فریب نمی‌خوریم، جنگ داخلی نمی‌کنیم

گروه جهان/ در پی حوادث روزهای اخیر در الخلده لبنان که طی آن شماری از اعضای حزب‌الله به شهادت رسیدند، دبیرکل حزب‌الله لبنان چنین اقداماتی را توطئه دشمن در جهت ایجاد جنگ داخلی در کشورش توصیف کرد.
به گزارش ایسنا به نقل از النشره، سیدحسن نصرالله در آستانه ماه محرم و عزای سالار شهیدان در دیدار با خطیبان ماه محرم با اشاره به رویدادهای الخلده، به اعضای حزب‌الله هشدار داد، فریب اقدامات اخیر را نخورند. وی تأکید کرد: «به هر مسیری که دشمن قصد دارد ما را بکشاند نمی‌رویم. کشاندن حزب الله به درگیری به معنای سرنهادن به تصمیم (دشمن) برای آغاز جنگ داخلی است. کسانی هستند که به دنبال آوردن سلاح برای مبارزه با ما هستند.» وی سپس با اشاره به بازداشت سعد حریری که سه سال قبل در عربستان انجام شد، گفت: «توطئه‌ها برای کشاندن حزب‌الله به جنگ داخلی از زمان دستگیری سعد حریری آغاز شد.»
رویدادی که سیدحسن نصرالله به آن پرداخته از روز جمعه آغاز شد. زمانی که علی شبلی، از فرماندهان حزب‌الله در جریان یک مراسم عروسی ترور شد. در پی شهادت شبلی، شامگاه شنبه نیز افرادی ناشناس به مراسم تشییع پیکر وی حمله کردند که بر اثر آن چهار نیروی حزب‌الله به شهادت رسیده و بیش از 10 نفر از کسانی که در این مراسم حضور داشتند، زخمی شدند. در همین ارتباط المیادین نیز خبر داد، شماری از سیاستمداران لبنان همسو با سید حسن نصرالله  خبر دادند از قاتل شبلی در جریان مراسم عروسی حمایت لجستیکی شده است و دوربین‌های مدار بسته در محل گویای این مسأله است.
در همین ارتباط رأی الیوم در تحلیلی با تأکید بر اینکه «این روزها هیچ چیز در لبنان تصادفی نیست» نوشته است: «کل خاورمیانه اوضاع بغرنجی دارد و از این زاویه باید به کمین منطقه الخلده در جنوب لبنان و درگیری مسلحانه پس از آن نگاه کرد. ارتباط مستقیم میان این درگیری و زمان آن همزمان با اولین سالروز انفجار بندر بیروت نیست اما هدف قرار دادن حزب‌الله و عوامل آن و تلاش برای تحریک آنها و کشاندنش به جنگ داخلی، وجود دارد.» به گزارش خبرگزاری مهر، این تحلیل همچنین تأکید کرده است که «ائتلاف اسرائیلی-امریکایی و فرانسوی هرگز تا زمانی که توان موشکی حزب‌الله را از آن نگیرد، آرام نخواهد گرفت بویژه که این توان موشکی به عامل تهدیدی برای اشغالگران اسرائیلی تبدیل شده است. اما مقاومت لبنان نیز دست از سلاحش نخواهد کشید.»


آتشبار در مرزهای لبنان
در همین حال روز گذشته مرزهای جنوب لبنان شاهد شلیک سه موشک از این نقاط به شمال اراضی اشغالی فلسطین بود. به گزارش سایت شبکه خبری «الجزیره» این موشک‌ها در شهرک‌های واقع درمنطقه الجلیل فرود آمدند و باعث به صدا درآمدن آژیر خطر در این شهرک‌ها شامل کریات شمونه، کفار جلعادی و تل حی شدند. رسانه‌های اجتماعی تصاویری از آتش سوزی ناشی از اصابت موشک‌ها در مزارع این مناطق منتشر کردند. ارتش رژیم صهیونیستی نیز در واکنش به این موشک‌ها بخش‌هایی از جنوب لبنان را هدف قرار داد. نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در پی این رویداد اقدام به تشکیل نشست امنیتی کرد. در این نشست بنی گانتس وزیر جنگ این رژیم نیز حضور داشت.
نشست پاریس برای لبنان
دیروز همچنین پاریس میزبان نشستی مجازی برای کمک به لبنان در سالگرد انفجار بندر بیروت بود. امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه که سال گذشته کمتر از 24 ساعت پس از انفجار بیروت به این شهر سفر کرد و در محل حادثه حاضر شد، از آن زمان مداخله‌جویی‌های خود در لبنان را آغاز کرده است.
او دو هفته قبل نیز سایر اروپاییان را با خود همراه ساخت و در اقدامی مداخله جویانه اعلام کرد، اگر لبنان نتواند دولت تشکیل دهد، مقامات این کشور از آغاز ماه اوت تحریم خواهند شد. با اعلام نخست‌وزیری نجیب میقاتی این تهدید عملی نشد. او روز گذشته نیز به اعمال فشارهای خود بر لبنان در کنفرانسی که به مناسبت سالگرد انفجار بیروت و به منظور جمع‌آوری کمک به این کشور برگزار کرد، گفت: «فرانسه حاضر است بیش از 100 میلیون یورو به لبنان کمک کند. اما این به معنای دادن چک سفید امضا به آنها نیست. آنچه امروز در لبنان شاهد هستیم، نه به خاطر تقدیر و سرنوشت این کشور، که به‌خاطر سیستم ناکارآمد سیاسی در لبنان است.» فرانسه از سال گذشته بارها بر لبنان اعمال فشار کرده تا این کشور را مجاب سازد، سیستم تقسیم مناصب سیاسی خود را تغییر دهد.