رئیسی: به دنبال افزایش سرمایه اجتماعی هستیم

سید ابراهیم رئیسی نخستین حضور تلویزیونی‌اش از جایگاه رئیس جمهوری منتخب را از برنامه «بدون تعارف» بخش خبری 20:30 آغاز کرد و به تشریح دیدگاه‌هایش درباره نحوه تشکیل دولت آینده پرداخت.
به گزارش مهر، رئیسی در این گفت‌وگو که در حرم رضوی انجام شد، با اشاره به گمانه‌زنی‌های مطرح شده درباره ترکیب کابینه سیزدهم گفت: گمانه‌زنی‌هایی که در رسانه‌ها می‌شود، دقیق نیست و من خواهش می‌کنم که دوستان به خودشان زحمت ندهند، اگر پیشنهادی دارند، حتماً ما را مطلع کنند.
او به برنامه‌اش برای ایجاد سامانه‌ای برای ارائه پیشنهاد وزرا و معاونان دولت آینده اشاره کرد و گفت: ما سامانه‌ای ایجاد و شاخصه‌های را در آنجا اعلام می‌کنیم تا همه نخبگان، صاحبنظران، دغدغه‌مندان مردم، انقلاب، پیشنهادات و نظرات‌شان را ارائه دهند، ما به نظرات مردم احترام می‌گذاریم.
رئیسی تصریح کرد: گروه‌ها و تشکل‌های سیاسی هر کس که پیشنهادی دارد، بدهد اما اینکه گمانه‌زنی کنند که آقای زید، عمر یا چه کسی، هم اینکه او اسمش مطرح شود و چیزی اتفاق نیفتد، بعداً موجب مشکل شود، به نظرم به جای این گمانه‌زنی‌ها، پیشنهاد درستی بدهند.


رئیس جمهوری منتخب در پاسخ به این سؤال که آیا قرار است همه مدیران از رده بالا تا پایین در کشور تغییر کنند؟ گفت: ما بنا را بر این گذاشتیم که با همه عزیزان که در جای‌جای دولت مشغول به کار هستند، به شرط توجه به دغدغه‌های این دولت، همکاری کنیم. او در ادامه گفت: شرط همکاری با دولت، قبول داشتن بنده نیست، کسی که کرامت مردم را حفظ و به دغدغه‌های مردم توجه و از کار مردم گره‌گشایی کند، می‌تواند همکار این دولت باشد. رئیسی با تأکید بر اینکه به شایسته‌سالاری معتقدم، گفت: شایستگی امر مهمی است و شایسته‌سالاری نیز محور کار ما خواهد بود، اینکه احیاناً شخص در چه گروه، جناح و سلیقه و چه گروه سیاسی است، مورد توجه ما نخواهد بود.
او در تشریح شاخصه‌های افرادی که در کابینه دولتش به کار خواهد گرفت، گفت: کارآمدی، فسادستیزی، روحیه انقلابی، مردمی بودن و امثال اینها جزو شاخصه‌هایی است که نشان می‌دهد می‌شود با یک مسئول و مدیری کار کرد، کسانی که این شرایط را داشته باشند، حتماً همکار ما خواهند بود.
 اجازه ادامه روابط ناسالم را نمی‌دهیم
رئیسی با تأکید بر اینکه در دولت آینده مانند دستگاه قضا بستگان و نزدیکانش دخالتی در کار او نخواهند داشت، گفت: ارتباط با من از طریق اقوام و خویشان نیست، ارتباط با من از طریق سامانه‌هایی است که آدرسش در اختیار مردم قرار خواهد گرفت تا مردم بتوانند با من حرف‌هایشان را بزنند، یک جاهایی نیز نشست‌هایی با مردم خواهیم داشت. او با تأکید بر اینکه باید در جریان دیدگاه‌های مردم قرار بگیریم، گفت: این کار را هم ما بنا داریم هم در دولت برای کار با بدنه دولت و هم ارتباط با مردم، ادامه بدهیم.
رئیس جمهوری منتخب در پاسخ به سؤالی درباره توصیه پذیری خود گفت: تواصی به حق اشکال ندارد، اما اگر کسی بخواهد حقی را باطل کند، باطل را حق کند، ظلمی شود، پارتی بازی و یا روابط ناسالمی را برقرار کند و یا بخواهد دنبال رانت و رانت‌خواری و ارتباطات ناسالم باشد، حتماً باید جلوی آن گرفته شود.
رئیسی افزود: بنده نه خودم، بلکه باید همه دولت جلوی هر رابطه ناسالمی حساس شود، کسانی که وضعیت را به صورتی که الان هست کشانده‌اند که مردم ناراضی‌اند، روابط ناسالم است، باید جلوی روابط ناسالم گرفته شود. او تأکید کرد: هر کس در هر جایی که هست، باید این روابط ناسالم را سد کند، به هیچ ‌وجه اجازه نمی‌دهیم این روابط ادامه پیدا کند.
حل مشکلات اقتصادی زمان‌براست
رئیس ‌جمهوری منتخب در ادامه در پاسخ به پرسش‌هایی پیرامون برنامه دولتش برای حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم  این کار را زمان‌بر دانست و گفت: چیزی که مردم باید بدانند این است که من و همکارانم تلاش شبانه‌روزی‌مان را برای اینکه زمینه رفع مشکل بیکاری را فراهم کنیم، به کار خواهیم بست تا اشتغال نیز ایجاد شود، این مسأله هم زمان‌بر است.
رئیسی اضافه کرد: امیدواریم ان‌شاءالله مثل زمان برخی از موارد که مردم را ناامید می‌کند، نباشد، بلکه بسیار زودتر از آنچه که فکر می‌کنیم، به نتیجه برسیم. این تصور هم بی‌جا نیست، زیرا وقتی انسان انگیزه، برنامه و نیروی جوان کارآمد داشته باشد، انجام این کارها کار سختی نیست.
او همچنین درباره ملاقات‌هایش با چهره‌های مختلف طی روزهای اخیر با بیان اینکه بنده ملاقات‌هایم را به یک نشست کاری تبدیل کرده‌ام، گفت: یعنی اگر نشست‌هایی با آقایان مسئولین دارم، بحث‌ها در زمینه این است که چگونه می‌توانیم با هم همکاری کنیم؛ تقریباً بدون استثنا هر ملاقاتی تاکنون برگزار شده، کاری بوده و زمینه‌های همکاری بادستگاه مربوطه را فراهم کرده است و از این به بعد همینطور خواهد بود.
رئیسی به دیدارهایش با برخی وزرای دولت فعلی نیز اشاره و تأکید کرد: در دیدارهایی که با آقایان وزرا داشتم گزارشی از عملکردها و اینکه در مجموعه‌شان چه کارهایی انجام شده و باید انجام شود، مطرح شده است. او تصریح کرد: مثلاً در این جلسات درباره این بحث شده که چه کارهایی قصد داشتند انجام دهند و چه نقایصی در کارهایی که می‌خواستند انجام دهند، وجود داشته است، سعی شده دیدارها غالباً تشریفاتی و صِرف تبریک نباشد، آقایان محبت دارند، اما مردم از ما توقع دارند که نشست‌ها کاری باشد.  (در ادامه دیدارهای دولتمردان فعلی با رئیس جمهوری منتخب دیروز هم سید محمود علوی، وزیر اطلاعات و محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به دیدار رئیسی رفتند. پیش از این هم علاوه بر رئیس جمهوری، اسحاق جهانگیری و محمدجواد ظریف با وی دیدار کرده بودند.)
سید ابراهیم رئیسی در ادامه این گفت وگو در پاسخ به این سؤال که شما در قوه قضائیه به خطوط قرمز قائل نبودید، آیا روش شما در دولت آینده هم، این گونه خواهد بود، گفت: قطعاً در دولت هم همینطور است، در همه سطوح این موضوع را به همکارانم به صورت روشن و شفاف خواهم گفت، شرط همکاری فقط کار است.
بهره‌برداری از دستاوردهای جدید فناوری اطلاعات دستگاه قضا
آیین بهره‌برداری از دستاوردهای جدید فناوری اطلاعات و طرح‌های عمرانی دستگاه قضایی با حضور رئیس قوه قضائیه برگزار شد.
به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی در این مراسم مهم‌ترین اثر تحول فناورانه در قوه قضائیه را تسهیل و تسریع دسترسی مردم به عدالت دانست و گفت: در نتیجه افتتاح و عملیاتی شدن پروژه‌های فناورانه در دستگاه قضایی، مراجعه به دادگستری‌ها به میزان
۴ میلیون کاسته شده است. این امر علاوه بر تسهیل و تسریع دسترسی مردم به عدالت، سبب حفظ کرامت آنها نیز می‌شود و این امر از محوری‌ترین اهداف حرکت به سمت قوه قضائیه هوشمند است. رئیس دستگاه قضا افزایش تعامل الکترونیکی میان قوه قضائیه و سایر دستگاه‌ها بویژه نیروی انتظامی را از نتایج و اهداف حرکت به سمت قوه قضائیه هوشمند دانست.
رئیسی در ادامه گفت: موضوع تعامل الکترونیک میان دستگاه قضا و سایر دستگاه‌ها حتماً می‌تواند در جهت اجرای سریع احکام کمک کرده و دسترسی قضات را به وضعیت افراد تسهیل کند و این هم در جهت رضایت مردم است. همچنین پیشگیری از وقوع جرم که از اهداف مهم این دوره است و در قانون اساسی هم نسبت به آن تأکید شده، در پرتو گسترش کار فناوری می‌تواند مؤثر باشد.
رئیس دستگاه قضایی تحول فناورانه را در جهت شفاف‌سازی دانست و گفت: این اقدامات حتماً می‌تواند از وقوع فساد و روابط ناسالم پیشگیری کند. ما فکر می‌کنیم شفافیت هر چقدر بیشتر شود، روابط ناسالم را کاهش می‌دهد و زمینه‌های بروز فساد را از بین می‌برد. این امر در قوه قضائیه توانسته بسیار مؤثر باشد و ان‌شاءالله آثار و برکات آن در آتی هم برای قوه قضائیه و هم برای دولت نمایان شود.