29 استان در محاصره دلتا کرونا

فریبا خان احمدی
خبرنگار
در میانه پیک پنجم کرونا بیشتر مراکز درمان کشور سیاه‌ترین روزها را از ابتدای پاندمی از سر می‌گذراند. بحران کرونا در تهران و 29 استان دیگر لحظه به لحظه تشدید می‌شود و هر روز دست‌کم طبق آمار رسمی و مبنی بر تست پی سی آر نزدیک به 300 نفر راهی آرامستان‌ها می‌شوند. کرونای دلتا در کمتر از چند هفته از آغاز پیک پنجم کرونا حالا همه 29 استان کشور را درگیر کرده و بزودی رنگ دو استان باقی مانده را نیز به قرمز کرونایی تغییر می‌دهد. اشباع تخت‌های بستری، کمبود اکسیژن و بی‌رمقی کادر درمان در مقابل حجم بی‌شمار بیماران کرونایی بیمارستان‌ها را وارد شرایط فوق وخیمی کرده است. سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا می‌گوید، رعایت پروتکل‌های بهداشتی به زیر 40 درصد سقوط کرده و در چنین شرایطی ویروس با قدرت سرایت بالا همه را مبتلا می‌کند. هشدار‌ها درباره پر شدن تخت‌های بیمارستانی نیز بسیار جدی است. طبق برآوردها؛ میزان بستری و ورود به بیمارستان‌ها افزایش چشمگیری داشته و چنانچه وضعیت به همین ترتیب ادامه یابد مطابق گفته علیرضا رئیسی تا یک هفته آینده درگیر موج بسیار سهمگین‌تری خواهیم بود. البته علی رغم این هشدارها اگر سری به نقاط مختلف شهر بزنیم می‌بینیم رستوران‌ها کماکان باز هستند، فاصله اجتماعی در وسایل حمل‌ونقل عمومی با مفهوم واقعی آن فاصله بسیار دارد، سالن‌های آرایشی این روزها کسب و کارشان رونق بیشتری گرفته و مردم برای برگزاری عروسی‌ها و مراسم عقدکنان پیش از آغاز ماه محرم عجله دارند. اما در میان عکس‌های عروسی و دورهمی‌های خانوادگی و رستوران رفتن مردم در اینستاگرام تصاویر دیگری هم در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود که شرایط فوق وخیم بیمارستان‌های کشور را نشان می‌دهد. جنگ اکسیژن و پیدا کردن تخت خالی دامن افراد پروتکل شکن را گرفته است. کادر درمان می‌گویند مردم به خوشی‌ها و تفریح‌های‌شان می‌رسند و وقتی مریض می‌شوند انتظار دارند تخت و تجهیزات هم برای‌شان سریع مهیا شود گرچه که نظام سلامت در حال حاضر خارج از ظرفیتش خدمات دهی می‌کند. پرستاران بخش کرونا به ما می‌گویند درگیری بین مریض‌ها و کادر درمان این روزها بالا گرفته و ما مجبوریم هر روز بد و بیراه بشنویم در حالی‌که سهل‌انگاری و بی‌خیالی عده‌ای، بعد از تحمل 17 ماه روزهای پر مشقت بر شانه‌های خسته ما سنگینی می‌کند.
تاب‌آوری نظام سلامت در حالی با افزایش مراجعه بی‌سابقه بیماران بدحال در معرض خطر قرار گرفته که تخت‌های بیمارستانی تقریباً در همه 29 استان قرمز کرونایی تکمیل است و رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی بیش از 70 درصد ظرفیت تخت‌ها را به بیماران کووید19 اختصاص داده‌اند. در همین زمینه رئیس مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) تهران، با تأکید بر اینکه کرونا در تهران در شرایط اوج خود قرار دارد، می‌گوید: تعداد موارد نیازمند به بستری بالا است و حدوداً دو هفته است که با مشکل کمبود تخت مواجه هستیم، چون هم تعداد بیماران کرونایی بشدت افزایش یافته است و هم مراجعه بیماران غیر کرونایی همچنان وجود دارد. به طور میانگین متوسط میزان بستری بیماران در بیمارستان ما بین ۴ تا ۵ روز است.


استان‌های قرمز در یک قدمی فاجعه کرونایی
در این میان حال مشهد بسیار وخیم تر نسبت به دیگر استان‌ها گزارش می‌شود. سازمان نظام پزشکی مشهد در پی وضعیت وخیم کرونایی بیانه‌ای را در خصوص تعطیلی سراسری شهر مطرح کرده است. تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که بیماران کرونایی در مشهد تختی برای بستری ندارند و بشدت با کمبود امکانات درمانی روبه رو هستند. در بیانیه سازمان نظام پزشکی نیز به اوضاع غیر قابل توصیف کادر درمان اشاره شده و گفته می‌شود، کادر درمان با وجود تزریق دو دوز واکسن یکی پس از دیگری مبتلا شده و بر خلاف تصور، کرونای دلتا بسیار شدید آنها را درگیر کرده است. بنا به اعلام این سازمان، در 24 ساعت منتهی به روز 9 مرداد 70 نفر در مشهد بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند، که ابتلای نیمی از آنها به کرونا قطعی و نیم دیگر نیز مشکوک به بیماری بوده‌اند.
وضعیت فاجعه بار در مشهد این روزها خانواده‌های زیادی را داغدار فرزندان‌شان کرده است. به‌طوریکه در ادامه بیانیه سازمان نظام پزشکی مشهد آمده است:از مسئولان استانی و شهری امام جمعه، استاندار، تولیت آستان قدس رضوی، شهردار و اعضای شورای شهر و... مصرانه تقاضا داریم؛ ضمن موافقت فوری با اقدامات زیر شهر را از این وضعیت باورنکردنی و اسفناک نجات دهید: تعطیلی سراسری و کامل شهر لااقل بمدت یک هفته امری ضروری است، تمامی ورودی و خروجی‌های شهر به شکل واقعی اعم از ریلی، زمینی و هوایی باید مسدود شوند و مراکز موقت درمانی برای بستری بیماران سریعاً راه‌اندازی شود. همچنین شورای شهر مشهد نیز ضمن هشدار از اوضاع وخیم کرونایی در این شهر از مردم درخواست کرده از سفر به مشهد جداً پرهیز کنند.