اخبار کوتاه


ملت ایران پیروز بزرگ انتخابات
رهبر انقلاب در پیامی اعلام کردند: حضور حماسی و شورانگیز در انتخابات ۲۸ خرداد، صفحه‌ی درخشان دیگری بر افتخارات شما افزود. در میانه‌ی عواملی که هریک به‌گونه ای میتوانست مشارکت در انتخابات را کم‌رنگ کند، مناظر چشم‌نوازِ اجتماعات شما در مراکز رأی‌گیری در سراسر کشور، نشانه‌ی آشکاری از عزم راسخ و دلِ امیدوار و دیده‌ی بیدار بود. حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: پیروز بزرگ انتخابات دیروز، ملت ایران است که یک‌بار دیگر در برابر تبلیغات رسانه‌های مزدور دشمن و وسوسه‌ی خام‌اندیشان و بدخواهان، قد برافراشت و حضور خود در قلب میدان سیاسی کشور را نشان داد. نه گلایه از دشواری معیشت طبقات ضعیف، نه دلتنگی از تهدید بیماریِ فراگیر، نه مخالف‌خوانیهائی که با انگیزه‌ی دلسرد کردن مردم از ماهها پیش آغاز شده بود، و نه حتی برخی اختلالات در جریان رأی‌گیری در ساعاتی از روزِ انتخاب، هیچیک نتوانست بر عزم ملت ایران فائق آید و انتخابات مهم ریاست‌جمهوری و شوراهای شهر و روستا را دچار مشکل سازد. ایشان افزودند: اینجانب جبهه سپاس بر خاک میسایم و خداوند علیم و قدیر را بر توفیقی که به ملت ایران عطا کرد و نظر رحمتی که بر ایران و جمهوری اسلامی افکند، شکر بی‌پایان میگزارم. به ملت ایران شادباش میگویم و به حضرات محترمی که با انتخاب مردم به مسئولیت والای ریاست‌جمهوری یا عضویت شوراها در سراسر کشور دست یافته‌اند، همراه با عرض تبریک، قدردانی از این ملت باوفا و پایبندی کامل به وظائفی را که در قانون برای آنان شمرده شده است، یادآوری میکنم. فرصت خدمتگزاری به کشور و ملت را قدر بدانید و انگیزه‌های خدائی را همواره مدّ نظر داشته باشید. رهبر انقلاب افزودند: لازم میدانم از شورای نگهبان و وزارت کشور و دستگاههای حافظ امنیت و سلامت و رسانه‌ی پرتلاش ملی و نامزدهای محترم و همه‌ی کسانی که به‌نحوی به این آزمون بزرگ کمک کرده‌اند تشکر کنم.

احتمال حصول توافق برجامی در وین
سرپرست هیات روسیه در مذاکرات برجامی وین با انتشار پیامی در توییتر دستیابی طرف‌های مذاکره کننده در وین به توافق نهایی تا روز ۱۵ ژوئیه (۲۴ تیر) و همزمان با ششمین سالگرد حصول توافق برجام استقبال کرد و به طور تلویحی آن را محتمل دانست. به گزارش ایسنا، میخائیل اولیانوف در پاسخ به اینکه آیا کسی حاضر است بر سر حصول توافق در مذاکرات وین در روز ۱۵ ژوئیه شرط ببنند نوشت: موقعیت شغلی من اجازه شرط بندی نمی دهد اما این ایده را دوست دارم که روز ۱۵ ژوئیه به عنوان یک تاریخ هدف باشد ، روزی که ششمین سالگرد شکل گیری برجام است.وی تصریح کرد: خواهش میکنم این اظهارنظر را خیلی جدی نگیرید. کمی شلوغ کاری حتی برای یک دیپلمات هم مجاز است.

انتقال ریاست جمهوری به رئیسی
معاون دفتر رئیس جمهوری حضور روحانی در دفتر رئیسی را به عنوان آغاز اخلاقی و مدنیِ فرآیند انتقال امانت و مسؤولیت تعبیر کرد.به گزارش ایسنا، علیرضا معزی در توییتر نوشت:«‏رئیس‌جمهور ‎روحانی با حضور در دفتر سیدابراهیم ‎رئیسی، پیروزی رئیس‌جمهور منتخب را تبریک گفت؛ آغاز اخلاقی و مدنیِ فرآیند انتقال امانت و مسؤولیت.»

پاسخی محکم به مخالفان مردم



سخنگوی شورای نگهبان در آستانه اعلام نتایج رسمی انتخابات گفت: رأی هزاران ایرانی مقیم خارج، پاسخی محکم به مخالفان مردم ایران بود.به گزارش ایرنا، عباسعلی کدخدایی در تویتر نوشت: در هنگامه روز ملت، معدود مخالفان جمهوریت و مردم سالاری مزاحمت هایی را برای هموطنان خوب ما ایجاد کرده و دیکتاتور منشانه علاوه بر توهین و تعرض به انسانهای آزاده و شریف، قصد ممانعت از اعمال حق رای آنان را داشتند.

ناوهای ایرانی تغییر مسیر دادند
نشریه آمریکایی پولیتیکو نوشت: چند مقام آمریکایی گفته اند که دو کشتی ایرانی که پیشتر تصور می‌شد مقصدشان ونزوئلا است، اواسط هفته گذشته تغییر مسیر داده و اکنون به سمت ساحل غربی آفریقا در حرکت هستند. به گزارش ایسنا، پولیتیکو افزود: دو کشتی ایرانی که مقامات آمریکایی ابتدا تصور می کردند قصد انتقال تسلیحات به ونزوئلا را دارند، تاکنون چند بار از زمان ترک ایران، مسیر حرکت خود را تغییر داده‌اند و احتمال تغییر جهت مجدد آنها نیز منتفی نیست.به گفته این مقامات آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود، ناوچه سهند و ناوبندر مکران هم اکنون به سمت ساحل غرب آفریقا در حال حرکت هستند. این مقامات اکنون بر این باورند که مقصد این دو کشتی ممکن است دریای مدیترانه و احتمالا سوریه و یا روسیه باشد.این مقام های آمریکایی همچنین مدعی شدند که تغییر مسیر دو کشتی ایرانی حاصل تلاش های دیپلماتیک برای متقاعد کردن ونزوئلا، کوبا و سایر کشورهای منطقه برای اجازه ندادن به این کشتی ها برای پهلو گرفتن در سواحلشان است.

شناسایی و دستگیری خرابکاران انتخابات
معاون امنیتی وزیر کشور با بیان اینکه از حدود ۶ ماه قبل کار برنامه‌ریزی برای امنیت انتخابات در کشور شروع شد. در این مدت تمهیدات زیادی از جهت اقدامات تروریستی در این مدت داشتیم و طراحی‌های لازم انجام شد. عناصری را در داخل تحت تاثیر قرار داده و فریب داده بودند که بسیاری از این موارد در گروه‌های اطلاعاتی بررسی قرار گرفتند و بعضی به مرحله دستگیری رسید. به گزارش ایرنا حسین ذوالفقاری در واکنش به انتشار برخی موارد تخلف در شبکه‌های اجتماعی گفت: یکسری تعرفه‌های جعلی در شبکه های اجتماعی نشان داده شده که نیروی انتظامی در حال پیگیری است.