ضرب‌الاجل یک هفته‌ای رئيس‌جمهور برای تحول در مقابله با کرونا

  سرویس سیاسی-

اگر چه تا تشکیل کابینه و شروع به کار رسمی دولت سیزدهم یکی دو هفته‌ای باقی مانده ، اما سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور از همان ساعات نخستین پس از تنفیذ حکم ریاست جمهور بلکه از فردای اعلام پیروزی او در انتخابات ریاست‌جمهوری آستین همت را بالا زده و برای گره گشایی از انبوه مشکلاتی که از دولت تدبیر و امید به ارث مانده ساعتی را از دست نداده. رئیسی حتی منتظر روال و تشریفات قانونی معرفی وزرا به مجلس و تشکیل کابینه نمانده و با فراخواندن مدیران دولت قبلی و تشکیل جلسه با آنها آخرین وضعیت تأمین کالاهای اساسی، دارو و ذخایر کشور را بررسی کرده است. رئیسی همچنین علاوه‌بر انجام 40 دیدار دیپلماتیک تنها در سه روز گذشته ، 2 بار هم با روسای کمیته‌های تخصصی و همچنین اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا نشست داشته و برای چگونگی مقابله موثرتر با این ویروس منحوس چاره اندیشی کرده است.
آیت‌الله رئیسی دیروز شنبه (16 مرداد) در شرایطی که تحت تاثیر تصمیمات غلط و اهمال کاری دولت تدبیر در نحوه مقابله با این ویروس، متاسفانه رکورد ابتلا به کرونا در کشور شکسته شده ، با اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا تشکیل جلسه داده ، که البته خروجی آن یعنی «تعیین ضرب‌الاجل یک هفته‌ای برای نهایی کردن طرح تحول در نحوه مقابله با کرونا» بسیار امیدوارکننده بود.


رئیس‌جمهور در این جلسه با بیان اینکه برای تغییر این وضعیت نیازمند اقدام جهادی و جهشی هستیم، تاکید کرد: کار مسئولان اجرایی کشور فقط توصیه نیست و باید ضمانت اجرای مناسب هم برای تصمیمات اتخاذ شده در نظر گرفته شود.
رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه باید از انفعال در نحوه مقابله با کرونا خارج شویم و رویکردهای فعالانه اتخاذ شود، تصریح کرد: ضروری است که سازوکارهای متناسب برای بسیج نیروهای داوطلب و نهادهای مردمی طراحی شود.
آیت‌الله رئیسی با‌اشاره به ضرورت دریافت پیشنهادات تخصصی دانشگاه‌های علوم پزشکی و تجربیات عملی دستگاه‌های اجرایی سراسر کشور برای نهایی کردن طرح تحول در مقابله با کرونا، خاطرنشان کرد: دانشگاه‌های علوم پزشکی و استانداری‌های سراسر کشور هرچه زودتر تجارب یک سال و نیم اخیر در مقابله با کرونا، موانع پیش رو و پیشنهادات تحولی خود را به وزارت بهداشت و وزارت کشور ارسال کنند.
رئیس‌جمهور همچنین تاکید کرد: طرح جامع تحول در نحوه مقابله با ویروس کرونا با استفاده از تجربیات یک سال و نیم اخیر کشور در کمیته ویژه‌ای تدوین و هفته آتی در دستور کار جلسه ستاد ملی قرار خواهد گرفت.
آیت‌الله رئیسی افزود: طرح جامع تحول شامل پروتکل‌های بهداشتی، سازوکارهای درمانی، فرآیند تأمین و تولید واکسن، سازوکار واکسیناسیون عمومی، برآورد وضعیت آینده کرونا و راهکارهای پیشگیری و نحوه مواجهه با انواع جهش یافته ویروس، سازوکارهای حمایت از کسب و کارهای متضرر از کرونا، نحوه حمایت شایسته از کادر درمان و افزایش مشارکت مردم و نهادهای مردمی در بخش‌های مختلف خواهد بود.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه تدوین طرح تحول در نحوه مقابله با کرونا بلافاصله پس از پایان انتخابات، زیر نظر دفتر رئیس‌جمهور آغاز شده بود، اظهار داشت: با دریافت نظرات کارگروه‌های تخصصی و فراخوان پیشنهادات نو و اخذ تجربیات از مجامع علمی و تخصصی سراسر کشور، این طرح وارد مرحله نهایی و تصویب در ستاد ملی کرونا خواهد شد.
دیدار رهبران و فرماندهان ارشد جبهه مقاومت
با رئیس‌جمهور
آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان همچنین دیدارهایی با شرکت کنندگان در مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری از جمله رهبران و فرماندهان ارشد جبهه مقاومت اسلامی منطقه نیز داشت.
وی در دیدار «ابو جهاد طلال ناجی دبیرکل و ابو احمد فواد معاون دبیرکل جبهه خلق برای آزادی فلسطین»، مقاومت را تنها راه پیروزی در مقابل صهیونیست‌ها دانست و اظهار داشت: امروز گروه‌های مقاومت باید راه نورانی مجاهدینی که بدون اعتماد به روند سازش، مسیر مقاومت را پیش گرفتند، با عزم راسخ و با اتکال به حضرت حق و اعتماد به داشته‌های خود با قوت ادامه دهند.
رئیس‌جمهور، لزوم همبستگی و وحدت گروه‌های مقاومت را مورد تأکید قرار داد و گفت: هر چقدر اتحاد و همکاری گروه‌های مختلف مقاومت بیشتر باشد، اثربخشی و پیروزی‌های بزرگ‌تری نصیب جریان مقاومت خواهد شد. امروز رژیم صهیونیستی درمانده‌تر و قدرت مقاومت بیشتر از همیشه است و روز به روز بر این قدرت افزوده خواهد شد و تنها راه مواجهه با کسی که منطق را نپذیرد، منطق مقاومت است.
آیت‌الله رئیسی همچنین در دیدار «اسماعیل هنیه» رئیس‌دفتر سیاسی جنبش حماس، عملیات شمشیر قدس را یکی از نشانه‌های ظهور پیروزی بزرگ جریان مقاومت دانست و تاکید کرد مهم‌ترین پیام این پیروزی این بود که نظریه مقاومت در فلسطین جواب داده و خواهد داد، آنچه آینده فلسطین و منطقه را رقم می‌زند، مجاهدت مجاهدان و مقاومت نیروهای جهادی است.
وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره حامی مجاهدین فلسطینی خواهد بود، تأکید کرد: هرگز تردیدی در این سیاست نداشته و نخواهیم داشت، فلسطین از نظر ما مسئله اول جهان اسلام بوده و خواهد بود.
سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان در دیدار «زیاد نخاله» دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین نیز با تأکید بر ضرورت حمایت از مردم مظلوم فلسطین در مقابل تجاوز و آدمکشی، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در حمایت از فلسطین هیچ تردیدی ندارد و همواره از حق این مردم مظلوم دفاع خواهیم کرد.
وی، «جهاد اسلامی» را مجموعه‌ای تأثیرگذار برای دفاع از حقوق مردم فلسطین دانست و گفت: امروز ابتکار عمل برای تعیین سرنوشت فلسطین در دستان مجاهدین و گروه‌های مقاومت است و این ابتکار عمل تا پیروزی نهایی ادامه خواهد یافت.
آیت‌الله رئیسی همچنین در دیدار «فالح الفیاض» رئیس‌سازمان حشدالشعبی عراق با تجلیل از نقش ارزشمند بسیج مردمی عراق در انسجام و یکپارچگی این کشور و دفاع از مردم در مقابل گروه‌های تروریستی، گفت: حشدالشعبی پشتوانه عظیمی برای توسعه و پیشرفت عراق و دفاع از مردم در برابر توطئه‌ها و نقشه‌های بیگانگان است.
رئیس‌جمهور کشورمان ، در دیدار «شیخ نعیم قاسم» قائم‌مقام دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز با بیان اینکه الگوی مقاومت و ایستادگی حزب‌الله در برابر استکبار امروز به یک الگوی موفق و فراگیر تبدیل شده است، گفت: حزب‌الله لبنان توانسته بازدارندگی مؤثری در برابر دشمن صهیونیستی، گروه‌های تکفیری و به طور کلی فتنه‌های آشکار و پنهان به نمایش بگذارد.
با جدیت تمام ظرفیت‌های همکاری با کشورهای آفریقایی فعال خواهد شد
رئیس‌جمهور در دیدار «سیپر ینو کاساما» رئیس‌مجلس ملی گینه بیسائو با تأکید بر اولویت توسعه روابط با قاره آفریقا در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، گفت: در دولت جدید، با جدیت تمام ظرفیت‌های همکاری با کشورهای آفریقایی فعال خواهد شد.
وی افزود: غربی‌ها عمدتاً به دنبال بهره‌برداری از منابع و ذخایر قاره آفریقا هستند، اما جمهوری اسلامی به عنوان دوست و شریک واقعی به دنبال استقلال و پیشرفت مردم این قاره است.
آیت‌الله رئیسی همچنین در دیدار «محمد سانوس بارکنیدو» دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت، (اوپک)، پس از شنیدن گزارش دبیرکل از وضعیت بازار و میزان تولید نفت، گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو مؤثر اوپک بر ارتقا جایگاه جهانی این سازمان و افزایش نقش‌آفرینی آن در مدیریت بازار جهانی انرژی تأکید دارد.
وی با‌اشاره به تلاش برخی قدرت‌ها برای تضعیف جایگاه اوپک، تأکید کرد: دبیرخانه اوپک باید حقوق و منافع کشورهای عضو را به عنوان مبنای اتخاذ همه تدابیر و اجرای همه سازوکارها در نظر بگیرد.
سایر اخبار این روزنامه
تشکر رهبر انقلاب از مدال‌آوران کشورمان در المپیک ۲۰۲۰ توکیو عبور از خام‌فروشی نفت ساخت یک میلیون مسکن حساب و کتاب‌های منطقه (یادداشت روز) اخبار ویژه اعلام آمادگی جنبش نجباء عراق برای مبارزه با رژیم صهیونیستی در کنار سیدحسن نصرالله حضور سرزده «اژه‌ای» در بندهای امنیتی زندان اوین و گفت‌و‌گوی چهره به چهره با متهمان شروع و پایان خوب ایران در المپیک / گنج‌زاده تنها طلای تاریخ کاراته را به‌دست آورد ضرب‌الاجل یک هفته‌ای رئيس‌جمهور برای تحول در مقابله با کرونا رسانه مهم‌ترین سلاح قدرت‌های بزرگ است باید قوی‌تر و هوشمندانه‌تر عمل کنیم دلایل عدم احراز صلاحیت علی لاریجانی به وی اعلام شده است هیچ‌وقت برای حسـن آرزوی شهادت نکردم صهیونیست‌ها: به دنبال جنگ با حزب‌الله نیستیم! رسانه مهم‌ترین سلاح قدرت‌های بزرگ است باید قوی‌تر و هوشمندانه‌تر عمل کنیم رسانه مهم‌ترین سلاح قدرت‌های بزرگ است باید قوی‌تر و هوشمندانه‌تر عمل کنیم