چرا 33 درصد از جوانان تمایلی به ازدواج ندارند؟

چند دوره بهارستان پر و خالی شده و بعد از گذشت این همه سال حالا مواد سیزده‌گانه «قانون تسهیل ازدواج جوانان» به رویایی می‌ماند و از زبان تصمیم‌گیران و مسئولان که طبعا باید مجریان قانون باشند تنها توصیه و آمارهای هشداردهنده شنیده می‌شود، آمارهایی که طبعا باید معیار اتخاذ تصمیم از سوی خودشان باشد و نیست. پیش از این نایب رئیس مجلس گفته بود ۱۲میلیون نفر جوان در سن ازدواج داریم که متاسفانه نزدیک به 5/1 میلیون نفر آنها در آستانه تجرد قطعی و یاس ازدواج هستند.
مسعود سلطانی‌فر به عنوان وزیر جوانان که یکی از متولیان اصلی تسهیل ازدواج است نیز سال گذشته به مناسبت هفته ازدواج پیامی صادر کرد و از راه‌اندازی «پویش ازدواج جوانان با همراهی خیران» خبر داد که البته بعد از گذشت یک سال همچنان در حد حرف باقی مانده است. اما آنچه در گفته‌های متولیان آمده و آنچه در پیرامون جوانان می‌گذرد حکایت از زیست برخی مسئولان در سیاره‌ای دیگر و دور بودن تصمیم‌گیران از آنچه دارد در بطن جامعه اتفاق می‌افتد دارد. حالا اما خبر‌ها حاکی از این است که۳۳ درصد جوانان تمایل به ازدواج ندارند! با این همه باید دید دلیل اصلی این عدم تمایل‌ها به ازدواج از چه چیزی نشات میگیرد؟
>۳۳ درصد جوانان تمایل به ازدواج ندارند
اعظم کریمی، مدیر کل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان با حضور در برنامه «گفتگوی اجتماعی» در مورد اهمیت ازدواج در سیاستگذاری‌های کلان گفت: بر اساس نتایج افکار سنجی صورت گرفته بر روی جامعه آماری ما 60 درصد جوانان به ضرورت ازدواج تاکید دارند ولی 34. 9 درصد از جوانان بالا بودن هزینه‌های ازدواج، 30 درصد جوانان نداشتن شغل، 26. 3 درصد جوانان نیز ترس از ازدواج ناموفق را از دلایل تاخیر در ازدواج عنوان کرده‌اند.


او با تاکید بر اینکه اگر چه مسکن، اشتغال و معیشت بایدهای لازم برای یک ازدواج و تشکیل خانواده است ولی نباید از ابعاد فرهنگی و اجتماعی ازدواج غافل شد افزود: سرباززدن جوانان از ازدواج و تغییر فرهنگی شتابان برای ازدواج، تغییر ذائقه جوانان، عدم بلوغ به موقع، نداشتن شناخت کافی، سنگ اندازی‌های خانواده‌ها از دیگر چالش‌های پیش روی ازدواج جوانان است.
کریمی در ادامه در پاسخ به چرایی اجرا نشدن قانون تسهیل ازدواج مصوب سال 84 گفت: این قانون به دلیل تشکیل نشدن صندوق اندوخته جوانان که در واقع منابع دستگاه‌ها برای اجرای مفاد دیگر این قانون از این صندوق تامین می‌شد، اجرایی نشده است.
او افزود: با پیگیری نمایندگان مجلس و وزارت ورزش و جوانان پس از15 سال، وزارت اقتصاد متقاعد شد که باید این صندوق را تشکیل دهد و در نهایت در 19 اسفند ماه 99 پیش نویس صندوق اندوخته جوانان برای تصویب در دولت آماده شد و با تصویب اساسنامه صندوق عملا پیش‌بینی منابع اجرایی قانون اتفاق می‌افتد و دستگاه‌ها ملزم به اجرای قانون تسهیل ازدواج می‌شوند.
کریمی بر ضرورت توجه به مسائل فرهنگی و اجتماعی ازدواج تاکید کرد و اظهار داشت: یکی از علل کاهش ازدواج افزایش آمار طلاق است که این افزایش آمار باعث می‌شود جوانان از ترس طلاق برای ازدواج اقدام نکنند.
مدیر کل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت در سال 98 تعداد 533 هزار و 165 مورد ازدواج در کشور ثبت شده است که در سال 99 این رقم به 556 هزار و 699 مورد افزایش یافته که این افزایش 5 درصدی به دلیل کرونا و حذف مراسم‌ها و کم شدن هزینه‌های ازدواج رقم
خورده است.
او با تاکید بر اینکه موضوع جوانان موضوع فرادستگاهی است و موضوع ازدواج به مراتب از آن با اهمیت‌تر است گفت: حوزه جوانان نیازمند استقلال است تا به همه ابعاد و نیازهای آن پرداخته شود و ما نیز در وزارت ورزش و جوانان همواره خواهان استقلال حوزه جوانان بوده‌ایم.
>مسئولانی که همیشه خوابند
امیر محمود حریرچی؛ جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی در گفتگو با آفتاب یزد در خصوص دلایل عدم تمایل جوانان به ازدواج گفت:« در ابتدای امر باید به این امر بپردازیم که ازدواج نیازمند چه شرایطی است؟ و برای تحقق آن به عنوان یک امر کاملاجدی و ضروری برای یک جوان نیاز به چه بستر و زمینه‌ای است؟ بخشی از شرایط ازدواج به موضوعات اقتصادی باز می‌گردد، شاید بتوان به جدیت گفت یکی از مهم‌ترین دلایل عدم تمایل به ازدواج جوانان همین موضوعات اقتصادی است. یک جوان برای تامین حداقل نیازهای یک زندگی زناشویی نیازمند به درآمد پایدار حداقل ده میلیون در ماه است و چون این موضوع با واقعیت کسب در آمد جوانان در جامعه خیلی متفاوت است بنابراین جوانان از ازدواج هراسانند. »
وی تصریح کرد:« مشکلات اقتصادی سبب شده تا بخشی از جوانان تنهایی را به زندگی مشترک ترجیح بدهند. از طرف دیگر به نظر من موضوعی که بسیار در عدم تمایل جوانان به ازدواج تاثیر‌گذار است طلاق‌هایی است که اتفاق می‌افتد. در کشور ما آمار طلاق خیلی بالا است و جوانان وقتی می‌بینند زندگی‌ها چطور از هم می‌پاشند ترجیح می‌دهند هیچ وقت یک زندگی را آغاز نکنند. طبق آمار در حال حاضر از هر 4 زوجی که زندگی تشکیل می‌دهند، بعد از 5 سال یکی از آنها به طلاق ختم می‌شود. خیلی از زوج‌هایی هم که به طلاق نمی‌رسند دچار طلاق عاطفی می‌شوند. شرایط اقتصادی خانواده‌ها و عدم آموزش قبل از ازدواج دلیل اصلی جدایی‌ها است.» این جامعه شناس تصریح کرد:«تا زمانی که در کشور ما از خانواده به شکل اصلی و اصولی حمایت نشود ما با معضلات این چنینی مواجه هستیم و در دراز مدت این موضوع بسیار می‌تواند برای ما گران تمام شود، اگر جوانان را به ازدواج و فرزند‌آوری تشویق نکنیم به مرور تعداد کسانی که سبک زندگی تجرد قطعی را انتخاب می‌کنند افزایش خواهد یافت و در چنین شرایطی ما با هرم جمعیتی پیر مواجه خواهیم شد و جوانانی که بتوانند وارد چرخ اقتصادی شده و نقش خود را در توسعه اقتصادی کشور ایفا کنند، کاهش خواهند یافت. این مصیبتی است که مسئولین تا کنون از آن غافل بوده‌اند و حالا انگار از خواب بیدار شده‌اند و با مشکلات جوانان
آشنا شده اند.»