هر ایرانی یک لامپ اضافه را خاموش کند قطعی برق نخواهیم داشت

  مدیرعامل توانیر گفت: اختلال در تامین برق، علاوه‌بر صنعت، منجر به اختلال در تولید اکسیژن بیماران کرونایی خواهد شد ولی در صورت خاموش کردن یک لامپ اضافه مجبور نمی‌شویم خاموشی زمان‌بندی‌شده اعمال کنیم.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدحسن متوالی‌زاده اظهار کرد: امسال گرما و خشکسالی بی‌سابقه و مصرف بالای برق چالش‌هایی برای ما و برخی اوقات محدودیت و مزاحمت‌هایی برای مردم ایجاد کرد که لازم است عذرخواهی کنم.
وی افزود: خشکسالی امسال در 50 سال اخیر بی‌سابقه بود، در حالی که هیچ نهادی پیش‌بینی نکرده بود امسال با خشکسالی بی‌سابقه در نیم قرن اخیر مواجه می‌شویم، چرا که تغییرات اقلیم موجب کاهش احتمال صحت پیش‌بینی‌های قبلی شده است.
این مسئول با بیان اینکه «هفت هزار مگاوات از تولید نیروگاه‌های برقابی از دسترس خارج شد»، توضیح داد: مصرف کشاورزی به دلیل نیاز به آبیاری افزایش یافت، افزایش گرمای 5 درجه‌ای در فروردین ماه و 3 درجه افزایش در تابستان منجر به رشد 5 هزارمگاواتی برق شد، همچنین مهمان ناخوانده‌ای به نام رمزارز غیرمجاز، برق کشور را می‌بلعد و اختلال ایجاد می‌کند.


متولی‌زاده با تأکید بر اینکه «اگر مردم در مصرف همکاری نکنند در صنایع محدودیت ایجاد خواهد شد»، ادامه داد: اختلال در تامین برق، علاوه‌بر صنعت، منجر به اختلال در تولید اکسیژن بیماران کرونایی خواهد شد، بنابراین خاموش کردن یک لامپ اضافه کمک شایان توجهی برای عبور از موج کرونا خواهد بود و مجبور نمی‌شویم خاموشی زمانبندی شده طی روزهای آینده اعمال کنیم.
وی درخصوص صادرات برق هم گفت: صادرات برق به حداقل رسیده و تلاش کردیم واردات برق را افزایش دهیم به طوری که صادرات برق به عراق که در هفته گذشته به 50 مگاوات رسیده بود، اکنون به صفر رسیده و صادرات برق به افغانستان نیز حدود 100 مگاوات است که این ارقام کوچک نسبت به نیاز 66 هزار مگاواتی برق در کشور بسیار ناچیز است.
گفتنی است شرکت توزیع برق تهران بزرگ هم دیروز در اطلاعیه‌ای از شهروندان ساکن پایتخت درخواست کرد: «با تداوم شرایط فعلی، جلوگیری از قطع برق بدون همکاری تمامی مشترکان، امکان‌پذیر نخواهد بود. از شما درخواست داریم با توجه به شرایط خاص حاکم بر جامعه ناشی از شیوع موج جدید بیماری کرونا و ضرورت تامین برق مستمر در مراکز درمانی و منازل شهروندان، اکیدا از استفاده همزمان از وسایل برقی پرمصرف خودداری کرده و ضمن تنظیم دمای کولر‌های گازی بر روی عدد 25 درجه سانتیگراد و استفاده ازکولر‌های آبی بر روی دور کند، استفاده از تجهیزات برقی پرمصرفی همچون ماشین لباسشویی و ظرفشویی، اتو و جاروی برقی را به ساعات ابتدایی روز یا پایانی شب موکول فرمایید.
به اطلاع می‌رساند نقشه برخط جغرافیایی و جدول خاموشی‌های احتمالی برق شهر تهران ویژه مدیریت اضطراری بار در پایگاه اینترنتی این شرکت به نشانی www.tbtb.ir قابل دریافت است.»
شایان ذکر است که مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق نیز روز گذشته با ‌اشاره به پیش‌بینی هواشناسی مبنی بر کاهش دما طی هفته آینده، بیان کرد: اکنون محدودیت‌های صنعت سیمان تا حد زیادی برطرف شده و با 60 تا 70 درصد ظرفیت در طول روز کار می‌کنند.