آمریکا در عراق و افغانستان تریلیون‌ها دلار برای هیچ هزینه کرد

  سرویس خارجی-
افسر سابق سیا طی یادداشتی نوشته آمریکا در عراق و افغانستان چند تریلیون دلار هزینه کرد «بدون اینکه هیچ دستاوردی داشته و به اهداف خود برسد».
این روزها آمریکا ظاهراً در تکاپوی خروج از افغانستان و عراق است. هر چند بسیاری از کارشناسان نسبت به این مسئله به دیده تردید می‌نگرند. از سوی دیگر بسیاری از کارشناسان در ‌اندیشکده‌های غربی معتقدند آمریکا هیچ دستاوردی در جنگ جهانی اعلامی علیه تروریسم
و لشکر کشی به منطقه غرب آسیا طی 20 سال گذشته نداشته است. «فیلیپ جیرالدی»، متخصص ضد تروریسم در آمریکا و افسر سابق اطلاعات نظامی سیا نیز در مقاله‌ای در «بنیاد فرهنگ راهبردی» نوشته آمریکا چند تریلیون دلار را در جنگ‌های افغانستان و عراق هدر داد و نتوانست به هیچ یک از اهداف خود برسد.


در بخشی از مقاله وی می‌خوانیم: «ناتوانی آمریکا در درک داخل شدن در موقعیتی که پس از حملات یازده سپتامبر سال ۲۰۰۱ میلادی آن را جنگ جهانی علیه ترور اعلام کرد، یکی از ناکامی‌های سیاست امنیت ملی این کشور در 20 سال گذشته است. جنگ‌ها در افغانستان و عراق اوضاع بد را بدتر کرد و این نکته را ثابت کرد جنگ‌ها و بی‌ثباتی‌ها همچنان با ما هستند. در پی آنها صدها هزار تن و تریلیون‌ها دلار  برای هیچ کشته و هزینه شدند». این مقام سابق سیا در ادامه ضمن ابراز تاسف از این وضع افزود: «اکنون عراق، بیش از آنکه با واشنگتن ارتباط داشته باشد، با ایران ارتباطی بسیار قوی دارد. پارلمان عراق در حقیقت از نیرو‌های آمریکایی خواسته است این کشور را ترک کنند».
«جیرالدی» همچنین از حضور آمریکا در سوریه انتقاد کرده و نوشته: «حضور آمریکا در سوریه به رغم مخالفت دولت بشار اسد صورت گرفته است. نیرو‌های آمریکایی به صورت غیرقانونی در سوریه حضور دارند و به اشغال حوزه‌های نفتی سوریه ادامه می‌دهند تا دولت سوریه را از منابع به شدت مورد نیازش محروم کنند. عراق و سوریه هیچ‌کدام تهدیدی برای آمریکا نیستند».
آمریکا از بگرام‌گریخت
به گفته این جاسوس نظامی سابق آمریکا، «با توجه به این تاریخچه، نباید تعجب کرد که عقب‌نشینی از پروژه ۲۰ ساله کشور ‌سازی در افغانستان، به نحوی که وزارت دفاع آمریکا و کاخ سفید برنامه‌ریزی کرده بودند، پیش نرفت و نیرو‌های آمریکایی از پایگاه اصلی خود در پایگاه هوایی بگرام در افغانستان‌گریختند. این خروج در اواسط شب و بدون اطلاع دادن به فرمانده افغان این پایگاه صورت گرفت و تجهیزات باقیمانده در این پایگاه مورد غارت قرار گرفت».
تلفات غیرنظامیان در افغانستان
از سوی دیگر سازمان ملل نیز در گزارشی اعلام کرده زنان و کودکان نیمی از تلفات غیرنظامیان افغانستانی را در سال جاری ‏میلادی تشکیل می‌دهند. به گزارش فارس، نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما)، با انتشار گزارش تازه‌ خود، اعلام کرده ‏تلفات غیرنظامیان در نیمه‌ اول سال جاری میلادی در افغانستان به بالاترین سطح رسیده و در ‏صورتی که اقدام‌ فوری برای کاهش خشونت‌ها صورت نگیرد، تلفات غیرنظامیان به شدت افزایش ‏خواهد یافت. ‎بر اساس این گزارش، در 6 ماه نخست سال جاری میلادی، ۵ هزار و ۱۸۳ غیرنظامی در ‏افغانستان کشته و زخمی شده‌اند که از این میان، هزار و ۶۵۹ نفر کشته و ۳ هزار و ۲۵۴ نفر دیگر ‏زخمی شده‌اند.
در ادامه این گزارش آمده: «از آغاز ثبت تلفات غیرنظامیان این نخستین ‏باری است که تلفات غیرنظامیان به بالاترین سطح خود می‌رسد. تلفات غیرنظامیان ‏در نیمه‌ نخست سال جاری میلادی در مقایسه با سال گذشته‌،
۴۷ درصد افزایش یافته است». ‎بر اساس این گزارش، زنان، کودکان پسر و دختر، حدود نیمی از تلفات غیرنظامیان را در سال جاری ‏میلادی تشکیل می‌دهند و هزار و ۶۸۲ کودک در این مدت، کشته و ‏زخمی شده‌اند که از این میان ۴۶۸ کودک کشته و هزار و ۲۱۴ کودک دیگر زخمی شده است. همچنین در این گزارش، آمده که ۱۴ درصد قربانیان را زنان تشکیل می‌دهند که ۷۲۷ زن ‏کشته و زخمی شده که از این میان، ۲۱۹ زن کشته و ۵۰۸ زن دیگر زخمی شده‌اند. ‎
«یوناما» در این گزارش، ادامه داده که مخالفان دولت کابل عامل ۶۴ درصد تلفات غیرنظامیان بوده که از ‏این میان، طالبان مسؤول ۳۹ درصد این رویدادها هستند. ۹ درصد دیگر توسط گروه داعش و ‌‏۱۶ درصد توسط عناصر ضددولت انجام شده است.‌‎ ‎بر اساس این گزارش، نیروهای طرف‌دار دولت، مسؤول ۲۵ درصد از تلفات غیرنظامیان هستند و ‏نیروهای امنیتی نیز ۲۳ درصد تلفات غیرنظامیان را انجام داده‌اند.
‎در همین حال، «دبورا لاینز»، نماینده‌ ویژه دبیرکل سازمان ملل برای افغانستان، گفته:‌ ‌‏«من به طالبان و رهبران افغانستان، التماس می‌کنم که روند ناخوشایند و وحشتناک درگیری و ‏تأثیرات مخرب آن بر غیرنظامیان را در نظر بگیرند. این گزارش هشدار واضحی را ارائه می‎‌دهد که ‏اگر جلوی خشونت‌های فزاینده گرفته نشود، شمار بی‌سابقه‌ای از افراد غیرنظامی افغانستان در سال ‏جاری کشته و معلول می‌شوند»‏.
سایر اخبار این روزنامه