صف 70 هزار نفري ويزا

گروه جهان| مجلس نمايندگان ايالات متحده تصميم دارد اعطاي ويزا به افغانستاني‌هايي را كه به دليل همكاري با نيروهاي امريكايي نسبت به آينده خود احساس نگراني دارند و خواستار مهاجرت فوري به امريكا هستند، تسهيل كند؛ اقدامي كه نشان مي‌دهد كنگره امريكا نسبت به آينده افغانستان پس از خروج نيروهاي امريكايي خوش‌بين نيست و اين باور ميان اعضاي مجلس نمايندگان وجود ندارد كه دولت كابل توان كنترل شرايط و بازگرداندن آرامش و ثبات به افغانستان را دارد.
در حالي كه ارتش ايالات متحده پس از 20 سال جنگ آخرين مراحل خروج كامل از افغانستان را پشت سر مي‌گذارد، بيش از 18 هزار افغانستاني كه به عنوان مترجم، راننده، مهندس، نگهبان امنيتي يا كارمند سفارت براي ايالات متحده كار كرده‌اند درگير پروسه‌ درخواست ويزاي ويژه مهاجران شده‌اند. ويزاي ويژه مهاجران به خارجي‌هايي كه به دليل همكاري با دولت ايالات متحده در معرض خطر قرار دارند اعطا مي‌شود تا بتوانند به امريكا مهاجرت كرده و از جان خود محافظت كنند. براساس برآوردهاي صورت گرفته در صورتي كه اين افراد خواستار مهاجرت به امريكا با همراهي اعضاي خانواده‌شان باشند، شمارشان به حدود 70 هزار نفر مي‌رسد. در يكي از محورهاي اين طرح مجلس نمايندگان كه قرار است بامداد چهارشنبه به راي گذاشته شود قرار است در صورت تصويب، معاينات پزشكي ضروري جهت دريافت ويزاي امريكا حذف شود تا فرآيند اعطاي ويزا به افغانستاني‌هايي كه در صف طولاني انتظار براي دريافت ويزا هستند كوتاه‌تر گردد. در حال حاضر تنها يك آزمايشگاه در كابل كارهاي مربوط به انجام آزمايش‌هاي پزشكي لازم براي دريافت ويزاي امريكا را انجام مي‌دهد و متقاضيان از سراسر افغانستان، در شرايطي كه جنگ و كرونا بخش زيادي از اين كشور را درگير كرده بايد كيلومترها سفر كنند و در اين آزمايشگاه حاضر شوند تا بتوانند ويزا بگيرند.
جيسون كرو، عضو دموكرات مجلس نمايندگان از كلرادو كه سابقه عضويت در ارتش امريكا را نيز داراست در اين خصوص مي‌گويد: «تصويب اين طرح يك ضرورت اخلاقي براي ما است و بايد به وعده‌هايي كه به متحدان و شركاي‌مان داده‌ايم، عمل كنيم. ما براي سال‌ها پيرامون آنچه در افغانستان گذشت و درس‌هايي كه از سال‌ها حضور در اين كشور گرفتيم بحث خواهيم كرد اما طي چند هفته آينده هنوز فرصت وجود دارد تا كارهايي انجام دهيم كه در آينده با افتخار از آن ياد كنيم.»
نيويورك تايمز نوشته است: اين طرح برخلاف بسياري از طرح‌هاي قانوني در كنگره امريكا كه معمولا تنها از سوي نمايندگان يكي از دو حزب اصلي مورد حمايت قرار مي‌گيرد، از سوي گروهي متشكل از نمايندگان دموكرات و جمهوري‌خواه پيشنهاد شده كه اغلب آنها سابقه عضويت در ارتش را دارند و براي سال‌ها در افغانستان و ساير مناطقي كه ايالات متحده در آن حضور نظامي دارد، با مترجمان، راننده‌ها و ساير محلي‌هايي كه به هر نحو ممكن در پي همكاري با دولت امريكا بودند، كار كرده‌اند.


اين گروه همچنين كاخ سفيد را تحت فشار قرار داده‌اند كه هرچه زودتر درخصوص تخليه اين افراد از افغانستان و انتقال آنان به جايي امن (پيش از صدور ويزا و مهاجرت به امريكا) كاري صورت دهد. جو بايدن، رييس‌جمهور امريكا هفته گذشته از اين طرح استقبال كرد و گفت «قرار نيست كساني كه به ما كمك كرده‌اند، در پشت سر رها شوند.» پس از اين اظهارنظر رييس‌جمهور ايالات متحده، جن ساكي سخنگوي مطبوعاتي كاخ سفيد گفت «گروهي از متقاضيان رواديد ويژه قبل از تكميل خروج رسمي نيروها تا پايان سپتامبر به مكان جديد خود منتقل مي‌شوند.» اما از ارايه جزيياتي دقيق درباره اين افراد از جمله اينكه به كجا اعزام خواهند شد و چه تعداد از افراد تخليه مي‌شوند، خودداري كرد. همچنين جان كربي، سخنگوي وزارت دفاع ايالات متحده روز پنجشنبه در كنفرانس خبري وزارت دفاع به خبرنگاران گفت كه ارتش ايالات متحده «مدتي است» روي طرح‌هايي براي انتقال هوايي شمار قابل‌توجهي از مفسران و مترجمان افغاني و خانواده‌هاي آنان از افغانستان به ايالات متحده كار مي‌كند. او بدون اشاره به شمار مهاجراني كه قرار است از افغانستان خارج شوند، افزود كه «ما همچنان در مراحل برنامه‌ريزي براي ارايه حمل و نقل هوايي، اسكان، مراقبت‌هاي پزشكي و تامين مواد غذايي مهاجران افغان و خانواده‌هاي آنان هستيم.» براساس برآوردهايي كه يك گروه غيردولتي انجام داده، از سال 2014 ميلادي تا امروز بيش از 300 نفر از كساني كه در افغانستان با ارتش و دولت ايالات متحده همكاري مي‌كرده‌اند كشته شده‌اند. جيمز مي‌يروالديس، مدير اجرايي موسسه «No One Left Behind» در اين خصوص مي‌گويد: «بسياري از اين كشته‌شده‌ها خواستار دريافت ويزاي ويژه امريكا شده بودند و براي مدت‌ها در روند زمانبر اعطاي اين ويزا معطل ماندند تا سرانجام كشته شدند و نتوانستند مهاجرت كنند.»
يك مقام آگاه در اين خصوص گفته كه دولت بايدن قصد دارد اين افراد را پيش از اتمام پروسه دريافت ويزاي ويژه به مكاني امن -احتمالا گوام- منتقل كند تا فجايعي كه در گذشته اتفاق افتاده دوباره تكرار نشود. گوام جزيره‌اي متعلق به ايالات متحده واقع در آب‌هاي اقيانوس آرام است كه پس از جنگ ويتنام به‌طور موقت براي اسكان پناهجويان از آن استفاده شد.
جو بايدن، رييس‌جمهور ايالات متحده در حالي اصرار به خروج سريع و كامل نظاميان اين كشور از افغانستان دارد كه هفته گذشته دبورا لاينز، فرستاده ويژه سازمان ملل متحد در افغانستان هشدار داد طالبان همزمان با خروج نيروهاي امريكايي به حملات خود افزوده و توانسته مناطق گسترده‌اي را كه پيش‌تر دراختيار دولت كابل قرار داشت، به تسخير خود در آورد. لاينز، فرستاده ويژه سازمان ملل در امور افغانستان به ۱۵ عضو شوراي امنيت تاكيد كرده كه پيشروي‌هاي اخير گروه طالبان نتيجه «شدت گرفتن كارزارهاي نظامي» است. او همچنين گفته پيشروي طالبان در اين مناطق نشانه آن است كه اين گروه در نزديكي مراكز ايالات مستقر شده و منتظر خروج كامل نيروهاي ائتلاف است تا براي تصرف مراكز اين ايالت‌ها اقدام كند.
ايالات متحده اما تصميم خود را درخصوص خروج سريع از افغانستان قابل دفاع مي‌داند و توني بلينكن وزير خارجه اين كشور با تاكيد بر اينكه وضعيت موجود به هيچ‌وجه «قابل قبول» نبود، مي‌گويد: «ما به دقت وضعيت امنيتي در افغانستان را دنبال و بررسي مي‌كنيم كه آيا طالبان، كلا، در مورد راه‌حل صلح‌‌آميز منازعه جدي هستند؟.»