از ادعای اختلاف نظرهای جدی تا خبر خوش از وین تداوم ضد و نقیض های احیای برجام

همچنان بر سر احیای برجام اختلاف نظرهای جدی وجود دارد. در حالی که برخی از طرف ها احیای برجام را در پله آخر می دانند اما وزیر امور خارجه حرف دیگری می زند.
وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس خبری مشترک با همتای فرانسوی خود مدعی شد که واشنگتن تنها درصورت پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ایش می‌تواند با تهران به توافق دست یابد.
به گزارش الجزیره، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز جمعه در کنفرانس خبری مشترک خود با ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه گفت: اختلافاتی جدی با ایران بر سر بازگشت به تعهدات هسته‌ای وجود دارد. دستیابی ایران به سلاح اتمی نه فقط تهدیدی برای منطقه بلکه تهدیدی برای جهان است.
وی در ادامه اظهارات خود گفت: تنها در صورتی با ایران به توافق می‌رسیم که این کشور به تعهدات هسته‌ای خود پایبند باشد.


وزیر خارجه آمریکا، بلینکن همچنین فقدان توافق فنی میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را یک نگرانی جدی خواند.
این اظهارات در حالی است که مسئولان کشورمان بار‌ها تاکید کرده اند که از سوی ایران آنچه که لازم بوده انجام شده و اکنون این طرف مقابل است که باید تصمیم سخت خود در ارتباط با احیای برجام را بگیرد.
سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان روز یکشنبه پس از پایان دور ششم مذاکرات وین گفته بود: پیشرفت مذاکرات در این دور نسبتا خوب بوده از جهت اینکه متن به مقدار زیادی آماده است و آن مقداری هم که آماده نیست حداقل یک وضعیت کاملا مشخص دارد و یک تصویری از اختلافات نشان می‌دهد و اینکه در چه مرحله‌ای هستیم. این موضوع حتما می‌تواند به تصمیم‌گیران جهت اتخاذ تصمیم درست کمک کند.
عراقچی با بیان اینکه می‌توانیم بگوییم مسیر زیادی را تا الان آمده‌ایم و به اواخر کار نزدیک شده‌ایم، اظهار کرد: همانطور که پیش از این گفتم مسیر باقیمانده مسیر ساده‌ای نخواهد بود، ولی من امیدوار هستم و فکر می‌کنم اگر طرف‌های مقابل بتوانند تصمیمات خود را بگیرند ما ان‌شاالله می‌توانیم به یک توافق برسیم که مورد خواست ما بوده و مطلوب ما خواهد بود.
عراقچی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه مواضع ما (ایران) از ابتدای مذاکرات تا الان هیچ تغییری پیدا نکرده است، گفت: ما خواهان رفع همه تحریم‌های آمریکا هستیم. همینطور راستی‌آزمایی آن‌ها و سپس بازگشت ایران به تعهدات خود در برجام.
لودریان:منتظر تصمیم نهایی ایران هستیم
وزیر خارجه فرانسه گفت که این کشور منتظر است که ایران تصمیمات نهایی برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با قدرت‌های جهانی را اتخاذ کند.
به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری دو کورس، ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه روز جمعه در کنفرانس خبری مشترکی به همراه آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی خود در پاریس گفت: ما منتظر مقامات ایران هستیم تا تصمیمات سخت نهایی را بگیرند تا توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ احیا شود.
سید عباس عراقچی رئیس تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات وین اخیرا با بیان اینکه وقت آن رسیده که طرف‌های برجام باید تصمیم سخت خود را برای احیای آن بگیرند، گفته بود: می‌توانیم بگوییم مسیر زیادی را تا الان آمده‌ایم و به اواخر کار نزدیک شده‌ایم. همانطور که پیش از این گفتم مسیر باقیمانده مسیر ساده‌ای نخواهد بود، ولی من امیدوار هستم و فکر می‌کنم اگر طرف‌های مقابل بتوانند تصمیمات خود را بگیرند ما ان‌شاالله می‌توانیم به یک توافق برسیم که مورد خواست ما بوده و مطلوب ما خواهد بود.
عراقچی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه مواضع ما (ایران) از ابتدای مذاکرات تا الان هیچ تغییری پیدا نکرده است، گفت: ما خواهان رفع همه تحریم‌های آمریکا هستیم. همینطور راستی‌آزمایی آن‌ها و سپس بازگشت ایران به تعهدات خود در برجام.
خبر خوب دیپلمات روس درباره مذاکرات وین
«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین و نماینده این کشور در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای ایران از احتمال پیگیری مذاکرات وین در هفته آینده خبر داد. برخی منابع پیشتر مدعی شده بودند که به دلیل انتخابات ایران، مذاکرات تا تاریخ نامعلومی به عقب افتاده است.
اولیانوف در صفحه توئیتر خود نوشت: «احساسم به من می‌گوید که مذاکرات وین برای احیای برجام، هفته آینده از سر گرفته می‌شود، مثلا دیرتر از چهارم جولای نمی‌شود یا حتی بسیار ممکن است زودتر هم باشد»
وی البته در این توئیت، که در پاسخ به سوال یکی از دنبال‌کنندگانش مبنی بر زمان آغاز دور هفتم نشست کمیسیون مشترک برجام در وین داده شد، تصریح کرد: «این [چیزی که گفتم] حتمی نیست، اما احتمال آن بسیار بالاست. بگذارید ببینیم [چه می‌شود]».
سایر اخبار این روزنامه
مسئولانی که تقصیر واژگونی اتوبوس حامل خبرنگاران را به عهده نمی گیرند این واژه‌های آغشته به خون محمدعلی وکیلی اصلاح‌طلبان کجای سپهر سیاست قرار دارند؟ «قتل‌های زنجیره‌ای» افغانستان؛ عامل کلیدی قدرت‌گیری طالبان پشت پرده سقوط شهرهای افغانستان به دست طالبان دولت نباید اجازه کاهش شدید قیمت ارز را بدهد هماهنگی اقتصاد با دلار 20 هزار تومانی درست سخن گفتن هزینه‌ و توانایی ویژه‌ای نیاز ندارد نمک تازه بر زخم مردم از ادعای اختلاف نظرهای جدی تا خبر خوش از وین تداوم ضد و نقیض های احیای برجام ترودو: ایران در قبال حادثه هواپیمای اوکراینی پاسخگو باشد تهدید کانادا درباره هواپیمای اوکراینی و پاسخ ایران رهبر انقلاب: منتظر واکسن ایرانی کرونا ماندم برای پاسداشت افتخار ملی حسن روحانی: سریعا نسبت به بررسی علل وقوع سانحه اقدام و مقصر یا مقصران احتمالی معرفی شوند واکنش جهانگیری به توئیت توهین‌آمیز کیانوش جهانپور شایسته نیست با انتقادها، اهانت آمیز برخورد کرد صفار هرندی: «خیر» رئیسی درمورد دیدار با بایدن، خیر مطلق نبود دبیرکل سازمان ملل: آمریکا تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند محیط زیست کشور در کما