عملیات نجات از دل سیلاب و طوفان

فاطمه عسگری‌نیا| باز هم باران و سیل آن هم در استان فارس. تفاوت باران‌های سیل‌آسای دو روز اخیر فارس با دفعات پیش در طوفانی بود که عصر روز شنبه اغلب مناطق این استان را درنوردید و باعث شد مردم در بخش‌های مختلف خسارت‌های زیادی را متحمل شوند. عشایر و روستاییان بیش از هر قشر دیگری از این طوفان سرزده خسارت دیدند. طوفان و بعد از آن بارش باران به حدی شدید بود که منجر به قطع برق شد و شهرها و مناطق روستایی را چند ساعتی در خاموشی کامل فرو برد. همزمان با بارش باران و طوفان شدید امدادگران و نجاتگران جمعیت هلال‌احمر مانند همیشه برای کمک به حادثه‌دیدگان طوفان و سیل به مناطق حادثه‌دیده شتافتند.

صبح زود بود. قبل از اینکه خورشید خود را از پشت کوه‌های بلند دشت بیرون بکشد، چوپان‌ها طبق معمول هر روز، گله را برداشتند و راهی چراگاه‌های حوالی منطقه گله‌داری در زرین‌دشت شدند. از دشت‌های کشاورزی گذشتند و بعد از عبور از رودخانه بزرگی که در میانه مسیرشان قرار داشت، خود را به چراگاه رساندند. همین‌طور که گوسفندان مشغول چرا بودند، ناگهان آسمان به هم ریخت. باد شدیدی شروع به وزیدن کرد و دشت به یکباره قیامت شد. گوسفندان هراسان از طوفان شدید به این‌سو و آن‌سو می‌دویدند و دو چوپان بی‌پناه در میانه دشت حیران و وحشت‌زده دنبال گله می‌دویدند. چشم چشم را نمی‌دید. هیچ وسیله ارتباطی برای اطلاع از وضعیت‌شان به خانواده نداشتند. اگر باران می‌بارید آنها در حصاری از اراضی کشاورزی منطقه گرفتار می‌شدند. همین هم شد. طوفان تازه آرام شده بود که رعدوبرق و باران شدید آغاز شد. تمامی زمین‌های اطراف، تبدیل به گِلزاری شد که کسی جرأت تکان خوردن در آن را نداشته باشد. برنگشتن چوپان‌ها بعد از این شرایط خانواده‌هایشان را نگران می‌کند. برادر یکی از آنها طی تماس با جمعیت هلال‌احمر درخواست کمک می‌کند. «هادی احسان‌دوست» به همراه پنج نفر دیگر از نجاتگران زرین‌دشت در قالب یک تیم نجات 6 نفره به منطقه اعزام شدند: «با راهنمایی خانواده‌هایشان خود را به چراگاه‌هایی که رفته بودند، رساندیم. رودخانه به شدت جوش‌وخروش داشت و عبور از آن کار آسانی نبود. زمین‌های اطراف به شدت گل‌آلود شده بود و امکان قدم گذاشتن روی پهنه آنها وجود نداشت. تنها کاری که می‌شد انجام داد، آرام‌کردن روحی و روانی و همراهی آنها تا بهبود شرایط جوی بود. هوا که بهتر شد با کمک نجاتگران کار انتقال این چوپان‌ها از این محدوده انجام شد و تا قبل از تاریکی شب از چادرهای خود برگشتند.»

طوفان 50 نخل را شکاند
طوفانی که عشایر زرین‌دشت را غافلگیر کرد، مردم شهرنشین این منطقه را هم حسابی ترساند. این طوفان ساعت 15 و 30 دقیقه با سرعت بیش از 92 کیلومتر در ساعت اتفاق افتاد. به دنبال این طوفان، قطعی برق مردم این منطقه را ساعتی در تاریکی فرو برد. به گفته فرماندار شهرستان زرین‌دشت، بیش از 50 درخت نخل در این طوفان شکست و شیروانی اغلب خانه‌ها و ساختمان‌های اداری از جا کنده شد. 
درست است که هشدار وقوع این طوفان روزهای گذشته از سوی هواشناسی به اطلاع مردم رسیده بود، اما سرعت باد و حجم طوفان به حدی بود که مردم را غافلگیر کرد و اگر حضور به موقع امدادگران در پهنه شهر نبود، این ترس و دلهره چند برابر می‌شد.

خسارت به روستاییان و عشایر
به گفته «عبدالرحیم رهنما» مدیر شعبه زرین‌دشت، در این مناطق بیشتر روستاییان و عشایر با تخریب محل نگهداری دام‌هایشان از طوفان و سیل خسارت دیدند. در سطح شهر نیز اغلب ساختمان‌ها متأثر از طوفان شدید شدند، اما خوشبختانه این حوادث خسارت جانی به جای نگذاشت.



«مهدی خوبیار» معاون امدادونجات جمعیت هلال‌احمر فارس می‌گوید: «درپی وقوع طوفان و سیل اخیر در استان فارس اهالی هفت شهرستان استان از خسارت‌های آن متأثر شدند. وقوع سیل در زرین‌دشت، داراب، فسا، جهرم، لامرزد و نیریز باعث آبگرفتگی معابر شهری و خانه‌های مردم شد که بلافاصله در هر منطقه نیروهای امدادی جمعیت هلال‌احمر حاضر شدند و اجازه ندادند با وجود سیلاب‌هایی که به خانه‌ها راه پیدا کرده بود، اوضاع از کنترل خارج شود.»
به گفته او 60 خانوار و 218 نفر از اهالی استان فارس از این سیل و طوفان ناگهانی خسارت دیدند، اما در سایه حضور 14 تیم عملیاتی جمعیت هلال‌احمر خوشبختانه 40 نفر که در وضعیت وخیم‌تری بودند توسط امدادگران اسکان یافتند.

امدادگران خانه‌های آبگرفته را خالی کردند
«محمدحسین محمدی» معاون شعبه هلال‌احمر فارس و همکاران امدادگرش در جمعیت هلال‌احمر فیروزآباد نیز از همان ساعات اولیه وقوع سیل و طوفان در کنار مردم شهرشان بودند: «متأسفانه به دنبال وقوع سیل ما شاهد ورود سیلاب به خانه‌های مردم بودیم. آب خانه‌ها را دربرگرفته بود و امکان تخلیه آنها بدون امکانات وجود نداشت. امدادگران هلال‌احمر به محض قطع‌شدن باران عملیات‌های امدادی خود را شروع کردند و با کف‌کش‌ها سطح خانه‌ها را از سیلاب پاک کردند.» 
بخش دیگری از امدادگران هم راهی مناطق روستایی و عشایری  شدند تا خسارت‌های وارده به آنها را ارزیابی کنند.