چرا دختر اصفهانی برای هم سن و سال‌هایش قمه کشید؟ امتداد خشونت؛ این بار دختران نوجوان

گروه حوادث: چند دختر نوجوان در پارکی دعوایشان شده. به نظر می رسد به زور 14- 15 سال‌شان باشد اما رفتارشان و حتی مدل دعوایشان هیچ شباهتی به دختربچه‌ها ندارد. در این بین ناگهان یکی از دخترها یک قمه را از کمر شلوارش بیرون می‌کشد و با قلدری سینه جلو داده و شاخه و شانه می‌کشد... حالا دستور بازدشت‌شان صادر شده است. احتمالا هیچ کدام‌شان وقت دعوا و مشاجره نمی‌دانستند ممکن است عمرشان را بر اثر اشتباهی به باد بدهند. اما چرا امروز شاهد چنین رفتاری از سوی دختران بودیم؟
ماجرای دعوای شدید چند دختر نوجوان و قمه‌کشی یکی از آنها به نام هلیا به یکی از پربازدیدترین و پربازخوردترین ویدئوهای روز گذشته در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی ایران تبدیل شده است. در این ویدئوی کوتاه، چند دختر نوجوان در پارکی در اصفهان دعوایشان می‌شود و یکی از آنها در ادامه این دعوا قمه‌ای را از کمر شلوارش بیرون می‌کشد و دختران شروع به ناسزا و تهدید هم می‌کنند.
با انتشار فیلم این دعوا، این کلیپ کوتاه به سرعت در شبکه‌های اجتماعی وایرال شد. پس از این بود که سرهنگ جهانگیر کریمی، معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان اعلام کرد: پس از رصد اطلاعاتی انجام شده عوامل انتشاردهنده کلیپ و دختر نوجوانی که اقدام به درگیری با سلاح سرد کرده بود، شناسایی و با هماهنگی قضایی احضار شدند.
او با اشاره به اینکه اخیرا کلیپی در فضای مجازی منتشر شده که درگیری چند دختر با همدیگر و قداره به دست گرفتن یکی از آنان را نشان می‌دهد، اظهار کرد: پس از انتشار کلیپ درگیری چند دختر در فضای مجازی و نمایش قداره توسط یکی از آنها به لحاظ حساسیت موضوع و مطالبات مردمی و باز نشر گسترده آن در فضای مجازی، موضوع به صورت ویژه در دستور کار پلیس قرار گرفت.


او افزود: پس از رصد اطلاعاتی انجام شده عوامل انتشار‌دهنده این کلیپ و دختر نوجوانی که اقدام به درگیری کرده بود، شناسایی و با هماهنگی قضایی احضار شدند.
معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان گفت: بررسی‌های اولیه نشان‌دهنده این است که افراد خاطی در فضای مجازی با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و دوست شده بودند و تحت تاثیر القائات منفی دوستان ناباب خود دست به اینگونه رفتارها زده‌اند.
سرهنگ کریمی تاکید کرد: بروز اینگونه رفتارهای هنجارشکنانه در جامعه زنگ خطری است برای خانواده‌ها که نظارت بیشتری بر دوستان فرزندان خود و فعالیت فرزندان در فضای مجازی داشته باشند.
این مقام انتظامی با اشاره به اینکه هرگونه رفتارهای هنجارشکنانه که باعث کاهش احساس امنیت شهروندان شود توسط پلیس رصد و با عوامل مربوطه به برخورد قاطع و قانونی می‌شود، خاطرنشان کرد: عواملی که اقدام به فیلمبرداری و انتشار این درگیری در فضای مجازی کرده بودند شناسایی و برابر قانون با آنها برخورد خواهد شد.
وقتی حرف از قمه‌کشی، کتک‌کاری و جروبحث می‌شود، در وهله اول شاید در ذهن‌مان افرادی را تداعی کند که دارای جثه‌های بسیار بزرگ هستند تا بتوانند چنین اعمالی را انجام دهند، شاید روی صورتشان چند خط هم از دعواهای گذشته باقی مانده باشد اما در واقع همیشه آنطور که ما فکر می‌کنیم، نیست. کلیپ دعوای دخترهای نوجوان آنقدر عجیب بود که همه از خودشان بپرسند چه شد که دختران این سرزمین مثل مردان لاابالی اقدام به قمه‌کشی می‌کنند. سید حسن موسوی، رئیس انجمن مددکاری ایران، دراین‌باره گفت: ویدئویی که پخش شد حامل چند پیام است و این ویدئوها هشداری است که به خودمان بیاییم که حال حوزه اجتماعی خیلی خوب نیست.
او با بیان اینکه این نوع رفتار‌ها نتیجه عدم حال خوب جامعه است، افزود: آنچه که محور این فیلم است، خشونت نام دارد که هر از چندگاهی به شکل‌های مختلف در کوچه، خیابان و پارک می‌بینیم.
موسوی چلک ادامه داد: آن چیزی که نگران‌کننده است این است که سنین این افراد پایین است، عمده افراد تشکیل‌دهنده این درگیری دختر هستند و از اعمال خشونت نسبت به همدیگر عبایی ندارند، در حالی که به ظاهر یک گروه هستند که منجر به اعمال حرکت‌های خشونت‌آمیز و درآوردن قمه در محلی می‌شوند.
رئیس انجمن مددکاری ایران افزود: پسرانی در گوشه این تصاویر هم بودند که این افراد را یا به دعوا تشویق می‌کردند یا آنها را جدا می‌کردند و عده‌ای هم نظاره‌گر این امر بودند چرا که می‌ترسیدند و نمی‌دانستند درصورت جلو رفتن چه اتفاقی برایشان خواهد افتاد.
او گفت: پیام مهم این اتفاق این است که باید نگران فرزندان خود باشیم و نگران کسانی باشیم که آینده کشور را باید بسازند و این امر مستلزم این است که ما برای بار آوردن مهارت‌های به‌زیستن اجتماعی، سلامت روان و سلامت اجتماعی، مهارت‌های ارتباطی و تاب‌آوری برنامه‌ریزی کنیم و کار‌های موثری را انجام دهیم چراکه اگر امری در این خصوص رخ ندهد با موضوع کرونا نگرانی‌هایمان به مراتب بیشتر افزایش پیدا می‌کند.
موسوی تصریح کرد: موضوع خانواده و نوجوان بسیار مهم است و چون ما اطلاعات فردی از این افراد نداریم هیچ تحلیلی نمی‌توانیم داشته باشیم اما زمانی که خانواده صمیمیت و نظارت بیشتری داشته باشند وقوع چنین رفتار‌هایی را کمتر شاهد خواهیم بود.
او با بیان اینکه درباره از این دختر خانمی که قمه دارد هیچ اطلاع خانوادگی‌ای نداریم، افزود: رفتار این دختر نوجوان پیام‌هایی دارد چرا که چنین رفتاری بخش عمده آن می‌تواند به داخل خانواده هم بازگردد. باید قبول کنیم که در حال حاضر فرصت‌های تخلیه هیجانات کمتری وجود دارد چرا که قبلا مدرسه، محیط‌های بازی و... بود اما کرونا در یک سال و نیم اخیر باعث شد همه این فرصت‌ها کمرنگ‌تر شود یا نهایتا از بین برود و تاثیرات منفی‌ای را در رفتارهای کودکان و نوجوانان داشته باشد.
اما چه عواملی می‌توانند در ایجاد و بروز چنین رفتارهایی موثر باشند؟ طهمورث شیری، جامعه‌شناس، حادثه را از دو جنبه قابل بحث می‌دانند. یکی بحث گسترش وسایل نوین ارتباطی که قبلاً نبود و بحث دیگر گسترش شبکه‌های اجتماعی. او مشکل اصلی را نبود فرهنگ و مدیرانی شایسته در امور فرهنگی می‌داند. او دراین‌باره می‌گوید: «شاید سال‌ها پیش هم خانمی چنین رفتاری را داشت ولی به خاطر عدم وجود این شبکه‌ها دیده نشد. متاسفانه در کشورمان برخورد مناسبی برای گسترش شبکه‌ها نشد. معمولاً وسایل نوین ارتباطی را انکار کردیم و تاکیدمان بیشتر بر حفظ ارزش‌ها بود، اما برآیند آن این شد که با جوانان و نوجوانانی مواجه شدیم که دیگر به آن ارزش‌ها پایبند نبودند و در آخر شاهد ارزش گریزی در جامعه بودیم.»
شیری بر این باور است که وقوع این پدیده‌ها یک علتی و تک بعدی نیست. علت‌های مختلفی دارد، از جمله خانواده. کارکرد خانواده امروزی با چند سال قبل فرق کرده است. خانواده‌ها قبلاً گسترده ولی الان تصویری، تعداد افراد کم و روابط عاطفی و الگوی پذیری از خانواده، تغییر پیدا کرده‌است. در فرایند اجتماعی شدن افراد در جامعه مقوله‌های جدیدی وارد شده است.
این جامعه‌شناس معتقد است که وقوع چنین رفتار‌هایی قابل پیش‌بینی بود. او می‌افزاید: سال‌ها قبل این پیش‌بینی را کرده بودم که این مسائل اتفاق خواهد افتاد به این دلیل که نتوانستیم سازو کار مناسبی تعریف کنیم. ما در نحوه پذیرش این شبکه‌ها سردرگم هستیم و متاسفانه نتوانستیم یک سازو کار خوب تعریف کنیم. مدیران فرهنگی کشور با فرهنگ آشنا نیستند و از مفهوم فرهنگ بی‌اطلاع هستند؛ چراکه حتی تئوری فرهنگ را نخوانده‌اند و نمی‌توانند مدیرفرهنگی موفقی باشند. آن‌ها باید نحوه تعامل با مسائل جدید را بلد باشد. تغییرات فرهنگی آرام آرام جلو می‌رود و زمانی که اتفاق بیفتد جلوگیری از آن سخت است. وقوع این قبیل صحنه‌های زشت به خصوص از یک دختر نوجوان که انتظار مادری از او می‌رود و مانند پسران قمه می‌کشد و فحاشی می‌کند نشان می‌دهد نتوانسته‌ایم برخورد مناسبی داشته باشیم.
به باور این جامعه‌شناس در بروز این رفتار چند مولفه دخیل است، او در این‌باره می‌گوید: سطح مهارت و دانشی که باید مدیران فرهنگی داشته‌باشند، گسترش روز افزون شبکه‌های نوین ارتباطی که متاسفانه ساز و کار مناسب برای هضم آنها نداریم و دچار چندگانگی هستیم. سیاستگذاری‌های فرهنگی جزیره‌ای است و در این مجموعه جزیره توسط یک مغز فرهنگی که اشراف کامل داشته‌باشد دیده نمی‌شود. نکته سوم اینکه برخورد‌ها قهری است. پلیس با این دختر برخورد می‌کند، ولی کسی به فکر این نیست تا مثل هلیا‌ها به‌وجود نیاید. بار‌ها اعلام شده که کانال تلگرام فیلتر است، ولی همه در حال استفاده هستند. ماهواره‌ها هم با دستگاه‌های جدید دیده می‌شود. هیچ کس راه کار مناسب برای استفاده از آنها ارائه نمی‌دهد. یک رفتار مشابه که در تمام دولت‌ها حاکم بود و آن نابخردی و بی‌تدبیری با مقوله فرهنگی و گماردن افراد غیرفرهنگی بر امور فرهنگی که بسیار آسیب‌پذیر بود. نتیجه هم می‌شود به سخره گرفتن ارزش‌ها، عرف و آداب و رسوم که در نتیجه دچار دو‌گانگی و چند‌گانگی و اینکه نتوانیم برای آن تدبیر درستی داشته باشیم.
شش ماه تا دو سال زندان برای تظاهر و قدرت نمایی با سلاح سرد
اما درصورت بروز چنین خشونت‌هایی، چه مجازات‌هایی در انتظار نوجوانان است؟ علیرضا طباطبایی، حقوقدان و وکیل جرائم رایانه‌ای گفت: برای برخورد با چنین اقداماتی اگر نوجوان به 18 سال نرسیده باشد دادگاه اطفال باید به آن رسیدگی کند.
او بیان کرد: دادگاه اطفال معمولا در چنین مواردی مسامحه می‌کند و سعی می‌کند تا جایی که ممکن است مجرمان را به زندان معرفی نکند چرا که عاقبت چنین امری برای نوجوانان بدتر خواهد بود چراکه این افراد با ورود به زندان چیز‌های جدیدی را یاد می‌گیرد و عوارض بدتری ایجاد می‌شود.
طباطبایی تصریح کرد: حمل سلاح سرد جرم مختص به خود را دارد و آشکار کردن آن نیز دارای جرم مخصوص به خود است و این فرد حمل قمه و قدرت‌نمایی با آن وسیله را داشته است.
او درخصوص حمل سلاح سرد گفت: تظاهر و قدرت‌نمایی با سلاح سرد به استناد ماده ۶١٧ قانون مجازات اسلامی شش ماه تا دو سال حبس و تا ٧۴ ضربه شلاق را به دنبال دارد که البته با توجه به سن، شخص قاضی رسیدگی‌کننده می‌تواند از اقدامات جایگزین و تخفیف در مجازات استفاده کند.
رفتارهای مشکل‌ساز تا حدی در دوره نوجوانی طبیعی هستند اما هنگامی که رفتار به شدت مشکل ساز و غیرمتعارفی می‌بینیم، می توانیم آن را محصول یک سیستم معیوب بدانیم، شاید خانواده‌ای که مراقب و صمیمی و حمایتگر نبوده‌اند، شاید دوستانی که الگوی ناصحیحی بوده‌اند، شاید محیط آموزشی که به جای جذب، نوجوان را طرد کرده یا حتی محله و منطقه‌ای که به جای رفتارهای سالم، شرایط آن رفتار مشکل‌ساز را فراهم کرده است.
سایر اخبار این روزنامه
چرا دختر اصفهانی برای هم سن و سال‌هایش قمه کشید؟ امتداد خشونت؛ این بار دختران نوجوان پیمان مولوی گردش به سمت اقتصاد بازار روی خواهد داد؟ روسیه: دور هفتم مذاکرات زودتر از ۱۰ روز دیگر آغاز نمی‌شود اما و اگرهای احیای برجام در دولت سیزدهم «ابتکار» دلیل افزایش قیمت خودرو طی روزهای اخیر را بررسی کرد رکود، مهمان بازار خودرو در سال 1400 با اعلام سخنگوی قوه قضائیه حجت الاسلام مصدق معاون قوه قضائیه شد دست دولت سیزدهم در مذاکرات بسته خواهد شد؟ هزینه و فایده طرح جدید مجلس درباره مذاکره با مقامات آمریکا وقتی دو باشگاه پرطرفدار با ادبیاتی زننده به جان هم می‌افتند! سلاخی «فرهنگی» استقلال و پرسپولیس! چرا مسئولان وزارت بهداشت پاسخ منتقدان را با توهین می‌دهند؟ بوق ممتد روی سخنان وزیر آیت الله رئیسی: کنارگذاشتن نگاه های جناحی از الزامات پیشرفت کشور است سردار سلامی اعلام کرد عزم جدی سپاه برای کمک به رفع چالش آب در کشور خبر جدید از مذاکرات وین؛ آمریکا آماده است! سعید محمد، پرویز فتاح و سردار حاجی‌زاده انصراف دادند کاهش گزینه‌های شهرداری تهران قتل عام کماندو‌های افغان به دست طالبان اولین اقدام رئیسی برای اصلاح بسترهای فسادزا در دولت