آیا هلال احمر توانایی واردات 30 میلیون دوز واکسن را دارد؟

کریم همتی رئیس جمعیت هلال احمر روز گذشته در دیدار با رئیس جمهور منتخب، برای واردات ۳۰ میلیون دز واکسن اعلام آمادگی کرد. این اعلام آمادگی درحالی انجام می‌شود که مسئولین وزارت بهداشت بارها تاکید کردند که امکان واردات واکسن در حجم گسترده غیرممکن است؛ همین امر نیز سبب شد تا اظهارات سخنگوی هلال احمر حواشی بسیاری در پی داشته باشد و خیلی‌ها این سخنان را به وعده‌های تو خالی که طی ماه‌های اخیر توسط وزارت بهداشت داده شده نسبت داده اند. با این حال باید دید آیا امکان واردات 30 میلیون دوز واکسن برای هلال احمر کشور ما وجود دارد؟
>خارج از تصور نیست!
محمد حسن قوسیان سخنگوی جمعیت هلال احمر در گفتگو با یکی از خبرگزاری‌ها در مورد امکان واردات ۳۰ میلیون دز واکسن کروناگفت:« واردات این میزان واکسن در یک بازه زمانی مشخص امکان پذیر است و هلال احمر می‌تواند با رایزنی‌ این میزان واکسن را وارد کشور کند.»
وی با بیان اینکه هلال احمر از سه ماه گذشته توانسته بیش از ۸ میلیون دز واکسن وارد کند، افزود: «براساس مجوزی که سازمان غذا و دارو برای هلال احمر صادر کرده، این جمعیت اجازه واردات ۱۰ میلیون دز واکسن را داشت که تا این رقم تنها ۲ میلیون دز باقی مانده است.»دبیرکل جمعیت هلال احمر با اشاره به واردات سه میلیون دز واکسن طی کمتر از دو هفته گذشته توسط این جمعیت گفت:« واردات ۳۰ میلیون دز واکسن خارج از تصور نیست. اگر همین روند را ادامه دهیم می‌توانیم به هدف گذاری‌های بالاتری در حوزه واردات نیز برسیم، اما نیاز به تامین اعتبار و ارز داریم که کمک دولت را می‌طلبد.»


>ایران در خرید واکسن فرصت سوزی کرده است
اما محمد رضا محبوبفر؛ عضوانجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران و کارشناس حوزه سلامت نه تنها این موضوع را دور از ذهن می‌داند بلکه معتقد است ایران در خصوص واردات واکسن فرصت سوزی کرده است. او در این خصوص به عصر قانون گفت:
« 8 ماه پیش مجموعه کواکس وابسته به سازمان بهداشت جهانی با کشور‌های جهانی اتمام حجت کرد و یک فرجه زمانی مشخص کرد تا این کشور‌ها درخواست خود را در خصوص پیش خرید واکسن‌های سبد کواکس اعلام کنند.
متاسفانه مسئولین ما در دولت به بهانه‌های مختلف فرصت سوزی کردند و بدین ترتیب در خصوص واردات واکسن به یک خود تحریمی تن دادند. به همین دلیل می‌توانیم بگوییم مسئولین ما
نه تنها از فرصت پیش آمده در جهت خرید واکسن استفاده نکردند بلکه فرصت سوزی کردند.»
وی تصریح کرد:« اینکه حالا ادعا می‌کنند که می‌توانند این واکسن‌ها را وارد کنند به نظر من این ادعاها توسط دولت و اعضای دولتی که کمتر از یک ماه دیگر به پایانشان باقی نمانده دور از انتظار نیست. این دولت تا کنون وعده‌ها و قول و قرار‌های زیادی در خصوص بیماری کرونا و واکسیناسیون آن داده است که هیچ کدام از آن‌ها محقق نشده است. حالا عنوان می‌شود هلال احمر می‌تواند 30 میلیون دوز واکسن به کشور وارد کند که این ادعا به نظر من کاملا بعید است.
در وهله اول اگر بنا بر واردات این مقدار دوز واکسن باشد باید پول آن پرداخت شود که با وضعیت اقتصادی فعلی و تحریم‌های صورت گرفته این کار امکان پذیر به نظر نمی‌رسد. به نظر می‌رسد این ادعا صحت ندارد و من این کار را یک امر محال می‌دانم چون اگر قرار بر واردات این مقدار دوز واکسن به کشور بود باید تا کنون اتفاق می‌افتاد و واکسن‌ها به دست مردم می‌رسید اما متاسفانه دولت در این زمینه فرصت سوزی و کم کاری کرده است و ما فرصت واردات واکسن را از دست داده ایم.»