ایران: پایان رقابت، آغاز رفاقت /آمریکا: پایان رقابت، آغاز شرارت

 
6 کاندیدای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری ساعتی پیش با حضور در دفتر حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور منتخب، با وی دیدار کردند.
در این دیدار که به دعوت حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی برگزار شد، کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری درباره وضعیت کشور و راه‌های حل مشکلات موجود با رئیس جمهور منتخب هم‌اندیشی و تبادل نظر کردند.
گفتنی است بعد از انتخابات 28 خرداد، حجت الاسلام روحانی رئیس جمهور و برخی دولتمردان برای تبریک پیروزی سید ابراهیم رئیسی در انتخابات با وی دیدار کردند.


دیدار رئیس جمهور منتخب با رقبای انتخاباتی خود در حالی است که مدعیان دموکراسی در جهان کمتر شاهد چنین اتفاقات و اقداماتی بوده‌اند به ویژه در کشوری مثل آمریکا که آشوب‌های داخلی و تداوم کشمکش‌های سیاسی سال گذشته دموکرات ها و جمهوریخواهان در جریان انتخابات ریاست جمهوری تا هفته ها، رسوایی بزرگی را برای آنها رقم زد و مایه بهت و تعجب بسیاری از ناظران بین المللی شد.
در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا (۲۰۲۰) دونالد ترامپ از جو بایدن، رقیب دموکرات خود، شکست خورد ولی دعوا بر سر انتقال قدرت تا هفته ها ادامه داشت و در جریان درگیری های خیابانی طرفداران دو نامزد در واشنگتن و چند شهر دیگر، دهها نفر به ضرب گلوله و چاقو کشته و مجروح شدند.
پس از آنکه دونالد ترامپ، رقیب سیاسی جو بایدن در حین شمارش آرا و پس از آن با ادعای نادرست تقلب گسترده آرا سعی در لغو انتخابات داشت، طرفدارانش به کاخ کنگره آمریکا حمله و همزمان با جلسه مجالس نمایندگان و سنای این کشور، آن را اشغال کردند ؛ اتفاقی که اوج درگیری ها و شورش های انتخاباتی در این کشور بود و صدر تا ذیل ساختار سیاسی و اجتماعی آمریکا را تحت شعاع خود درآورد.
در پی آشوب های داخلی پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، بسیاری از کشورهای جهان نگرانی‌های خود را در مورد اعتراضات مردمی ابراز و خشونت در آمریکا را محکوم کردند. بسیاری از کشورها و ناظران بین الملل هم با انتقاد از دولت آمریکا، شورش های داخلی در آمریکا را با سایر آشوب ها در طول تاریخ مقایسه و از وخامت وضعیت داخلی در آمریکا ابراز تاسف کردند.
مایلز هونیگ، تحلیلگر سیاسی آمریکایی گفت: «حمله به کنگره، ساختارهای دموکراسی آمریکا را به لرزه درآورد.»
علاوه بر این ، مناظره های انتخاباتی در آمریکا نیز صحنه دیگری از عمق وخامت درگیری ها بر سر قدرت را نشان داد؛ مناظره هایی که چهره عریان آمریکا و دموکراسی متزلزل یانکی های وحشی را به نمایش گذاشت و «آبروریزی برای آمریکا» را تیتر یک مهمترین رسانه های جهان کرد.
ریچارد هاس، تحلیلگر و رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا با اشاره به اولین مناظره ترامپ و بایدن نوشت: «دعا می کنم مارشال مک لوهان (فیلسوف کانادایی- اشاره هاس به نظریه دهکده جهانی است) اشتباه کرده باشد و کل جهان نظاره گر این مناظره نباشند در غیر اینصورت این مناظره باقی مانده نفوذ آمریکا را در جهان تضعیف می کند و آرمان دموکراسی را با مشکل مواجه می کند»
اما در ایران این‌گونه نبوده و نیست؛ نمونه نشست صمیمانه رئیس جمهور منتخب با سایر نامزدهای انتخابات و عکس یادگاری گرفتن آنها با یکدیگر است.
نشست دیروز حجت الاسلام رئیسی با کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، حاکی از عزم و اراده رئیس جمهور منتخب برای پایان‌ دادن به اختلافات و بگومگوهای انتخاباتی، بهره‌برداری از همه ظرفیت ها و آغاز کار و تلاش برای حل مشکلات کشور است.
سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی، محسن مهر علیزاده، علیرضا زاکانی، عبدالناصر همتی، سعید جلیلی و محسن رضایی کاندیداهایی بودند که در رقابت‌های انتخاباتی سیزدهمین دوره ریاست جمهوری حضور داشتند و امروز برای تبریک به رئیس جمهور منتخب‌ و اعلام همکاری با دولت آینده، با رئیسی ملاقات کردند.
رئیس جمهور منتخب در پایان این نشست، دیدار 2 ساعته خود با کاندیداهای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری را جلسه‌ای بسیار خوب توصیف کرد و گفت: دوستان در این جلسه دیدگاه‌ها و نظرات خود را مطرح و اولویت‌هایی که فکر می‌کنند دولت آینده باید در این یک ماه پیگیری نماید بیان کردند.
وی افزود: در این جلسه راهکارهای مختلفی که برای حل مسائل کشور وجود دارد و بخشی از آنها در مناظرات انتخاباتی نیز مطرح شد، مورد بحث و بررسی قرار گرفت. مسلماً همه دوستان دغدغه کشور، انقلاب، رفع مشکلات و گره‌گشایی از زندگی مردم را دارند که این خیلی مهم است.
رئیس جمهور منتخب با ابراز امیدواری نسبت به تداوم این نوع جلسات تأکید کرد: دوره رقابت‌های انتخاباتی پایان پذیرفته و اکنون دوره رفاقت، همدلی، همراهی و همکاری برای رفع مشکلات مردم است که یک دغدغه همگانی است.
رئیسی خاطرنشان کرد: ان‌شاءالله همدلی و هم‌اندیشی‌ها منحصر به این جلسه نبوده و این روش ادامه می‌یابد و مردم هم باید احساسشان این باشد که همه نگاههای سیاسی و دیدگاهها منتهی به رفع مشکلات و گره‌ها از زندگی آنها خواهد بود.
در پایان این نشست کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم، با رئیس جمهور منتخب عکس یادگاری گرفتند.
سایر اخبار این روزنامه
ثبات بازار مرغ، گوشت و لبنیات در گرو اصلاح توزیع نهاده‌های دامی حماسه‌ای بزرگ در میانه یک نا‌معادله!(یادداشت روز) اخبار ویژه حمله به حشدالشعبی برابر است با اخراج افقی یا عمودی اشغالگران آمریکایی ورود تهران به موج پنجم کرونا احتمال قرمز شدن پایتخت در هفته آتی ایران: پایان رقابت، آغاز رفاقت /آمریکا: پایان رقابت، آغاز شرارت گزارش کمیسیون اصل 90 از خسارت سنگین زنگنه به کشور کسب اجازه آیت‌الله رئیسی از رهبر انقلاب برای تمرکز بر تمهید تشکیل دولت سیزدهم او را به خضر نبی (علیه‌السلام) شبیه می‌دانستند ایرانی‌ها در تلاشند ما را از سوریه و عراق بیرون کنند/ آنها هر روز قوی‌تر می‌شوند دولت آلمان: تمامی وزارتخانه‌ها از فیسبوک کلاب‌هاوس و اینستاگرام فاصله بگیرند دولت سیزدهم هنوز تشکیل نشده اما موفق نخواهد بود! ثبات بازار مرغ، گوشت و لبنیات در گرو اصلاح توزیع نهاده‌های دامی ثبات بازار مرغ، گوشت و لبنیات در گرو اصلاح توزیع نهاده‌های دامی