مدیریت جهادی راه غلبه بر کرونا

رئیسی از حضور در میدان طوفانی کرونا ابایی ندارد. خط مشی ایشان برخلاف روحانی است. درد او درد مردم است و خواستش درمان این درد است. دولت مردمی از جنس مردم است، تافته جدا بافته نیست. مردم خود واقف و شاهدند که آقای رئیسی کشور را با شاخص‌های قرمز اقتصادی و وضعیت اسفبار کرونا تحویل گرفته است، ولی هنوز امید و اعتمادی که در دولت‌های یازدهم و دوازدهم تضعیف شده، به وضع قابل قبول برنگشته و بدیهی است که این امر، مدت‌ها طول می‌کشد. این یادداشت درباره کرونا سخنی مختصر و قطعی با مردم و مسئولان دارد.
اول با مردم عزیز و آن اینکه بدون رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی حتی اگر تمام تدابیر هم صحیح اتخاذ شده باشد، کرونا شکست نخواهد خورد. برای مهار این بیماری رعایت مراقبت‌ها باید به بیش از ۹۰درصد برسد که در حال حاضر کمتر از نصف این میزان محقق است که به هیچ وجه چاره‌ساز نیست.
دوم با مسئولان ارجمند، شیوه مدیریت مقابله با کرونا و اعضای این ستاد، باید متحول شوند. برخی تصمیمات نامناسب این ستاد تاکنون آسیب‌های زیادی را به کادر بهداشت و درمان کشور وارد ساخته است. واکسیناسیون عمومی باید ظرف حداکثر سه ماه، تمامی واجدان شرایط را پوشش دهد. مراکز واکسیناسیون باید شبانه‌روزی شوند و ضمن افزایش چند برابری ظرفیت واکسن تزریقی، همه واکسن‌های تولیدی و وارداتی باید مطابق ضوابط در اسرع وقت تزریق شوند. برای کاهش گردش ویروس در اغلب استان‌ها، «لاک داون» حداقل دو هفته‌ای، ضرورت دارد. بدون این اقدام، بازگشت قطعی به وضع پایدار ناممکن است. طرح شهید سلیمانی در مقابله با کرونا، طرح بسیار مؤثری بود، دیرهنگام آغاز شد و متأسفانه در اوج موفقیت و خیلی زود برچیده شد! باید این طرح ارتقا و همچنان استمرار یابد.
خلاصه اینکه در تمام کشور‌های موفق در عرصه جنگ با کرونا، استراتژی‌های انتخابی و اجرایی و نیز همکاری و همبستگی مردم با دولت‌ها نقش مهمی در کنترل بیماری داشته است.
در ایران نیز تدبیر و کمک از دستگاه‌ها و مسئولان و توجه و مراقبت از سوی مردم، کلید غلبه بر اپیدمی کووید ۱۹ است. هشدار اینکه ادامه سیاست‌های قبلی، درد را مزمن و درمان را سخت‌تر خواهد نمود. جای فرصت‌سوزی نیست.