طراحی یک فاجعه

آفتاب یزد- گروه شبکه: مراسم بدرقه کاروان ورزشکاران کشورمان به سی و دومین دوره بازی‌های المپیک در توکیو، عصر روز شنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۰ با حضور سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان، صالحی امیری و سعیدی رئیس و دبیرکل کمیته ملی المپیک و معاونان وزیر ورزش و جوانان در محل CIP فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) برگزار شد. اما در جریان این بدرقه از لباس رسمی کاروان ایران در المپیک ۲۰۲۰ توکیو نیز رونمایی شد. لباسی که گفته می‌شود از میان بیش از ۶۰۰ طرح پیشنهادی انتخاب شده است. لباس مردان یک کت و شلوار ساده شبیه به فرم‌های اداری است و لباس زنان هم فقط یک پرچم ایران را روی خود دارد. اما این بار هم، همچون المپیک‌های قبلی، لباس ورزشکاران ایران در المپیک توکیو نتوانست نظرها را به خود جلب کند. در واقع آنچه که بیش از هر چیز موجب شد لباس رسمی کاروان آن‌طورکه باید، دلچسب نباشد، رنگ فیروزه‌ای مانتوی دختران است که هیچ سنخیتی با کت و شلوار سورمه‌ای مردان ندارد. این در حالی است که آنچه که بیشتر در لباس مراسم افتتاحیه کاروان‌های ایران و سایر کشورها مرسوم بوده هماهنگی در طرح و رنگ لباس زنان و مردان است که در این دوره و در لباس کاروان ایران دیده نمی‌شود.
> کج سلیقگی همیشگی درلباس کاروان ایران
از سوی دیگر انتخاب چنین لباسی در شرایطی است که از دو سال قبل کار طراحی لباس کاروان ایران با دعوت از برترین‌های مد و لباس کشور آغاز شده بود و برگزاری المپیک هم یک سال به تعویق افتاده بود، خیلی‌ها انتظار نداشتند کار رونمایی به دقیقه نود و در فرودگاه کشیده شود اگر چه شاید اتفاقات مربوط به رونمایی از لباس کاروان ایران در المپیک ریو باعث شده بود که مسئولان کمیته ملی المپیک ترجیح دهند زمانی را برای رونمایی انتخاب کنند که همه در برابر کار انجام شده قرار گیرند. مطمئنا اگر لباس کاروان در شرایطی بهتر و با طرح یکدست رونمایی می‌شد، حجم انتقادات کاهش می‌یافت. نکته اینجاست که انتخاب لباس رسمی کاروان المپیک یک کشور برای حضور در مراسم افتتاحیه و مسابقات یکی از موضوعات مهمی است که معمولاً کشورها برنامه ریزی دقیق و حساب شده‌ای روی آن دارند و در انتخاب طرح و رنگ دقت زیادی بخرج می‌دهند، موضوعی که اصلا در ایران به آن توجه نمی‌شود. این مسئله را می‌توان در المپیک‌های قبلی مشاهده کرد.
طرح لباس کاروان ایران در المپیک ۲۰۱۶ ریو، یک نمونه آن است که انتخاب رنگ‌هایی که هارمونی درستی با هم ندارند و طرح‌هایی که به شدت دمده و کهنه هستند کار را به انتقادات شدید کشاند. این لباس ست آبی، آجری و مشکی بود.


المپیک ۲۰۱۲ لندن هم در خصوص انتخاب طرح لباس کاروان حواشی زیادی داشت. طرحی که ابتدا از آن رونمایی شد ولی به طور ناگهانی و یک روز قبل از شروع مراسم این طرح مورد استفاده قرار نگرفت و از طرح لباس رسمی آماده استفاده کردند که طراحی اختصاصی روی آن صورت نگرفته بود. این موضوع در وقت خودش بازتاب رسانه‌ای زیادی داشت.
لباس کاروان ایران در المپیک ۲۰۰۸ پکن هم انتقادات شدیدی به همراه داشت. استفاده از دو رنگ از رنگ‌های پرچم ایران یعنی سبز و سفید که هارمونی رنگی مناسبی هم نداشت و البته طراحی این لباس‌ها شکل زیبایی به لباس‌ها نداده بود و رسانه‌های مختلف واکنش منفی نسبت به آن صورت دادند و در آن مقطع مسئولین امر این موضوع را پذیرفتند که طراحی خوبی صورت نگرفته است.
> بازتاب منفی مانتوی آبی و کت و شلوار پلوخوری!
اکنون لباس کاروان ایران در المپیک ۲۰۲۰ توکیو با واکنش‌هایی از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی روبه رو شده است.
یکی از کاربران در این مورد نوشته است: «خوشحال میشم طراح لباس برای کاروان المپیک امسال هرچه سریع‌تر خودشو بازنشسته کنه»
دیگری نوشت: «من اصلا انتظار خوش سلیقگی که ندارم اصلا اون هیچی بابا چجوری می‌تونین این همه سال این همه بدسلیقه باشید؟»
کاربر دیگری گفته است: «همکاری مشترک دولچه گابانا، آرمانی، رالف اورن در طراحی لباس کاروان تیم المپیک ایران! از مغازه می‌رفتید می‌خریدید خوب، نیاز نبود این همه سلیقه».
یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد: «آبی کم رنگ با سبز سفید و قرمز؟»
کاربران دیگر نوشته اند: «در مورد طرح لباس نظری ندارم اما برای پوشش بانوان بهتر بود از سه رنگ پرچم کشورمون استفاده بشه به جای آبی آسمانی»، «به نظر من بهتر هم میشد کار کرد تو طراحی لباس، اما خوب تصمیم براین شد، ان‌شاءالله ورزشکارانمون موفق باشن»، «شما که دنبال لباس زیبا برای کاروان المپیک هستید، دوست دارید واقعیت را پنهان کنید. متاسفانه واقعیت همین شکلی است، همین‌قدر زننده و زشت. این لباس‌ها نماد واقعی ورزش ایران است»، «من هر چی بگم اضافه کاری محسوب میشه! عدد و رقم هم خوب خرج شده تا این شاهکار خلق بشه»، «لباس کاروان المپیک ایران یجوریه انگار از طرف مدرسه دارن میرن گردش علمی»، «لباس کاروان المپیک بیشتر واسه جشن تکلیف خوبه»، «اینها کادر درمان یا بیماران یک بیمارستان نیستند. شاهد رونمایی از لباس کاروان اعزامی به المپیک توکیو هستید؛ همینقدر زشت، بی‌قواره و عاری از هویت»، «چه ایرادی داشت لباس کاروان المپیک رو از لباس‌های سنتی درست میکردن هم پوشیده اس هم قشنگ و با اصالت چه کار فرهنگی از این بهتر آخه»، «طرح پیشنهادی لباس کاروان المپیک خیلی خوبه به نظرم... چون ورزشکارا بیشتر میتونن تو مراسم بمونن... عوامل اجرایی فک میکنن اینا اومدن برای نظافت و جمع کردن وسایل بعد از برنامه»، «لباس کاروان تیم ملی در المپیک اینجوریه که هر لحظه ممکنه با مهماندارای هواپیما قاطی کنن اینا بمونن تو هواپیما مهماندارا برن المپیک»، «لباس آقایون ایران تو کاروان المپیک باز قابل هضمه لباس زنان فاجعه است فاجعه‌ها یعنی در زشت طراحی کردنش قشنگ تلاش کردن».