بیت‌ امام بر سر سفره افطار

آرمان- مطهره شفیعی: افطار سه‌شنبه در یک منزل رنگ‌وبوی دیگری داشت؛ نمایی از اعتدال و تلاش برای تحقق اهداف ملت. بر سفره افطاری که به میزبانی حجت‌الاسلام محمدعلی ابطحی گشوده شده بود، فاطمه طباطبابی عروس امام خمینی(ره)، آیات‌ موسوی بجنوردی و سیدحسن خمینی و حجت‌الاسلام یاسر خمینی و... حضور داشتند. سه‌شنبه‌شب بار دیگر این پیام به ملت مخابره شد که جز حرکت در مسیر خدا وتلاش برای تحقق خواست ملت نمی‌توان با خاطری آسوده حرکت کرد. سه‌شنبه‌شب جای خالی آیت‌ا... هاشمی بیش از همیشه بر سر سفره افطار دلسوزان خالی بود و حاضران با ذکر خاطراتی از منش او در ماه رمضان برایش دعا کردند. محمدعلی ابطحی دیروز در کانال تلگرامی خود آورد: «دوستان عزيز و بزرگوارم آيت‌ا... بجنوردي و حضرت سيدحسن و سيدياسر خميني به اتفاق همسر و فرزندانشان افطار شب قدر را مهمان ما بودند. همسر گرامي حاج احمدآقاي خميني، مادر حسن‌آقا هم بودند. جمع خانوادگي محض بود. ميزباني اين دوستان افتخاري بود كه البته سنگين‌ترين و اصلي‌ترین زحماتش به دوش همسر نازنينم بود. شب قدر پس از افطار همه به سمت دعا و راز و نياز با خدا رفتند. آيت‌ا... سيدحسن و حضرت ياسر خميني و من رفتيم مراسم احيا در حرم امام خميني. من خيلي اصرار داشتم اولين مراسم پس از حمله داعش در مقبره امام حضور داشته باشم.»
محبوب ملت
لبخند بر چهره و چشم‌های عاری از هراس بزرگان قوت قلبی برای مردم است. نگرانی برای آینده کشور بی‌تردید ویژگی مشترک همه دلسوزان است، اما بزرگ‌منشی و اقتدار آنان زمانی خود را نشان می‌دهد که سعی می‌کنند این نگرانی آن‌چنان نمود بیرونی نداشته باشد که امید را از چهره اقشار مختلف جامعه برباید. دلسوزان کشور همان‌هایی هستند که هجمه‌های دلواپسانه مانعی در مسیر آنها نیست، چرا که معتقدند باید آن مسیری را طی کرد که آرامش و آسایش ملت در آن تعریف شده است. در سال‌های قبل از 92 بسیار تلاش شد تا نشان دلسوزان کمرنگ شود و گرایش جامعه به سمت آنانی متمایل شود که در رزومه خود نشانی از ایثار و گذشت برای پیشرفت و رضایت جامعه ندارند. مردم در سال 92 با رأی به حجت‌الاسلام روحانی و نشاندن او بر کرسی مدیریت اجرایی کشور نشان دادند که تفاوت میان خدمت و شعار را به‌خوبی درک می‌کنند. در سال‌های قبل از دولت یازدهم اراده‌ای برای کمرنگ کردن نقش و تفکر دلسوزان وجود داشت و از هر طریقی از جمله ایجاد برخی محدودیت‌ها برای آنان یا دستور هجمه دلواپسان برای تضعیف بزرگان سعی در کاهش محبوبیت آنان داشتند، اما غافل بودند که آنچه کردند نه‌تنها سبب کاهش علاقه و ارادت جامعه به دلسوزان نبود، بلکه سبب شد جامعه بیش از همیشه به اجرای توصیه‌های دلسوزان ترغیب شود. تاریخ بارها و بارها ثابت کرده که تلاش برای حذف دلسوزان بی‌نتیجه است و 4 سال است که مردم مشاهده می‌کنند آنچه خواستار آن بودند، نه در لایه‌های شعار 8‌ساله دولت اصولگرایان، بلکه در صداقت و دلسوزی بزرگان اعتدال و اصلاحات محقق شد.
دلواپسان آشفته‌حال


نزدیکی و همراهی بزرگان و دلسوزان کشور سبب آزار دلواپسان است و پس از سال 92 که این با هم بودن‌ها بیش از گذشته مشخص است، لبخند رضایت بیشتری در چهره جامعه عیان شده است. دلواپسان که در دولت روحانی قدرت مانور سابق را ندارند، تنها در گوشه‌ای نشسته و نمی‌دانند چگونه باید اتحاد محکم دلسوزان را تضعیف کنند. این موضوع در اظهاراتشان هم مشخص است، چنان‌که یک کارشناس دلواپس در 16خرداد امسال گفت: «چسبندگی سیدحسن خمینی به هاشمی و بعد بزرگان اصلاحات و اینک روحانی، با چنین نقش‌آفرینی‌ای مغایر بود، چرا که همبستگی‌های سیاسی وی با این دولت‌ها، اجازه نمی‌داد از موضعی عام با مسائل مواجهه و برخورد کند.» پرویز امینی در ادامه یادداشت خود آورد: « نقش اول به دلیل منسوبیت او به امام خمینی است که رهبر فکری و سیاسی انقلاب اسلامی و معمار نظم سیاسی جمهوری اسلامی است. این منسوبیت، سیدحسن خمینی را در نقش حافظ اندیشه امام و یکی از مراجع صحت و سقم مواضع طرح‌شده درباره امام قرار داده است. خصوصا بعد از فوت مرحوم آقاسیداحمد و برعهده‌گرفتن تولیت حرم امام و مجموعه مسائل دیگر مانند موسسه حفظ و نشر آثار امام، این نقش پررنگ‌تر شده است. در این موقعیت، انتطار جامعه از سیدحسن، صیانت از فکر و اندیشه و راه امام‌خمینی است و در نتیجه، مراقبت از تحریف آن و داشتن موضع و مرزبندی شفاف بین امام و غیرامام است.» بر چهره بسیاری افراد پس از خواندن این سطور لبخند غمگینی شکل گرفت و این سوال را مطرح کردند که «اگر به جایگاه آیت‌ا... سیدحسن خمینی به‌عنوان میراث‌دار بنیانگذار انقلاب اسلامی اعتقادی هست، پس چرا در برابر هجمه به او و قطع سخنانش در حرم امام(ره) سکوت شد، یا اینکه چرا هیچ‌گاه در برابر بداخلاقی‌هایی که در حق یادگار امام روا می‌شود، سکوت بر هر تصمیم دیگری اولویت‌دارد». در آن سال حجت‌الاسلام غرویان، عضو جامعه مدرسین درخصوص تلاش عده‌ای برای پنهان کردن رابطه عاطفی آیت‌ا... سیدحسن خمینی و مقام معظم رهبری بیان کرد: هر سال مقام معظم رهبری عنایت ویژه‌ای به شخص حاج سیدحسن آقای خمینی در مراسم 14 خرداد دارند و بنده خودم شاهد بوده‌ام محبت، لطف و عنایت ایشان به بیت امام کاملا مشهود بوده است. متاسفانه بعضی از این افراطیون از این انس و الفت خوششان نمی‌آید و ناراحتند. این افراطیون حتی خودشان را از مقام معظم رهبری هم جلو‌تر می‌دانند. به هر حال این مشکلی است که در این رابطه در داخل داریم، اما خوشبختانه عنایت مقام معظم رهبری همراه با درایت حاج سیدحسن‌آقا و برادران ایشان این مطلب را خنثی می‌کند.»
محبوبیت دلسوزان
مدت‌هاست که دلسوزان همراهی و همفکری خود را به رخ دلواپسانی می‌کشند که در جغرافیای فکری آنان جز انحصارطلبی و سوءاستفاده از اعتماد مردم مولفه دیگری نمی‌توان یافت. آنها سال‌ها کوشیدند با شعارهای انحرافی و البته غبارآلود کردن فضا چنین وانمود کنند که خیرخواه جامعه خودشان هستند و نباید نگاه‌ها به سمت دلسوزانی از جمله مرحوم آیت‌ا... هاشمی و یادگار امام و... باشد، اما فراموش کردند که ملت ایران حماسه‌ساز هستند و فریب مخالفان آرامش و اعتدال را نمی‌خورند. این مشی ملت بارها مانند پتکی بر سر دلواپسانی فرود آمده که حقیقت را درک نمی‌کنند.