خریداری ۱۶میلیون دوز واکسن کوواکس

شهروند| به گفته وزیر نیرو، هزینه خرید ۱۶میلیون دوز واکسن کوواکس از محل منابع ارزی در عراق پرداخت شد. اردکانیان افزوده است: «با پیگیری‌های به عمل آمده، از منابع ارزی موجود در بانک تجارت عراق، امروز مبلغ ۱۱۵میلیون فرانک سوییس به حساب بانک سوییسی برای دریافت ۱۶میلیون دوز واکسن کوواکس واریز شد.» رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی با عراق هشتم خرداد از صدور مجوز برای تأمین منابع ارزی ایران در عراق برای خرید ۱۶میلیون دوز واکسن کوواکس و انتقال این مبلغ به یک بانک اروپایی خبر داده بود. او همچنین پیشتر اعلام کرده بود: «ارز مورد نیاز خرید واکسن کرونا از روسیه از محل مطالبات‌ ایران از عراق تأمین و به زودی نخستین پرداخت انجام می‌شود.» پیش از این دکتر کیانوش جهانپور- سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره وضعیت واردات واکسن به کشور گفته بود: «ما ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز سفارش قطعی از سازوکار کووکس داریم که از این میزان دومیلیون و ۱۰۰هزار دوز آمده است. البته تعهد کواکس ظرف بهار سه‌میلیون و ۲۰۰ هزار دوز بوده که احتمالا ظرف چند روز آینده محموله جدیدی از این مسیر وارد کشور می‌شود. در عین حال کواکس تعهد کرده است که تا پایان سال ۲۰۲۱، بالغ بر ۱۶میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن به ما ارایه دهد.»
به گفته او، همچنین با هند هم برای خرید واکسن مذاکره کردیم و در گام اول برای خرید دومیلیون دوز واکسن کوواکسین ساخت موسسه بهارات بیوتک هند اقدام شد که در تعهد اول قرار بود ۵۰۰هزار دوز به‌عنوان محموله اول به ما ارایه دهند که فقط ۱۲۵هزار دوز آن وارد کشور شد و عملا مابقی آن با حکم دستگاه قضائی هندوستان در فرودگاه توقیف شد. در عین حال با توجه به مشکلاتی که هندوستان در زمینه شیوع بیماری پیدا کرد، عملا انتقال این واکسن به مشکل برخورد.
جهانپور می‌گوید: «تهیه واکسن از چین هم در دستور کار بود و چین هم قول ۱۰میلیون دوز واکسن برای فصل بهار را به ما داده بودند که تاکنون سه‌میلیون و ۶۵۰ هزار دوز آن محقق شده است. برای تابستان هم قول ۱۰میلیون دوز داده شده بود که باید منتظر ماند تا ببینیم این اتفاق خواهد افتاد یا خیر.» او همچنین می‌افزاید: «یک قرارداد خرید دومیلیون دوز و یک قرارداد خرید تا سقف ۶۰میلیون دوز با کشور روسیه برای واکسن اسپوتنیک داریم. البته تاکنون ۹۲۰هزار دوز واکسن اسپوتنیک روسیه وارد کشور شده است. البته در زمینه واکسن اسپوتنیک بیشتر نگاهمان به این سمت است که شرکت‌هایی که تولید مشترک را دنبال می‌کنند، بتوانند در داخل موفق به تولید مشترک این واکسن شوند.»