«شهردار بازی» شورای ششم

اعضای منتخب شورای شهر تهران نام ۱۲ نفر را به عنوان گزینه‌های پایانی شهردار پایتخت معرفی کردند. این گزینه‌ها را بررسی کردیم و احتمال دادیم که گزینه اصلی میان این افراد نباشد!
آفتاب یزد - رضا بردستانی: شهرداربازیِ شورای ششم با لیستی ۴۱ نفره آغاز شد، ۴۱ نفری که برخی از دیدن نامِ خود در بین گزینه‌های احتمالی برای شهردارِ تهران نه تنها بی‌خبر بودند که بعضاً ناراحت و متعجب نیز شدند. از همان ابتدا نیز به آسانی می‌شد حدس زد که ریزش این لیست ۴۱ نفره در کسری از ساعت رخ خواهد داد و دیدیم که حداقل ۱۵ نفر در همان ساعات و روزهای نخست اعلام انصراف کردند اما لیستی که به عنوان گزینه‌های احتمالی شهردارِ تهران شدن منتشر شد، از همان ابتدا نیز با جست و جویی اندک به مثلثِ انتهایی آن می‌شد پی برد. علی ایحال، آن لیست بلند بالا و ۴۱ نفره، خیلی زود به لیستی ۳۱ و سپس به لیستی ۲۸نفره تبدیل شد و در نهایت ۱۲ نام، به عنوان اصلی‌ترین گزینه‌های نشستن روی صندلی داغِ شهرداری تهران رسماً معرفی شدند.
در خبرها می‌خوانیم؛ مهدی اقراریان، از اعضای شورای شهر تهران اسامی ۱۲ گزینه تصدی شهرداری تهران را اعلام کرد. او گفت: «در مرحله قبل به ۴۱ اسم رسیدیم که از این افراد برخی انصراف خود را اعلام کردند و ۲۴ نفر باقی ماندند که امروز بر اساس شاخص‌ها ارزیابی صورت گرفت.» این ۱۲ نفر عبارتند از:
معصومه آباد (عضو سابق شورای شهر تهران)، جمال آبرومند (دستیار قالیباف و جانشین قرارگاه جنگ نرم سپاه)، اسماعیل احمدی مقدم (فرمانده سابق نیروی انتظامی)، مهرداد بذرپاش (رئیس دیوان محاسبات)، محسن پیرهادی (عضو هیئت رئیسه مجلس یازدهم و مدیر مسئول روزنامه رسالت)، مازیار حسینی (معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی)، هابیل درویش (مدیر عامل سابق مترو و رئیس بنیاد تعاون ناجا)، علیرضا زاکانی (نماینده مجلس، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس)، عباس علی آبادی (رئیس سابق دانشگاه مالک اشتر و مدیر عامل گروه مپنا)، رستم قاسمی (فرمانده سابق قرارگاه خاتم و وزیر نفت)، سید صولت مرتضوی (شهردار پیشین مشهد و رئیس سازمان اموال و املاک بنیاد مستضعفان) و علی نیکزاد (وزیر مسکن و شهرسازی در دولت دهم). به گفته اقراریان، این افراد یک هفته وقت دارند تا برنامه‌های خود را به شورای شهر تهران اعلام کنند تا سه گزینه نهایی در هفته آینده انتخاب شوند.


> از بهشت به پاستور
آن روز که لیست ۴۱ نفره اعلام شد با مداقه به دو موضوع باید پی می‌بردیم: نخست، حاضرانی که رئیسی از آن‌ها در بدنه‌ی دولت استفاده نخواهد کرد و دیگر، غایبانی که احتمال حضور آن‌ها در دولت قوت گرفته است به عبارت ساده‌تر بین این ۴۱ نام و آن لیست و گمانه زنی‌هایی که ذیل کابینه‌ی احتمالی رئیسی صورت می‌پذیرفت به نحوی از انحاء با هم در ارتباط بودند.
از این موضوع که درگذریم، تاکید مقام معظم رهبری بر ادامه‌ی حضور مجلس نشینان وعدم ابراز تمایل به حضور در بدنه‌ی اجرایی یکی از بزرگترین و مهم‌ترین شاخص‌هایی بود که نه تنها دست رئیسی برای انتخاب کابینه بدون توجه به فشار مجلسی‌ها را باز گذاشت که در مسئله‌ی انتخاب شهردار تهران نیز به یکی از شاخص‌های مهم
تبدیل شد.
گوشه و کنایه‌ی صریح و سریع «محمدمهاجری» فعال رسانه‌ای اصولگرا که با واکنشِ فوریِ حداد عادل رو به رو شد حکایت از آن داشت که حتی اصولگرایان نیز مایل به استفاده شدن مجلسی‌ها در هر جایی به جز مجلس نیستند به گونه‌ای که محمد مهاجری از حمایت علنی حدادعادل از زاکانی برای شهردارِ تهران شدن می‌نویسد و حداد عادل ازعدم ورود مصداقی به موضوع انتخاب شهردار که همین گفت و شنود کوتاه به دو موضوع اشاره‌ی صریح داشت:
= زاکانی در بدنه‌ی دولت رئیسی جایی ندارد.
= زاکانی برای شهردارِ تهران شدن موانعِ جدی پیش رو دارد.
جدالِ یاران قالیباف و بازماندگان از پاستور!
با توجه و دقت بر نام و مناسبات و تعلقاتِ ۱۲ نفری که به عنوان گزینه‌های نهایی معرفی شده‌اند به سه گروه و دسته بر خواهیم خورد:
گروه اول: یاران و نزدیکان و معتمدانِ قالیباف رئیس فعلی مجلس و شهردار اسبق تهران
گروه دوم: بازماندگان از کابینه و تیم اجرایی رئیسی
گروه سوم: گزینه‌های جدی برای شهردار تهران شدن
> گروه اول: یاران و نزدیکان قالیباف رئیس فعلی مجلس
و شهردار اسبق تهران
در این گروه می‌توان به این ۷ نام اشاره کرد: معصومه آباد، جمال آبرومند، مهرداد بذرپاش، محسن پیرهادی، هابیل درویشی، اسماعیل احمدی مقدم و سید صولت مرتضوی
> گروه دوم: بازماندگان از کابینه و تیم اجرایی رئیسی
در این گروه می‌توان به این نام‌ها اشاره کرد: علیرضا زاکانی، نامی که در گمانه زنی‌های عجولانه (!) برای چندین وزارت خانه از جمله وزارت کشور معرفی شده بود - عباس علی آبادی که همچنان یکی از گزینه‌های وزارت نیروی دولت رئیسی محسوب می‌شود هرچند شانس اندکی دارد و علی نیکزاد که به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی رئیسی همچنان نیز می‌تواند گزینه‌ی بسیاری از پست‌ها باشد اما از اخبار درز کرده چنین استنباط می‌شود که رئیسی تمایلی به استفاده از نمایندگان مجلس از جمله علی نیکزاد و دیگرانی که بارها از آن‌ها نام برده شده - حدود ۱۵ نماینده - ندارد.
> گروه سوم: گزینه‌های جدی برای شهردار تهران شدن
دو نام در دو گروه قبلی جای نمی‌گیرند؛ نخست مازیار حسینی و دیگری رستم قاسمی است. بر اساس گمانه زنی ها، بدون توجه به دوری و نزدیکی به قالیباف و نیز تمایل وعدم تمایل به پیوستن به تیم اجرایی دولت، جدی‌ترین گزینه برای شهرداری تهران، رستم قاسمی؛ احدی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم و وزیر نفتِ دوران محمود احمدی‌نژاد است که بارها از او و نیز سعید محمد به عنوان دو چهره‌ای که شهردارِ تهران شدن‌شان بسیار محتمل است نام برده شده بود. سعید محمد اما غایب شاخصِ این لیست است و رستم قاسمی گزینه‌ای مهم!
> غیبت سعید محمد و حضور علی نیکزاد، معنا دار است!
در لیست نهایی - ۱۲ نفره - وجود وعدم وجود دو نام بسیار معنادار است؛ عدم وجود نام سعید محمد که پیوستنِ او به بدنه‌ی دولت از همیشه جدی‌تر شده است و وجود نام علی نیکزاد که گفته شده، رئیسی تصمیمی برای استفاده از او ندارد.
اخبار و شنیده‌ها نیز همین امر را تایید می‌کنند که رئیسی ترجیح داده تا کابینه‌ای بی‌حاشیه تشکیل دهد، کابینه‌ای که حداقل در بین نیروهایی موسوم به نیروهای انقلابی منتقد و مخالف جدی نداشته باشد.
> چالشی به نام قالیبافی بودن!
در میان ۱۲ نامی که به عنوان گزینه‌های نهایی مطرح و معرفی شده اند؛ بر اساس شواهد و قرائن، ۷ نام متعلق به کسانی است که به نحوی از انحاء به یاران قالیباف معروف هستند به این معنا که یا از مجموعه‌ی مدیرانی هستند که در دوران حضور قالیباف در شهرداری تهران، مورد وثوق و معتمد وی بوده‌اند و یا از جمله‌ی کسانی هستند که تعلق خاطر آن‌ها به قالیباف شهره‌ی محافل سیاسی است.
در میان این ۷ نام، مهرداد بذرپاش از چهره‌هایی است که گفته می‌شود بسیار مورد علاقه‌ی قالیباف قرار دارد اما بسیار بعید به نظر می‌رسد صندلیِ به سختی به دست آورده‌ی دیوان محاسبات را به صندلی لرزان و پرحاشیه‌ی شهرداری تهران ترجیح دهد، اسماعیل احمدی مقدم، همکار سابق قالیباف در نیروی انتظامی که او نیز از چهره‌هایی است که تحمل چالش و حواشی شهردار تهران را بعید به نظر می‌رسد که داشته باشد، جمال آبرومند دستیار قالیباف که از چهره‌های بسیار نزدیک قالیباف است و به طور طبیعی در گردونه‌ی انتخاب نهایی قرار نخواهد گرفت. زاکانی و نیکزاد نیز همانطور که برای همراهِ رئیسی به پاستور رفتن زیر تیغ تیز انتقادها قرار می‌گرفتند به طور طبیعی، نشستن روی صندلی شهرداری تهران نیز برای‌شان ارزان و آسان تمام نخواهد شد گو این که حمله‌ی مهاجری به زاکانی تنها بخشی و ذره‌ای از حواشی بزرگتری است که زاکانی را به طور طبیعی در میدان پرمخاطره‌ای قرار خواهد داد.
> مثلث سرنوشت ساز و یک احتمال!
با تمام تفاسیر، مثلث رستم قاسمی، علیرضا زاکانی و مهرداد بذرپاش همان مثلثی است که از همان ابتدا و اعلام لیست ۴۱ نفره قابل حدس زدن بودند با این توضیح که حتی اگر شانس زاکانی و بذرپاش برای شهردارِ تهران شدن بیشتر از قاسمی باشد اما رستم قاسمی در بین تمامی ۱۲ گزینه‌ی نهایی از همه کم حاشیه‌تر و بی‌حرف و حدیث‌تر است، گزینه‌ای که البته برای شهردار تهران شدن در صحن اصلی شورای شهر، همراهان چندانی نخواهد داشت!
از این مثلث که در گذریم یک احتمال نیز دور از ذهن نیست و آن انتخاب شهردار بیرون از تمامی این لیست ۴۱ نفره است!
بارها در نوشتارها و تحلیل‌ها با این عبارت مواجه بوده‌ایم که شهردار تهران شدن دستِ کمی از ریاست جمهوری ندارد و این یعنی هر اتفاقی در این حوزه نمی‌تواند از نظر دور داشته شود، از جمله این که در انتهای این مسیر، شورای ششم تهرانِ بزرگ، شهرداری برگزیند که حتی نام وی در لیست بلندبالای ۴۱ نفره نیز نبوده چه رسد به لیست ۱۲ نفره‌ی نهایی!