خیز بلند اصلاح‌طلبان در پایتخت!

آرمان: عصر روز سه‌شنبه نشست مشترک مجمع نمایندگان تهران و منتخبان شورای شهر تهران در محل کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی برگزار شد. بعد از برگزاری انتخابات 29اردیبهشت، ترسیم برنامه هماهنگ و جامع و همچنین همکاری هرچه بیشتر در میان نیروهای اصلاح‌طلب به خواسته اصلی مردم تبدیل شده است. اکنون و پس از گذشت بیش از یک‌دهه منتخبان شورای شهر تهران، مجمع نمایندگان تهران و دولت در اختیار نیروهای اصلاح‌طلب و اعتدالی قرار دارد. این مساله مهم شرایط مطلوبی را برای تحقق آرمان‌های سیاسی و اقتصادی جریان اصلاحات فراهم کرده است. اگرچه جریان اصلاحات دارای پروژه و استراتژی روشن برای آینده کشور و به‌ویژه شهر تهران است، اما فقدان هماهنگی و ترسیم چشم‌انداز جامع و برنامه کار متحد می‌تواند اختلال بزرگی در این پروژه ایجاد کند. اکنون اصلاح‌طلبان ‌درصدد پوشش‌دادن این مساله و ترسیم برنامه‌ای هماهنگ میان مجلس، شوراها، شهرداری و دولت هستند. در همین ارتباط روز سه‌شنبه اولین نشست هماهنگی میان مجمع نمایندگان و منتخبان شورای تهران برگزار شد. ظواهر امر حاکی از منسجم‌‌تر شدن این هماهنگی و تداوم آن است.
از دوجانبه تا چهارجانبه
در این نشست رئیس مجمع نمایندگان تهران اعلام کرد: «تشکیل شورای ۵۱‌نفره امید وعده‌ای است به مردم تهران که به آن پایبندیم. ما اعتماد مردم را سرمایه اصلی خودمان می‌دانیم؛ قطعا آنچه برای همه ما مهم است، حفظ این سرمایه است و برای انجام این مهم باید پاسخ مطالبات مردم را بدهیم.» محمدرضا عارف در بخش دیگری از سخنانش پیشنهاد کرد: «کمیته مشترک ۶‌نفره باحضور ۳ نماینده مجلس و ۳ عضو شورای شهر تشکیل شود» و از هیات‌رئیسه موقت شورای شهر پنجم درخواست کرد سه عضو خود را معرفی کنند. به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان ضمن ادامه نشست‌های شورای 51‌نفره، کمیته‌ای شش‌نفره مرکب از نمایندگان مجلس و شورای تهران را نیز برای تسریع در اتخاذ تصمیم‌های مشترک و هماهنگی بیشتر ایجاد می‌کنند. عارف در بخش دیگری از سخنانش گفت: «امیدواریم پس از همکاری دوجانبه مجمع نمایندگان و شورای شهر، به سمت همکاری چهارجانبه میان مجمع نمایندگان، شورای شهر، استانداری و شهرداری تهران حرکت کنیم و به‌زودی کمیته ۱۲‌نفره مشترک با چهار ضلع مورد اشاره نیز تشکیل خواهد شد.» محمدرضا عارف در پایان نشست مشترک مجمع نمایندگان تهران و منتخبان شورای شهر پایتخت، بار دیگر تداوم همکاری‌های میان مجلس و شورا را مورد تاکید قرار داد.
پرچم سفید


در همین ارتباط سیدمحمود میرلوحی، منتخب شورای شهر تهران نیز گفت: «امیدواریم تیمی از طرف مجلس و شورا تعیین شود که به‌عنوان کارگروهی هر ١٥ روز تشکیل جلسه دهند و استانداردی برای ارتباط با مردم ارائه کنیم.» مجید فراهانی، منتخب دیگر شورای شهر پنجم نیز در ادامه اظهار کرد: «مثلث مجلس، دولت و شوراها یک بار در زمان مجلس ششم به دست اصلاح‌طلبان بود، البته متاسفانه تجربه خوبی از همکاری بین اضلاع این مثلث در آن دوره نداشتیم و منجر به شکست اصلاح‌طلبان در شورا، مجلس و دولت شد که ناشی از ضعف کارکرد آن بود.» فراهانی با بیان این مساله عزم جدی اصلاح‌طلبان را برای عدم تکرار تجربه‌های ناموفق گذشته مورد تاکید قرار داد. نیروهای اصلاح‌طلب و اعتدالی اکنون با انباشت تجربه از دو دهه فعالیت سیاسی ‌درصدد ترسیم و تحقق برنامه‌ای هستند که بیشترین دستاورد را برای جامعه ایران دربرداشته باشد؛ دستاوردی که در سپهر و حیات سیاسی کشور در بلندمدت نیز تداوم داشته باشد. فراهانی همچنین ابراز داشت: «امیدواریم این هماهنگی وجود داشته باشد که نماینده شورای شهر تهران در کمیسیون شوراها شرکت و در مورد طرح‌ها و لوایح مرتبط اظهارنظر کند.» حسن رسولی، یکی دیگر از منتخبان شورای شهر پنجم نیز با تاکید بر اینکه حضور شهردار تهران در دولت می‌تواند به قهر ١٢‌ساله دولت و شهرداری پایان دهد، تصریح کرد: «همکاری مجمع ٥١‌نفره امید برای حضور موثر در شورای عالی استان‌ها باید مدنظر باشد. ما با پرچم سفید با رقبا برخورد می‌کنیم و ثابت شده است که می‌شود هم اصلاح‌طلب و هم کارآمد بود و در عین حال کمتر نگاهمان سیاسی باشد.» محمدعلی وکیلی، نماینده تهران نیز در اظهاراتی خاطرنشان کرد: «سرنوشت ما به هم گره خورده است و عقیده‌ای که نسبت به تهران در انتخابات مجلس، شورا و ریاست‌جمهوری شکل گرفته، این مسئولیت ما را سنگین می‌کند. متناظر با کمیسیون‌هایی که شما در شورای شهر دارید، ما در مجمع نمایندگان تهران کمیته‌های داریم که می‌توانیم با هم کار کنیم. همچنین لایحه جامع مدیریت شهری می‌تواند موضوع یک کمیسیون مشترک باشد و امیدواریم دوستان در شورا به تشکیل این کمیسیون توجه کنند.»