افغانستان در آتش و خون نبرد ارتش با طالبان از شمال تا جنوب

طالبان که به نظر می‌رسد بر تسلط مجدد بر افغانستان عجله دارد، شمار مناطق اشغالی خود را به حدود 80 منطقه و شهر رسانده است و نبرد سرنوشت‌ساز بر سر شهرهای دیگر، به شدت ادامه دارد. بر اساس گزارش شبکه «الجزیره»، طالبان در کابل بر یک پایگاه نظامی مسلط شده است. در استان «پروان»، واقع در شمال کابل نیز یک روز پس از خروج کامل اشغالگران آمریکایی از پایگاه نظامی «بگرام»، شبه نظامیان طالبان آهنگ تسلط بر این پایگاه را کردند، اما با مقاومت نیروهای دولتی و مردمی مواجه و عقب رانده شدند. در استان شمالی «بلخ»، عناصر طالبان یک حملۀ پهپادی علیه پایگاه پلیس ترتیب دادند. این اقدام طالبان، گمانۀ کارشناسان و ناظران در بارۀ حمایت جدی کشورهای خارجی از طالبان و مسلح شدن این گروه به سلاح‌های مدرن را تایید می‌کند.
اما در این گیر و دار، هر چند تلفات مهاجمان طالبان، مردم و نیروهای دولتی بالا است، ولی خبرهای دقیقی در مورد شمار کشته‌ها و مجروحان این نبرد سراسری‌، گزارش نمی‌شود. بر اساس خبرهایی که تا عصر دیروز رسید، در استان‌های «فراه»، «غزنی»‌، «هلمند»، «پروان»، «کابل» و « بلخ»، نبردها شدیدتر از سایر مناطق است.
نکتۀ جالب دیگر در نبردهای جاری، روحیه طرف‌های درگیر است؛ گروه طالبان به خاطر خروج اشغالگران آمریکایی، خود را پیروز و وارث طبیعی افغانستان می‌داند! به همین خاطر، عناصر طالبان در همه جا دست به پیشروی زده‌اند. اما، نظامیان و نیروهای دولتی به شدت روحیه خود را از دست داده‌اند و به جای اینکه مقابل طالبان بجنگند، فرار را بر قرار ترجیح می‌دهند. موردی که این ادعا را تایید می‌کند، ماجرایی است که در استان شمالی «بدخشان» رخ داده است و طبق گزارش ایسنا، این استان هم اکنون، در آستانۀ سقوط قرار دارد. به گفتۀ مقامات تاجیکستان، بیش از ۳۰۰ پرسنل نظامی ارتش افغانستان از استان بدخشان فرار کردند و وارد تاجیکستان شدند. «محب الرحمان»، عضو شورای استانی بدخشان، در این باره گفت که طالبان بدون درگیری و نبرد، وارد این استان شده است. وی که روحیه ضعیف سربازان ارتش افغانستان را علت اصلی پیشروی طالبان می‌داند، همچنین گفت: ‌متاسفانه اکثر این نیروها بدون مایحتاج مانده‌اند.
در همین حال، «ذبیح الله مجاهد»، سخنگوی طالبان، سقوط 10 منطقه در استان بدخشان را تایید کرد و گفت: بسیاری از این مناطق، بدون درگیری به دست طالبان افتادند. بر اساس گمانه‌های کارشناسان، تا زمانی که نیروهای دولتی روحیه از دست رفتۀ خود را باز نیابند، پیشروی طالبان ادامه خواهد داشت. اما، نکته اینجاست که خود طالبان هم نیروی کافی برای تسلط بر کل افغانستان را ندارد! به همین خاطر‌، پیش‌بینی می‌شود که پیشروی طالبان در شهرهای بزرگی چون کابل، هرات، مزار شریف و قندهار متوقف خواهد شد و این گروه ظرفیت آن را ندارد که بر این شهر‌ها مسلط شود. بنابراین، جنگ خونین جاری نیز به یک جنگ مزمن تبدیل خواهد شد.


از استان «بلخ» در شمال افغانستان خبر رسید، کشورهای ترکیه و پاکستان کنسولگری‌های خود را در «مزار شریف» بستند و ایران نیز از شمار پرسنل کنسولگری خود در این شهر کاسته است.
فرزند احمدشاه مسعود
سقوط سریع چند شهرستان افغانستان به دست طالبان در چند هفته گذشته، باعث شد مردم دور رهبران خود جمع و در حمایت از نیروهای امنیتی بسیج شوند.
به گزارش ایسنا، احمد مسعود، فرزند احمدشاه مسعود، قهرمان ملی افغانستان، از چند سال به این‌سو کوشیده تا یک روند نظامی را تحت نام «مقاومت دوم» در برابر طالبان ایجاد کند. در شرایط جاری که جنگ میان نیروهای امنیتی و طالبان شدت گرفته‌، او تلاش‌هایش را در زمینه‌ ایجاد جبهه نظامی مقاومت ضد طالبان بیشتر کرده است و می‌خواهد به زودی جنگ علیه طالبان را آغاز کند. احمد مسعود، در روزهای گذشته دیدارهای جداگانه‌ای را با شماری از رهبران جهادی، به ویژه مجاهدین پنجشیر، ترتیب داده است.
او در همین چارچوب، با «امرالله صالح»، معاون اول ریاست‌جمهوری افغانستان، دیدار کرد و پس از آن گفت: «بسیج مردمی در حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی کشور، استقرار وضعیت و عقب زدن تهاجم طالبان، محور اصلی گفت‌وگوی ما بود.»
امرالله صالح هم دیروز طی پیامی توئیتری نوشت: اکنون یک فرصت تاریخی برای شکل‌گرفتن وحدت در میان اقوام مختلف افغانستان، به میان آمده است.
معاون اول ریاست جمهوری افغانستان تاکید کرد: «طالبان هیچ‌گاه قادر به کنترل و حکومت بر افغانستان نخواهد بود.»