عزاداری با رعایت شیوه‌نامه‌ها وجه غالب مجالس این شب‌هاست

شرایط کشور به ما می‌گوید امسال هم باید گوشه خانه‌هایمان را حسینیه کنیم و خودمان روضه‌خوان مصیبت کربلا و تبیین‌کننده نهضت حسینی باشیم. اگر قرار است به هیئت برویم، بیش از گذشته نکات بهداشتی را رعایت کنیم تا خستگی کادر درمان را بیشتر از این نکنیم و مبادا بهانه‌ای دست دشمنان و آن‌هایی که عزاداری حسین (ع) را عامل شیوع کرونا می‌دانند، دهیم.
در موج پنجم کرونا جان‌های مردم یک به یک عددی می‌شوند برای آمار جانباختگان، اما این میان جنگی است بین آن‌ها که عزای حسین (ع) را تحریم می‌کنند و آن‌ها که سفر و مهمانی دیگری را توجیه خود و عجیب هنوز مظلوم است، حسین فاطمه (ع)!
بین سلامت مردم و عزاداری امام حسین (ع) دوگانگی ایجاد شود
آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفتگو با «جوان» با بیان اینکه شرایط کرونا موجب شده است به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بیشتر توجه کنیم، می‌گوید: در کنار لزوم رعایت نکات بهداشتی، باید مجالس عزاداری امام حسین (ع) را به پا داشت و حق عزاداری را ادا کرد، به طوری که نه عزاداری سیدالشهدا (ع) تعطیل شود و نه جان عزاداران به خطر بیفتد. همچنین نباید طوری رفتار کنیم که بین سلامت مردم و عزاداری امام حسین (ع) دوگانگی ایجاد شود. بر همین اساس، در مجالس عزا باید رعایت نکات بهداشتی در اولویت قرار گیرد که در این رابطه متولیان هیئت‌ها باید مواظبت کنند.


سلامت مردم حق‌الناس است
عزاداری برای امام حسین (ع) مربوط به محرم و صفر نیست بلکه عشق به حسین (ع) نه اینکه هر سال بلکه هر لحظه در دل عاشقان بیشتر می‌شود. عاشورا مربوط به یک سال و دو سال نیست. عاشورا تاریخ انقضا ندارد و همیشه زنده است، برای همین هم است که عزاداری برای امام حسین (ع) کمرنگ نخواهد شد، حتی اگر عده‌ای خواسته یا ناخواسته سعی در تعطیلی آن داشته باشند. جایگاه حسین (ع) روز‌به‌روز عزیزتر و دشمنان ایشان لحظه به لحظه خوارتر شده‌اند. این را تاریخ ثابت کرده است. همانطور که نامی از آن‌ها در تاریخ باقی نماند، اما نام امام حسین (ع) و یارانشان همیشه در تاریخ ماندگار است.
آیت‌الله حسینی بوشهری با بیان اینکه برخی معتقدند اصلاً چرا ما این مجالس و هیئت‌های عزاداری را برگزار می‌کنیم؟ می‌گوید: انسان‌ها فقط از روی منطق و استدلال عمل نمی‌کنند بلکه نیاز به عشق و محبت هم دارند چراکه منطق به تنهایی پاسخگوی نیاز بشر نیست و همین عشق و عاطفه است که انسان را به حرکت وادار می‌کند، بنابراین برگزاری عزاداری امام حسین (ع) یک نیاز است تا پاسخگوی ابعاد وجودی انسان باشد.
عزاداری حسینی قرآنی
در این رابطه، شهریار پرهیزکار، استاد بین‌المللی قرآن در گفتگو با «جوان» می‌گوید: برخلاف نظر برخی کوته‌فکران به اصطلاح روشنفکر که عزاداری برای اهل بیت (ع) را موجب افسردگی می‌دانند، باید گفت که گریه برای امام حسین (ع) از روی استیصال و بدبختی نیست بلکه سازنده است و انسان را زنده می‌کند.
او همچنین از مردم خواست امسال با توجه به شرایط کرونا سهم قرآن را در هیئت‌ها بیشتر کنند و برای مظلومیت قرآن و ناتوانی در هدایت گمراهان بگریند، زیرا همانطور که امام خمینی (ره) در وصیتنامه عبادی سیاسی خود فرموده‌اند، هر آنقدری که به اهل بیت (ع) ظلم شده، به قرآن هم ظلم شده است، بنابراین امسال را عزاداری حسینی قرآنی داشته باشیم. با وجود این عده‌ای هستند که برگزاری عزاداری امام حسین (ع) را اقدامی نامناسبت در شرایط کرونا می‌دانند و عشق به اباعبدالله (ع) و عزاداری سیدالشهدا (ع) را با عزاداری با جانباختگان کرونا یکی می‌دانند و می‌گویند جای اینکه برای کاروان ۱۴۰۰سال پیش عزاداری کنید، برای قربانیان کرونا بگریید یا هستند افرادی که اشک بر عزای حسین (ع) را موجب افسردگی و کاهش ایمنی بدن برای مقابله با کرونا عنوان می‌کنند و هر لحظه اعتقادات عاشقان حسینی را به سخره می‌گیرند.
افرادی که دو سال است کرونا را هنوز باور نکرده‌اند، مهمانی می‌روند، مهمان دعوت می‌کنند و با وجود تعطیلی‌ها برای جلوگیری از شیوع کرونا، به سفر می‌روند و حتی اگر ماسک هم می‌زنند، به اجبار است، حق ندارند که به دیگران که وظیفه اخلاقی، شرعی و شیعی خود را در این دو سال برای رعایت حق‌الناس انجام داده‌اند و سلامتی و جان مردم را به خطر نینداخته‌اند، طعنه بزنند و برای حضور در مراسم عزاداری، آن‌ها را به سخره بگیرند. اصلاً چنین افرادی اگر معرفتی از حسین (ع) و قیام عاشورا داشتند، اینگونه بر عاشقان عزاداران حسینی نمی‌تاختند. اگر معرفتی داشتند، چشم بر این همه رعایت شیوه‌نامه‌ها در مجالس حسینی نمی‌بستند؛ درس محرم یعنی تفکر، مسئولیت‌پذیری و توجه به جامعه.
چهارمین شب از دهه محرم امسال هم سپری شد و هر کسی در کنار روضه خانگی، در محافل عزاداری امام حسین (ع) با رعایت نکات بهداشتی حضور یافت. برخی از مداحان هم محافل خود را که در فضای بسته بود، برای تبعیت از قوانین و اینکه نشان دهند همواره مطیع فرمان مقام معظم رهبری هستند، تعطیل کردند. آن طرف‌تر هم هیئت‌هایی با جمعیت پرشور در فضای باز و با رعایت نکات بهداشتی میزبان مردم بودند، به عزاداران تذکر دادند که مبادا با کم کردن فاصله‌ها، سلامت یکدیگر را به خطر اندازند و حق‌الناسی گردنشان بیفتد.
عزای امام حسین (ع)
ملعبه سیاسی‌بازی نیست
امسال همه به نوعی برای عزاداری امام حسین (ع) با رعایت همه دستورالعمل‌های بهداشتی سنگ تمام گذاشته‌اند و همچنان نیز برای جلوگیری از شیوع کرونا تلاش می‌کنند، با وجود این افرادی هم هستند که خانه‌های خود را هیئت و گوشه‌ای را سیاهپوش کرده‌اند و هر شب با نوای مادحین و استفاده از هیئت مجازی برای عزیز فاطمه (س) اشک می‌ریزند. شاید آن‌ها هم دلشان می‌خواست در هیئت لباس‌فروشان باشند یا در پادگان ۰۶ در کنار خیل عزاداران در عزای حسین (ع) بگریند، اما باید همه بدانند، عشق امام حسین (ع) خاموش شدنی نیست و هر سال این داغ بیشتر می‌شود. شیعه این مکتب، تسلیم دستور است و منتظر اویی که امید آمدنش ایستادگی را برایمان معنا کرده است. اگر اندکی تخلف دیدید پای همه دلسوختگانش ننویسید و عزای حسین را ملعبه سیاسی‌بازی خود نکنید.
حسین (ع) سفینه‌النجاه است. نوح از هر آنچه در زمین بود از هر موجودی یک جفت را در کشتی گذاشت و مؤمنانش را نجات داد، اما سفینه النجاه نشد. خوب است در این ایام بر کشتی حسینی پناه ببریم که هر زمان و مکانی سفینه النجاه است و ما را از پراکندگی نجات می‌دهد.