اولین ضربه یک قهرمان ایرانی

‌وصال روحانی / در هشتمین روز از هفتاد و چهارمین دوره جشنواره فیلم کن فرانسه و در حالی که این جشنواره میانه راه خود را هم سپری کرده، ناظران دیدن چهار فیلم دیگر از بخش مسابقه این جشنواره را انتظار می‌کشند.
سه‌شنبه (22 تیر) روزی است که هم «قهرمان» کار جدید اصغر فرهادی و «پاریس، منطقه 13» فیلم اخیر ژاک اودیارد کارگردان فرانسوی در آن به نمایش در می‌آید و هم «آنفلوانزای پتروف» و «وشک قرمز» کارهای تازه کریل سربرنیکوف روسی و شون بیکر امریکایی. در مورد هر یک از این چهار فیلم آوردن توضیحاتی می‌تواند روشنگر و نشان دهنده میزان اقبال‌شان در رقابت بر سر نخل طلای کن باشد که شنبه شب هفته بعد (26‌تیر) براساس آرای هیأت داوری جشنواره به ریاست اسپایک لی امریکایی به بهترین فیلم «کن2021» تعلق می‌گیرد. البته در آن شب سایر جوایز برترین‌های جشنواره امسال کن نیز توزیع می‌شود و به این سبب است که هر یک از 24 فیلم حاضر در بخش مسابقه با قدری امید پای به این رقابت سخت گذاشته‌اند و اگر چه نخل طلا فقط به یک فیلم می‌رسد اما مدیران جشنواره با نوعی عدالت‌جویی مسالمت‌آمیز همواره کوشیده‌اند سهمی از سایر جوایز را به‌دیگر فیلم‌های خوب هم بدهند تا آنها هم راضی از کن بروند.
*‌ «پاریس، منطقه 13» کار ملودرام تازه ژاک اودیارد فرانسوی که تهیه کننده آن نیز خود وی است و در نوشتن سناریوی فیلم هم شریک بوده، از بازی لوسی ژنگ، ماکیتا سامبا و جنی بت در نقش‌های اصلی بهره‌می‌گیرد و فیلمبرداری هنرمندانه آن توسط پل گیومی از نقاط بارز این فیلم عنوان شده است.
*‌ «آنفلوانزای پتروف» (یا «ویروس پتروف») با کارگردانی و سناریونویسی کریل سربرنیکوف روسی از هر جهت رنگ و بوی ایده‌های این فیلمساز را در بر دارد و در عین حال این هنرمند داستان فیلمش را از رمان «پترووی روبه‌روی گریپ» نوشته الکسی سالنکیوف نویسنده مطرح کشورش اقتباس کرده و آن را مبنای کارش قرار داده است.


این داستان و به‌تبع آن فیلمی که از روی آن ساخته شده، کاری از ژانر علمی-‌تخیلی است و این شاخه‌ای است که روس‌ها معمولاً زیاد به‌آن پرداخته و از شاخه‌های محبوب کارشان است و باید دید این ویروس خاص و جدید چه میزان همه‌گیری و قوه سرایت به مغز و قلب مردم و کسب موفقیت در این زمینه خواهد داشت! بازیگر اصلی این فیلم که بار زیادی از قصه را هم بردوش خود حمل می‌کند، چولپان کاماتووا نام دارد.
*‌«موشک قرمز» ساخته جدید شون‌بیکر امریکایی بر خلاف نامش نه یک فیلم سراسر جنگی یا فضایی بلکه یک کار کمدی- درام است که بیکر سناریوی آن را هم به اتفاق کریس برگوچ نوشته است. این فیلم را کمپانی «A24» تولید و توزیع کرده و سایمون رکس و بری الرود بازیگران اصلی آن هستند.
مهارت‌ها و شانس‌های فرهادی
«قهرمان» ساخته تازه اصغر فرهادی هم روز سه‌شنبه اولین مرتبه اکرانش را در کن امسال تجربه می‌کند و فردا برای مرتبه دوم نیز در کاخ مرکزی جشنواره به‌نمایش در می‌آید و از آنجا که فیلم‌های پخش شده در سه‌چهار روز آخر هر جشنواره‌ای اثری تازه‌تر و عمیق‌تر روی ذهن اعضای هیأت ژوری می‌گذارند، می‌توان متوقع بود که داوران جشنواره، «قهرمان» را در بررسی‌های پایانی خود در جایگاهی بالا قرار بدهند و در همین راستا اولین ضربه‌ای که با پخش نوبت نخست فیلم فرهادی به ناظران وارد می‌شود، اهمیت استراتژیک بیشتری پیدا می‌کند.
قرار است امروز نشست خبری این فیلم با حضور فرهادی و بازیگران اصلی فیلم (امیر جدیدی، محسن تنابنده و فرشته صدر عرفایی) نیز بر پا شود و این جمع جوابگوی سؤالات خبرنگاران و توضیح‌دهنده چرایی ساخت فیلم و ساز و کارهای آن باشند.  فرهادی که حالا از کهنه‌کاران و هنرمندان متخصص حضور در جشنواره‌های بزرگ سینمایی به حساب می‌آید و در برلین بارها جایزه برده و در همین کن نیز در سال 2016 با فیلم «فروشنده» دو جایزه کسب کرده، هم می‌داند که چگونه از فرصت گفت‌وگو با رسانه‌ها و امکانات موجود پلی برای مطرح‌تر شدن هرچه فزون‌تر فیلمش بسازد و هم مطلع است کدام سوژه‌ها در چارچوب یک داستان فراملی قادر است قلب‌ها را برباید. البته «قهرمان» بر خلاف برخی فیلم‌های بین‌المللی اخیر فرهادی مضمون و رگ و ریشه کاملاً ایرانی دارد و اتفاقاتش در شهر شیراز روی می‌دهد و درباره مردی است که با گرفتن چند روز مرخصی از زندانی که در آن دوره مجازاتش را می‌گذراند، آزاد شده و در همین مدت پولی را می‌یابد و نمی‌داند با آن چه کند و آیا آن را به مرهمی برای زخم‌های روحی و خسران‌های اجتماعی خودش تبدیل کند و یا آن را به‌دست صاحبش بازگرداند.
مسلح به بین‌المللی‌ترین زبان
بد نیست متذکر شویم که روز دوشنبه هم دو فیلم «آرامش‌ناپذیر» ساخته یواخیم لافوسه بلژیکی که یک کار دراماتیک با بازی لیلا بختی‌ عرب تبار و دیمی ین بونارد بلژیک در نقش‌های اصلی است و همچنین «داستان همسر من» درام اجتماعی و پر طعنه جدید ایلدیکو انیه‌دی مجاری هم در بخش مسابقه به نمایش در آمدند و نظرهایی مثبت و منفی را از سوی ناظران و داوران و مردم عادی نسبت به خود برانگیختند. فیلم انیه‌دی که لیاسیدو، جیس نابر و لوییز گارل بازیگران اصلی آن هستند البته وامدار رمانی با همین نام نوشته میلان فوست نویسنده زبر دست مجاری است و یکی از نقاط بارز و عجیب این اقتباس موفق ادبی این است که انیه‌دی این فیلم را نه به زبان مادری‌اش بلکه به زبان بسیار بین‌المللی‌تر انگلیسی ساخته تا شانس توفیق کارش در مجامع مهم مثل کن بیشتر باشد.