وعده خطرناک

آفتاب یزد-گروه شبکه: بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید مبحث داغ و پرچالش این روزهای آموزش و پرورش است. خیلی‌ها بر این باورند که با این روند کند واکسیناسیون که در پی آن بسیاری سرگردانند، آموزش حضوری دانش‌آموزان خطرناک است در مقابل عده‌ای می‌گویند که آموزش حضوری دانش‌آموزان از اهمیت بسزایی برخوردار است از همین رو می‌توان با در نظر گرفتن تمهیدات ویژه‌ای از جمله برگزاری کلاس‌های درس با کمترین تعداد دانش‌آموز، بررسی وضعیت مناطق به لحاظ کرونا و همچنین با رعایت صد درصدی پروتکل‌های بهداشتی می‌توان مدارس را بازگشایی کرد. البته در این میان برخی‌ها هم معتقدند که آموزش حضوری و مجازی را باید در کنار یکدیگر داشت. اما آموزش و پرورش با توجه با آنکه گفته می‌شود که واکسیناسیون معلمان در مردادماه انجام می‌پذیرد بنا دارد که مدارس را در مهر ماه ۱۴۰۰ بازگشایی کند. نکته اینجاست که آیا فقط واکسیناسیون معلمان برای در امان ماندن دانش‌آموزان از این ویروس کافی است؟ به خصوص آنکه بنا به گفته محمد محسن بیگی، مدیرکل دفتر سلامت و امور تندرستی آموزش و پرورش، واکسن کرونا برای دانش‌آموزان نداریم.
> بازگشایی مدارس از مهرماه ۱۴۰۰
به تازگی وزیر آموزش و پرورش از بازگشایی مدارس از مهرماه ۱۴۰۰ خبر داد و گفته است: «تلاش ما براین است که سال تحصیلی آینده مدارس فعال شوند و بار دیگر شاهد حضور گرم دانش‌آموزان در محیط مدرسه باشیم.» به گزارش ایرنا، محسن حاجی میرزایی افزود: «این امر مستلزم کسب آمادگی‌هایی است که برای این آمادگی‌ها برنامه ریزی کردیم. ستادی در وزارت آموزش و پرورش تحت عنوان ستاد مهر فعال شده است که همه تمهیدات را برای آغاز به کار مدارس در مهر ماه ۱۴۰۰ برنامه ریزی می‌کند.» وی به یکی از مهمترین پیش نیازهای بازگشایی حضوری مدارس اشاره کرد و گفت: «واکسیناسیون معلمان و فرهنگیان یکی از پیش نیازهای بازگشایی مدارس است که با هماهنگی ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت بهداشت، از مرداد ماه شروع می‌شود.» وزیر آموزش و پرورش در مورد واکسیناسیون دانش‌آموزان، اظهار داشت: «تاکنون مصوبه‌ای برای افراد زیر ۱۸ سال نبوده است؛ اگر مجموعه متولیان وزارت بهداشت کشور به این نتیجه برسند که دانش‌آموزان هم باید واکسینه شوند، تدابیر لازم پیش‌بینی خواهد شد.» وی با بیان اینکه بازگشایی مدارس اصل مورد تاکید است، ادامه داد: «در کنار این اصل مهم، محافظت از سلامت دانش‌آموزان و رعایت دستورالعمل‌های ابلاغ شده وزارت بهداشت هم مورد تاکید است. وزارت آموزش و پرورش بنا را بر آموزش حضوری در مهرماه گذاشته است و تا آن زمان باید شرایط عمومی کرونا در کشور برای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی سنجیده شود.» وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: «اگر رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی تا مهرماه همچنان توصیه شود، کلاس‌ها را باید به صورت نوبتی برگزار کنیم. اما تاکید بر این است که با وجود مقررات، دانش‌آموزان یک روز به صورت محدود در مدارس حضور یابند؛ چرا که قطع ارتباط با مدرسه موجب پیامدهای سنگین اجتماعی، روانی، جسمانی و روحی شده است.» حاجی میرزایی عنوان کرد: «بخش مهمی از بلوغ اجتماعی دانش‌آموزان در تعامل با یکدیگر صورت می‌گیرد و دور بودن بیش از یک و نیم سال از محیط آموزش، مشکلاتی ایجاد کرد. سناریوهایی برای ورود دانش‌آموزان به مدرسه پیش‌بینی شده است، اگر محدودیتی اعمال نشود، دانش‌آموزان مطابق گذشته وارد مدرسه می‌شوند؛ در غیر این صورت، متناسب با محدودیت‌های اعمال شده در شهرهای مختلف، وضعیت‌های متفاوت تعریف می‌شود. وزارت آموزش و پرورش، حضور دانش‌آموزان را به گونه‌های مختلف تنظیم می‌کند تا دستورالعمل‌های بهداشتی هم رعایت شود.»
> واکنش کاربران


اما این موضوع باعث نگرانی‌های برخی از خانواده‌ها شده است که این مسئله را می‌توان در واکنش‌های آن به بازگشایی مدارس در مهرماه مشاهده کرد.
یکی از کاربران در این مورد نوشته است: «با این آهنگ تزریق واکسن، وعده بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها هم داده می‌شود. حیرت‌انگیز و ترسناکه».
دیگری نوشت: «یه جوری وعده میده انگار همه رو واکسینه کردن».
یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد: «فقط قراره معلم‌ها از کرونا و مرگ در امان باشند پس بچه‌ها چی؟ مگه بچه‌ها فقط از معلما کرونا می‌گرفتند؟»
کاربران دیگر نوشته اند: «اصرار بر بازگشایی مدارس در شرایطی که بسیاری از دانش‌آموزان و والدین‌شان واکسینه نشده‌اند و هیچ برنامه مدون و مشخصی برای انجام واکسیناسیون سراسری تا پایان شهریورماه وجود ندارد، کاملا غیرعقلانی است»، «در بازگشایی مدارس، سلامت دانش‌آموزان مهم نیست؟! فقط معلمان واکسن بزنند کافیه؟!»، «هنوز ۵میلیون نفر واکسن نزدن وعده باز شدن مدارس از مهرماه رو میدن از اروپا و عادی شدن اوضاع و برگزاری مسابقات با تماشاگر که بگذریم همین کشور همسایه ترکیه به واکسیناسیون رده سنی ۴۰ سال رسیده اینا هنوز در دوز دوم ۷۰ساله‌ها موندن هیچ‌کس بچه هاش رو با این وضعیت مدرسه نمی‌فرسته»، «وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده از مهر امسال شاهد بازگشایی حضوری مدارس خواهیم بود و ثبت نام نیز کاملاً غیرحضوری است و مدارس نمی‌توانند الزام به ثبت نام حضوری داشته باشند.
پ ن: یعنی همه دانش‌آموزان و والدین‌شان تا آن زمان واکسینه شده‌اند؟ یا...».