افزايش قيمت 650 درصدي هر كيسه سيمان!

رضا جمارانيان، رييس انجمن صنفي توليد‌كنندگان هفته گذشته در يك برنامه تلويزيوني با اشاره به مشكلات صنعت سيمان اعلام كرده بود در كل كشور 30 نفر واسطه در بازار سيمان وجود دارند كه بيش از 15 سال است بازار را در دست دارند كه مصرف‌كننده و توليد‌كننده را نابود كردند. خبرگزاري تسنيم نيز روز گذشته در اين باره نوشت؛ در طول يك ماه اخير بازار سيمان با قطعي برق و تنش قيمتي روبه‌رو شده كه متاسفانه هنوز تدبيري براي مديريت قيمت‌ها در اين صنعت به كار گرفته نشده است. البته نكته قابل تامل اينجاست مسوولان به منظور ايجاد تسهيل در فرآيند بخش توليد كشور، طبق توافق صورت‌گرفته ميان معاونين وزارت نيرو و وزارت صنعت، معدن و تجارت، صنايع فولادي و سيماني را مجاز به فعاليت از ساعت 24 الي هشت صبح تا سقف 50 درصد ديماند مصرفي برق تا اطلاع ثانوي كردند. بر همين اساس مقرر شد به برخي صنايع اجازه داده شود شب تا صبح فعاليت داشته باشند كه سيمان و فولاد هم جزو آن بود. 
در همين ارتباط توليدكنندگان سيمان ضمن بي‌فايده بودن اين تصميم معتقد بودند «كوره سيمان، بخاري برقي نيست كه شب بزنند برق و صبح خاموشش كنند. هر كوره براي گرم شدن و آماده بار شدن نياز به 48 ساعت زمان دارد و مصوبه مصرف 10 درصد برق هم واقعا قابل تامل است. مشكلات تامين برق واحدهاي توليدي اين روزها عاملي شده تا كارخانجات ترجيح بدهند توقف توليد را انجام داده و مانع ضرر و زيان خود شوند، چراكه به اعتقاد توليدكنندگان سيمان مشكلات توليد و شرايط بازار فعاليت را ما براي هر روز سخت‌تر كرده و از طرفي بازار هم با دلال‌بازي در فروش سيمان روبه‌رو شده است. 
جمارانيان به عنوان رييس انجمن صنفي توليد‌كنندگان صنعت سيمان معتقد است در كل كشور 30 نفر واسطه در بازار سيمان وجود دارند كه بيش از 15 سال است بازار را در دست دارند كه مصرف‌كننده و توليد‌كننده را نابود كردند. علاوه بر اين محمد لهوني، مديرعامل شركت تعاوني مصالح فروشان نيز گفته است: جهش قيمتي كه در هفته اخير اتفاق افتاد، اجتناب‌ناپذير بود چون توليد و عرضه به بازار افت بسيار شديدي داشت. وي با اشاره به اينكه قيمت سيمان قبل از قطع برق هيچ‌وقت به 60 هزار تومان نرسيد، افزود: با قطع برق حجم قابل توجهي از توليد كاهش پيدا مي‌كند و توليد به بازار تزريق نمي‌شود كه موجب كمبود در بازار مي‌شود ولي كمبود كالا در بازار موجب افزايش قيمت نيست، بلكه سودجويي واسطه‌ها باعث اين افزايش قيمت شده است. در حال حاضر از بازار فروش سيمان خبر مي‌رسد كه سيمان در بازار نيست و اگر هم كسي بخواهد با استفاده از واسطه‌ها هر بسته 50 كيلويي سيمان را بيش از 110 هزار تومان خريداري مي‌كند. يعني هر كيسه سيمان 15 هزار توماني به يك‌باره و ظرف فقط يك ماه، نزديك به 650 درصد رشد قيمت داشته و مشخص نيست مسوولان سازمان‌هاي نظارتي در كجا قرار دارند؟ نكته اينجاست بازاري كه هر روز دلال بازي در آن داغ‌تر شده و قيمت‌ها روند صعودي را طي مي‌كند باز هم با تصميم قابل توجهي در مورد فعاليت كارخانجات سيمان روبه‌رو شده است به نحوي كه در اطلاعيه توانير به شركت‌هاي سيماني و فولادي گفته شده از 1 مردادماه در كل 24 ساعت شبانه روز كليه صنايع سيمان و فولاد فقط مجاز به استفاده از 10 درصد ديماند مصرفي هستند. مديران عامل مسووليت مستقيم اجرا اين ابلاغيه را بر عهده دارند و بديهي است هر گونه تخطي با اعمال مديريت بار اضطراري توسط ديسپاچينگ ملي مواجه خواهد شد. مسلما افزايش بهاي مصالح ساختماني نظير سيمان و ميلگرد بر قيمت نهايي مسكن نيز تاثيرگذار خواهد بود.