نتیجه عینی برجام تا امروز عدم رفع تحریم‌ها بوده است

  سرویس سیاسی-
روزنامه اعتماد روز گذشته در مطلبی با عنوان «احياي برجام، از عمل تا واقعيت» نوشت: «اشاره اين منبع نزديك به وزارت خارجه آمريكا و ساير منابع اطراف مذاكرات وين و نيز برخي منابع ايراني كه بر اختلافات مهم دو طرف، به عنوان مانع رسيدن به توافق اشاره مي‌كنند، موضوع درخواست ايران براي كسب تضمين كتبي عدم خروج مجدد آمريكا از برجام و مطالبه آمريكا براي دريافت قول كتبي از ايران جهت بازگشت به كليه تعهدات برجامي و ادامه مذاكرات براي تكميل برجام با موضوعاتي همچون توان نظامي و موشكي ايران و نقش ايران در تحولات منطقه‌اي بر اساس خواسته‌هاي واشنگتن است كه علي‌الاصول نمي‌تواند مورد قبول طرف ايراني واقع شود.»
این روزنامه در ادامه نوشت: «در هر صورت به‌رغم اظهارات و ادعاهاي مختلف از طرف‌هاي مذاكره‌كنندگان در موضوع برجام آنچه عملا تا به امروز قابل مشاهده بوده عدم بازگشت امريكا و رفع كليه تحريم‌هاي مورد نظر ايران در چارچوب برجام است كه ظاهرا طرف ايراني نيز تا تحقق كامل آنها بايد راه درازي را طي كند.»
تصریح این روزنامه حامی دولت به وقاحت و زیاده‌خواهی دولت جدید آمریکا در مذاکرات وین به‌رغم عدم عمل به تعهدات برجامی خود در حالی است که طی روزهای گذشته روحانی مدعی شده بود که دولت وی وظیفۀ خود را انجام داده و مذاکرات پیرامون احیای برجام و پایان تحریم‌ها را نیز عملاً به پایان رسانده و تنها کافی است که اختیارات کافی به مذاکره‌کنندگان ایرانی داده شود تا توافق نهایی و رفع تحریم‌ها به دست آید.


نارضایتی از وضعیت اقتصاد عامل اصلی کاهش مشارکت
روزنامه سازندگی در مطلبی به نقل از غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران به موضوع کم و کیف انتخابات ریاست جمهوری 28 خرداد پرداخت و نوشت: نمی‌توان گفت هر بار تعداد شرکت‌کننده کم می‌شود کاهش آرا به معنای مخالفت با اصل نظام است.
کرباسچی گفته است: اگر امروز 48 درصد در انتخابات شرکت کردند نمی‌توان بقیه رفتار کسانی که در انتخابات شرکت نکردند را تفسیر سیاسی کرد و آن را مصادره به مطلوب کرد. ممکن است عده‌ای نظام و ساختار آن را تأیید نکنند اما بخش مهمی از این عدم مشارکت ناشی از مسائل اقتصادی و کرونا و مشکلات تحریم‌ها بوده است که دست و پای دولت را بست. مسائلی از قبیل قیمت دلار، بازار ارز، بورس و مشکلاتی که در زمان ترامپ و خروج آمریکا از برجام به وجود آمد و اقتصاد را تحت تأثیر قرار‌داد. همه این‌ها در میزان مشارکت مردم تأثیرگذار بوده است.
وی با اشاره به کسانی که در انتخابات شرکت نکردند، گفته است: «بخشی از نارضایتی آنها ریشه در مسائل مختلف دارد. به‌طور مثال مدیریت اشتباه بورس عده زیادی را متضرر کرد... سال گذشته این زمان حدوداً 42 میلیون نفر در بازار بورس فعال بودند...افرادی که متضرر شدند از سر دلخوری در انتخابات شرکت نکردند...آن‌ها از وضعیت زندگی گلایه دارند. قاطبه تحریم کنندگان از وضعیت اقتصادی ناراضی هستند.»
اگر آمریکا به برجام هم بازگردد،تحریم‌ها باقی می‌ماند
روزنامه آرمان در مطلبی نوشت:«تمام شواهد نشان می‌دهد که آمریکا آ‌ن طور که ما می‌خواهیم و مطلوب نظر ماست به برجام باز نمی‌گردد. اگر هم بازگردد تحریم‌هایی از قبل خواهند ماند و مجددا نیز به دلایل مختلف و قانون‌هایی که برای تحریم دارند، آنها را مجددا اعمال خواهند کرد. پس رئیس‌جمهور جدید نیز باید اصل را بر این بگذارد که ما تحریم هستیم. پس دولت جدید این مسئله را نیز باید در فرضیات خود قرار دهد. لذا باید دید با چه فرضیاتی زندگی می‌کنیم».
اکنون کار به جایی رسیده که حتی بزک کنندگان برجام نیز به بی‌دستاوردی این توافق در حوزه لغو تحریم‌ها اذعان دارند.
واقعیت این است که برخلاف وعده‌های فراوان مقامات دولت روحانی و مدعیان اصلاحات، تحریم‌های ضدایرانی در ۸ سال اخیر لغو نشد. در حقیقت با امضای برجام، آمریکا به جای رفع تحریم‌های هسته‌ای، برچسب تحریم‌ها را عوض کرد و آن را به تحریم‌های تسلیحاتی، تروریسم، حقوق بشری و...تغییر داد.
تغییر برچسب‌های تحریم، یکی از ترفندهای دولت‌های آمریکا- هم دموکرات و هم جمهوریخواه- است. برای مثال در ابتدا اعلام می‌کند که فلان موضوع تحت تحریم هسته‌ای است اما پس از امضای برجام، همان تحریم را این بار با برچسب تروریسم یا حقوق بشر و یا موشک‌های بالستیک، در جای خود نگه می‌دارد.
به همین خاطر کارشناسان و صاحبنظران در طول مذاکرات هسته‌ای دولت روحانی تاکید داشتند که آمریکا باید به‌صورت عملی و دائمی، تحریم‌های کاتسا، آیسا، ویزا، سیسادا و تحریم چرخه دلار را لغو کند. در این صورت عملا ترفند تغییر برچسب‌های تحریمی نیز بلااثر می‌شود.
رهبر معظم انقلاب- 19 دی 99- فرمودند:«بحث می‌کنند که آمریکا برگردد به برجام یا برنگردد. ما هیچ اصراری نداریم، هیچ عجله‌ای نداریم که آمریکا به برجام برگردد؛ اصلاً مسئله‌‌ ما این نیست که آمریکا به برجام برگردد یا برنگردد. آنچه مطالبه‌ منطقی ما و مطالبه عقلانی ما است، رفع تحریم‌ها است؛ تحریم‌ها باید برداشته بشود. این حقّ غصب‌شده‌ی ملّت ایران است؛ چه آمریکا، چه اروپا -که آویزان به آمریکا و دنباله‌روِ آمریکا است- وظیفه دارند این حقّ ملّت ایران را اداء کنند. اگر تحریم‌ها برداشته شد، خب آن برگشت آمریکا به برجام معنایی خواهد داشت -البتّه مسئله‌ خسارت‌ها هست که جزو مطالبات ما است و در مراحل بعدی دنبال خواهد شد- امّا اگر چنانچه تحریم‌ها برداشته نشد، برگشت آمریکا به برجام ممکن است حتّی به ضرر ما تمام بشود؛ به نفع ما که نیست، [بلکه] به ضرر ما هم ممکن است باشد».
افزایش56 درصدی قیمت مسکن نسبت به سال گذشته
روزنامه ایران ارگان دولت روز گذشته در مطلبی به گزارش بانک مرکزی از تحولات قیمت مسکن تهران در خرداد ماه پرداخت و نوشت: « درخصوص تحولات قیمت مسکن این گزارش نشان می‌دهد که در خردادماه سال 1400، متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران 296.7 میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب معادل 3 و 56.6 درصد افزایش نشان می‌دهد.در میان مناطق 22 گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل 663 میلیون ریال به منطقه 1 و کمترین آن با 126 میلیون ریال به منطقه 18 تعلق داشته است. ارقام مزبور نسبت به ماه مشابه سال 1399 به ترتیب 60.9 و 41.9 درصد افزایش نشان می‌دهند.اما بخش دیگری از این گزارش به تحولات اجاره بهای مسکن می‌پردازد که در آن آمده است که بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و کل مناطق شهری در خردادماه سال 1400 نشان دهنده رشد به ترتیب معادل 33.9 و 37.6 درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل است.»
گفتنی است روحانی در طول 8 سال گذشته اشتباهات تاثیرگذاری مرتکب شده که نتایج سوء این تصمیمات به طور مستقیم زندگی راحت مردم را هدف گرفت. از جمله این تصمیمات اشتباه در بازار مسکن، انتخاب عباس آخوندی به عنوان وزیر راه و شهر‌سازی بود.
عملکرد فاجعه بار عباس آخوندی در بازار مسکن به حدی بود که حسن روحانی ضمن اشاره به اشتباه خود در انتخاب وی به عنوان وزیر راه و شهر‌سازی در جلسه رای اعتماد مجلس به محمد اسلامی، وزیر راه و شهر‌سازی، گفت:« نسبت به مسکن اعتراف می‌کنم که عقب‌ماندگی در دولت یازدهم داشتیم چرا که برخی طرح‌های ما اجرایی و عملیاتی نشد. تلاش کردیم مسکن‌های ناتوان و بدون خدمات را به جایی برسانیم و دچار عقب‌ماندگی شدیم و در دولت دوازدهم با تلاش فراوان باید این عقب‌ماندگی را جبران کنیم.»
اعتراف حسن روحانی نسبت به شرایط نابه‌سامان بازار مسکن در شرایطی رقم خورد که انتخاب محمد اسلامی به عنوان وزیر راه و شهر‌سازی پس از استعفای آخوندی نیز نتوانست تغییر قابل توجهی در قیمت مسکن به وجود بیاورد.با وجود اینکه اسلامی نقطه مقابل سیاست‌های عباس آخوندی را در پیش گرفته و تولید انبوه مسکن در قالب طرح اقدام ملی را در دستور کار قرار‌داد اما میزان تخریب بازار در طول سال‌های گذشته و تقاضای انباشت بازار مسکن به حدی بود که اسلامی نیز توان ترمیم این بازار را نداشته باشد.
حمله مضحک روزنامه مدعی اصلاحات به رویکرد هدایت نقدینگی به تولید
روزنامه دنیای اقتصاد مدتی است با ژست نچسب اقتصادی، آسمان ریسمان می‌بافد و به رویکرد عالمانه هدایت نقدینگی به تولید هجمه می‌کند. این روزنامه دیروز طی یادداشتی مضحک نوشت: «از نظر من، پیش از آنکه سوت آغاز اجرای سیاست هدایت نقدینگی از سوی دولت منتخب نواخته شود، لازم است دو پیش‌شرط اساسی تامین شود تا نقدینگی انباشت‌شده و نقدینگی نوزاد به معنای واقعی به سمت تولید هدایت شود. این پیش‌شرط‌ها عبارتند از: ۱) کاهش انتظارات تورمی با احیای کامل برجام و رفع دائمی تحریم‌ها به منظور ایجاد ثبات در فضای اقتصاد کلان و بازگشت نرخ ارز به دامنه تعادلی و کاهش نوسانات آن. ۲) کاهش شدید نرخ تورم، حداقل تا جایی که متوسط نرخ بازده حقیقی شرکت‌های تولیدی فعال در بورس مثبت شود.»
طیف بی‌کارنامه و بی‌برنامه مدعی اصلاحات - اعتدال 8 سال با شعار رفع تحریم فرصت سوزی کرد و توانمندی‌های کشور را معطل اعتماد به دشمن و وعده‌های پوچ گذاشت، اکنون این طیف نه تنها حاضر به اصلاح مسیر نیست که درصدد انهدام و آلوده ساختن رویکردهای صحیح اقتصادی با خسارت محض و رویکرد فاجعه بار برجام است. این جماعت به دانسته‌های خود و واقعیات هم اعتنا نمی‌کند. پیامد مدل اعتماد به غرب و برجام، چند برابر شدن تحریم‌ها، تورم‌ و رکود بی‌سابقه و طلبکاری دشمن بود که سناریوی خزیدن به برجام بدون جبران خسارت و برداشتن تحریم را دنبال می‌کند، مدعیان اصلاحات نیز امکانات کشور و ظرفیت‌های ملی را در خدمت توطئه غرب گروگان گرفته‌اند وگرنه می‌گفتند هدایت نقدینگی را چه کار با رفع تحریم؟