تعطیلات کرونایی مدارس، اعتیاد به گل را در نوجوانان افزایش داده است

نوجوانان و جوانان در عصر کنونی در میان انواع و اقسام تهدیدها محاصره شده‌اند و کوچک‌ترین غفلت، آنها را در دام‌های فریبنده‌ای گرفتار می‌کند که شاید به راحتی راه نجاتی نیابند. در این میان مواد مخدر یکی از مهمترین تهدید‌هایی است که می‌تواند جوانان را به دام کشانده و گرفتار کند. یکی از مواد مخدری که به راحتی در دسترس قرار گرفته به گونه‌ای که هر فردی می‌تواند آن را در خانه بکارد و از این طریق بسیاری از نوجوانان و جوانان این مرز و بوم را به سرابی فریبنده سوق دهد، ماده مخدر «گل» است. مصرف این ماده مخدر در باور عمومی کم خطرتر از حشیش و ماری جوانا معرفی شده در حالی که می‌تواند آنقدر خطرناک باشد که با یک بار مصرف، فرد معتاد شود زیرا به طور مستقیم بخش‌های مسئول آرامش بخشی را در مغز فلج کرده و خود جایگزین آن می‌شود؛ بنابراین با مصرف نکردن «گل»، فرد دچار اضطراب شدید، بی‌قراری، وحشت زدگی و تپش قلب شدید می‌شود. پیش‌تر بار‌ها در خصوص نوجوانانی که به این ماده مخدر اعتیاد دارند صحبت شده است اما مسئولین هر بار به نوعی آن را تکذیب کرده‌اند با این حال، حالا گفته می‌شود که تعطیلات مدارس سبب افزایش اعتیاد نوجوانان به مواد مخدر گل شده است.
>مسئولینی که طفره می‌روند
مسعود شکوهی مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که آموزش مجازی و تعطیلی مدارس، استفاده از قرص و مواد مخدر گل را در میان دانش‌آموزان کاهش داده یا افزایش؟ گفته است:« در مواجهه با موضوعات روانشناختی یا آسیب‌های اجتماعی که شما به آن اشاره می‌کنید، نیاز به تبیین بیشتری وجود دارد. نکته حائز اهمیت این است خانواده‌های دانش‌آموزان ما نسبت به سایر جوامع باورهای دینی و مذهبی بیشتری دارند.»
وثی افزود:« البته نمی‌توانیم ادعا کنیم که ما وضعیت بهتری داریم، اما طبق اعلام ستاد مبارزه با مواد مخدر، آمار استفاده دانش‌آموزان از قرص یا مواد مخدر کاهش پیدا کرده است. شاید شما بگویید که شواهد چیزی دیگری می‌گوید. بله، ولی زمانی که رسانه و فضای مجازی زیاد می‌شود، طبیعی است که وقتی موردی رخ می‌دهد، در فضای مجازی اعلام می‌شود و همه خبردار می‌شوند، اما طبق گزارش ستاد مقابله با مواد مخدر،‌ آمارها در این زمینه کاهش پیدا کرده است. ما هم اقدامات بسیاری با ستاد مبارزه با مواد مخدر داشتیم. به طور مثال برای مدیران، معلمان و والدین دوره‌های آموزشی به منظور پیشگیری از این نوع آسیب‌ها برگزار کردیم و همچنین کارهای ترویجی وفرهنگی بسیار خوبی در سطح آموزش و پرورش انجام شده است.»


>کارشناسان چه می‌گویند؟
اما شادان کریمی، آسیب شناس اجتماعی در خصوص افزایش اعتیاد نوجوانان به گل در زمان تعطیلی مدارس به عصر قانون گفت:« واقعیت این است که با تعطیلات کرونایی، اوقات فراغت نوجوانان افزایش یافته است و همین موضوع هم در اکثر موارد آن‌ها را به سمت و سویی می‌برد که نباید بروند. گشتن با دوستان نا باب و انجام فعالیت‌هایی برای خالی کردن انرژی‌های سرکش دوران نوجوانی از جمله عواملی است که سبب می‌شود نوجوانان به موادی مثل گل روی بیاورند و شواهد نشان می‌دهد در زمان تعطیلات اعتیاد و استفاده از مواد مخدر گل افزایش یافته است.»
وی تصریح کرد:« «گل» دومین ماده مخدر مصرفی در کشور ما به شمار می‌رود. یکی از دلایل مصرف بی‌رویه این ماده، ناآگاهی است چرا که بسیاری از جوانان براین باور غلط هستند که مصرف گل اعتیاد‌آور نیست و هیچ گونه عوارضی در مصرف‌کنندگان برجای نمی‌گذارد در حالی که این تفکر غلطی است و تجربه عکس آن را نشان داده است. جوانان نمی‌دانند که برای ترک این ماده مخدر باید چه راه طولانی را طی کنند در حالی که شواهد نشان میدهد کمتر مصرف‌کننده «گل» توانسته این ماده مخدر را برای همیشه ترک کند.»
این آسیب شناس اجتماعی افزود:« اثرات مخرب و کوتاه مدت مصرف ماده مخدر «گل» شامل توهم ذهنی، تغییر در درک رنگ و صدا، افزایش اشتها، سرخی چشم ها، گیجی و بی‌توجهی به اطراف، تند شدن ضربان قلب و افزایش اضطراب، احساس تشنگی، خشک شدن و کف کردن بزاق دهان، آسیب حافظه بلند مدت و حافظه کوتاه مدت است. عوارض بلند مدت این ماده مخدر نیز از دست رفتن حافظه، اختلالات یادگیری، نوسانات اخلاقی و توهم است. این اختلالات نه تنها برای فرد مصرف‌کننده بلکه برای خانواده و جامعه خطرناک است و مصرف‌کننده دست به اقدامات عجیب و خطرناکی می‌زند که خودش متوجه آن نیست. با این همه باید در دو بعد به این مسئله رسیدگی شود تا بیش از این شاهد افزایش اعتیاد نوجوانان به مواد وخدر گل نباشیم. در وهله اول باید سرگرمی‌های سالم و کارآمدی برای نوجوانان در نظر گرفته شود تا در زمان اوقات فراغت به تفریحات این چنینی رو نیاورند. از طرفی این تفریحات باید ارزان قیمت و به صرفه باشد، همین حالا هر پک گل حتی 10 هزار تومان هم به فروش می‌رسد و همین موضوع ارزان قیمت بودن آن هم سبب شده تا نوجوانان گرایش بیشتری به آن داشته باشند. از طرف دیگر خانواده‌ها باید آموزش لازم در خصوص این موضوع ببینند و بدانند تحت چه شرایطی امکان دارد نوجوان آن‌ها بیشتر به سمت این ماده مخدر رو بیاورد. برای مثال رفتن به مهمانی‌های دوستانه در این سن حتما با مصرف مشروبات الکلی و مواد مخدر همراه است و خانواده‌ها نسبت به این مسئله باید آموزش لازم را دیده باشند تا بتوانند نوجوان خود را از زمینه‌های ایجاد اعتیاد دور کنند.»