق حفاظت کنید.