شکست میانجی‌گری ترکیه

ترکیه تلاش‌های دیپلماتیک خود را برای حل بحران به وجود آمده میان قطر و همسایگان عرب خود ادامه می‌دهد اما سوال مهم این است که این تلاش‌ها نتیجه‌بخش خواهد بود؟ ترکیه در طول دهه گذشته روابط مستحکمی با قطر داشته است. آنچه که ارتباط ترکیه و قطر را محکم‌تر می‌کند حمایت دو کشور از اخوان‌المسلمین و بهره‌برداری از شبکه اخوان در منطقه و جهان است. بنابراین تمام مسائلی که قطر در بعد منطقه‌ای با آن مواجه است بر ترکیه نیز تاثیر دارد. در واقع، حمایت از اخوان‌المسلمین و گروه‌های منشعب از آن چه حماس باشد و چه گروه‌هایی که در سوریه حضور دارند بر سیاست‌های ترکیه و قطر اثرگذار است. به همین دلیل روابط اقتصادی قطر با ترکیه در همه ابعاد
از جمله اجرای پروژه‌های ساختمانی و واردات موادغذایی و سایر زمینه‌ها دارای اهمیت است. قطر برای گسترش روابط اقتصادی با ترکیه چراغ سبز نشان داده و صدها شرکت ترک در قطر مشغول به کار هستند و همین طور، قطر نیز سرمایه‌گذاری‌های زیادی را در ترکیه کرده است. با توجه به حمایت ترکیه و قطر از اخوان المسلمین، این موضوع برای عربستان، امارات، بحرین و مصر، حساسیت‌برانگیز است و این کشورها به ترکیه به چشم یک کشور بی طرف نگاه نمی‌کنند.
نکته قابل توجه دیگر، توافق امنیتی و نظامی ترکیه و قطر است که مشابه چنین توافقی میان عربستان و ترکیه وجود ندارد.
براساس توافق ترکیه و قطر، ترکیه هم اقدام به آموزش نیروهای قطری می‌کند و هم در جهت اعزام 5 هزار نیروی نظامی‌اش به قطر تلاش می‌کند و پارلمان ترکیه نیز اخیرا اعزام نیروهای ترکیه به قطر را تصویب کرده است. خب این گونه اقدامات ترکیه نشان‌دهنده سیاست یکجانبه‌گرایی آنکارا در قبال قطر است و می‌توان نتیجه گرفت که به دلیل بی‌اعتمادی عربستان، امارات و مصر به ترکیه، تلاش‌های میانجی‌گرایانه ترکیه برای حل و فصل تنش ایجاد شده میان قطر و همسایگان عرب این کشور نتیجه مثبتی را به دنبال نخواهد داشت.