استقبال نمایندگان مجلس از معاون اولی مخبر

نخستین حکم ابراهیم رئیسی در قامت رئیس‌جمهوری که منجر به انتصاب محمد مخبر به‌عنوان معاون اول او شد استقبال نمایندگان مجلس را در پی داشت؛ البته استقبالی که مجازی بود و یک به یک نمایندگان با توئیت‌های خود به مخبر خوشامد گفتند و این انتصاب را به فال نیک گرفتند.
علی نیکزاد نایب رئیس مجلس در توئیتر خود نوشت:‌ ‏انتصاب دکتر مخبر با سابقه ارزشمند مدیریتی به سمت معاون اول رئیس‌جمهوری می‌تواند یک آغاز خوب برای ساختن ایرانی قوی باشد. بخصوص که ایشان در حوزه‌های فعالیتی خود تحولات مثبت ساختاری و فرایندی ایجاد کرده‌اند. برای ایشان و جناب آقای اسماعیلی در مسئولیت‌های جدید آرزوی توفیق دارم.
احمد نادری نماینده تهران هم مخبر را یکی از مدیران‌ موفق سال‌های اخیر کشور معرفی کرد که منشأ خدمات زیادی در حوزه‌های مختلف بوده و گفت: انتصاب ایشان به‌عنوان معاون اول، اتفاق مبارکی است که می‌تواند منشأ اثرات مثبتی‌ در قوه مجریه ‌و کشور باشد.
سیدنظام‌الدین موسوی نماینده تهران و سخنگوی هیأت رئیسه هم از آشنایی خود با معاون اول گفت و نوشت: سالیان متمادی است دکتر محمد مخبر دزفولی را به مدیریت جهادی و تحول خواهانه، صداقت و ولایتمداری می‌شناسم. بی‌هیچ غلو و اغراقی حضور دکتر مخبر در جایگاه معاون اول آیت‌الله رئیسی، هم اطمینان و آرامش برای افکار عمومی و نخبگان و هم موتور محرکه دولت در مسیر پیشرفت و خدمت خواهد بود.


سیدمحسن دهنوی نماینده تهران هم در توئیتر خود نوشت: انتصاب دکتر محمد مخبر به‌عنوان معاون اول رئیس جمهوری، نشان از عزم جدی دولت سیزدهم برای حل مشکلات اقتصادی کشور دارد. با درایت این مدیر توانمند و قاطع، امیدمان به اصلاح ساختارهای معیوب دستگاه‌های اجرایی افزایش یافت. با ادامه‌ همین رویکرد در سایر انتصابات، صنعت دوباره جان می‌گیرد. علی موسوی نماینده ملکان انتصاب مخبر با سابقه مدیریتی جهادی و قابل قبول به سمت معاون اول رئیس‌جمهوری را یک تحول به‌سمت تحقق ایرانی قوی عنوان کرد و گفت: به جناب رئیسی بابت حسن انتخابشان تبریک عرض می‌کنم همچنین برای دکتر مخبر و جناب آقای اسماعیلی در مسئولیت‌های جدید آرزوی توفیق دارم.
احمد آوایی نماینده دزفول هم با ابراز خوشحالی از انتخاب همشهری خود نوشت: انتصاب فرزند شایسته دزفول به‌عنوان معاون اول دولت جدید نشان از عزم راسخ رئیس‌جمهوری محترم جهت ایجاد تحول و کارآمدی دارد. جناب آقای دکتر مخبر دزفولی بهترین انتخاب در این راستاست.
سید ناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان هم در حساب توئیتری خود گفت:‌ انتخاب دکتر مخبر فرزند خوزستان قهرمان، به‌عنوان معاون اول رئیس‌جمهوری اقدامی خجسته است. مخبر، بیش از آنکه چهره‌ای سیاسی باشد مدیری محرومیت زدا، عملیاتی و کارآفرین است. اداره دولت در این شرایط نیاز به مدیرانی مجرب دارد که رئیس‌جمهوری گام اول را درست و محکم برداشت. علیرضا شهبازی نماینده نهاوند هم در پیام تبریک خود عنوان کرد: با شناخت قریب به ۳۵ سال از جنابعالی و موفقیت شما در مسئولیت‌های پیشین، یقین دارم در این مسئولیت منشأ اثر و باعث تحول، توسعه، پیشرفت و بهبود وضعیت اقتصادی کشور خواهید شد.
محمد کعب عمیر نماینده شوش هم گفت: با توجه به شرایط حساس کشور و لزوم برون رفت از برخی معضلات پیچیده اقتصادی و اجتماعی، نیاز به استفاده از ظرفیت مدیریتی دلسوزان و نخبگان کشور در دولت ایران قوی توسط رئیس‌جمهوری محترم است. انتخاب فرزند خوزستان آقای مخبر دزفولی در جایگاه معاون اول نوید بخش فصل تازه‌ای در آینده ایران عزیز است.
احسان ارکانی نماینده نیشابور در توئیت خود نوشت: دکتر مخبر را از زمانی که مدیرکل ستاد اجرایی خراسان رضوی بودم به‌عنوان یک مدیر راهبردی، جامع، اخلاق‌مدار، جوان‌گرا و دارای قدرت سازماندهی بالا می‌شناسم. حضور ایشان در جایگاه معاون اول رئیس جمهوری، انتخابی بسیار شایسته و امیدوارکننده است.
مجتبی یوسفی نماینده اهواز هم با بیان اینکه ‏برای ایرانی قوی باید دولتی قوی تشکیل داد و شرط دولت قوی بهره‌مندی از توانایی نخبگان کارآزموده است، گفت: آقای مخبر فردی پر تلاش است که سال‌ها برای خودکفایی و در راه خدمت به ایران جهاد علمی کرده‌اند. تبریک به ایران و تبریک به فرزند خوزستان، به امید ایران قوی.»
استعفای زاکانی از نمایندگی
با انتخاب علیرضا زاکانی نماینده قم در مجلس به‌عنوان شهردار تهران؛ او از سمت خود استعفا کرد. زاکانی درباره استعفای خود از نمایندگی مجلس گفت: چهارشنبه گذشته که رأی استمزاجی اعضا اعلام شد، استعفایم را تقدیم هیأت رئیسه مجلس کردم و طبق آیین نامه داخلی باید هفته اول بعد از استعفا در تریبون مجلس قرائت و به بحث نمایندگان گذاشته شود.
سخنگوی هیأت رئیسه مجلس هم در این خصوص گفت: استعفای علیرضا زاکانی تقدیم هیأت رئیسه شده است و این استعفا در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد. سید نظام‌الدین موسوی در گفت‌و‌گو با ایرنا گفت: این استعفا ابتدا در جلسه مجلس اعلام وصول می‌شود و سپس در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد. موسوی اضافه کرد: براساس آیین‌نامه مجلس ابتدا تقاضای استعفا در جلسه علنی قرائت می‌شود و سپس شخص متقاضی استعفا یا یک نماینده دیگر که تعیین می‌کند حداکثر به مدت نیم ساعت از استعفا دفاع می‌کند. بعد مخالف یا مخالفین هم ۳۰ دقیقه اظهارنظر می‌کنند و در نهایت پس از رأی‌گیری چنانچه درخواست استعفا تصویب شود، از طریق رئیس مجلس به وزیر کشور اعلام می‌شود.
علی کریمی فیروزجایی عضو هیأت رئیسه مجلس هم در خصوص زمان رسیدگی به استعفای زاکانی گفت:‌ با توجه به اینکه طبق آیین نامه داخلی مجلس در حین بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی امکان بررسی دستور کار دیگری وجود ندارد ممکن است بررسی استعفای آقای زاکانی به بعد از رأی اعتماد وزرای کابینه موکول شود.