سرداركرونا را محاكمه كنيد

تينا جلالي
به روال هر صبح اينترنت گوشي را روشن مي‌كنم تا از خبرهاي روز مطلع شوم كه ناگهان عكس علي سليماني مقابل چشمانم ظاهر مي‌شود، بلافاصله از ترس گوشي را مي‌بندم. نه اينكه نخواهم برايم قابل باور نيست، همين چند روز پيش بود از كوچ غيرقابل باور ارشا اقدسي و آيدين الفت و حميدرضا صدر نوشتيم ....كمي صبر مي‌كنم ولي طاقت نمي‌آورم با تمام انرژي مثبت دوباره به نمايشگر موبايل نگاه مي‌كنم، بلكه خبرها خوش باشد ولي افسوس... چند روزي بود كرونا هشدار داده بود و خبر حال وخيم علي سليماني در فضاي مجازي دست به دست مي‌شد؛ همسرش ميزان درگيري ريه او را اعلام نكرده بود اما مشخص بود بدنش در جنگ تن به تن با هيولاي ترسناك بدجور گرفتار شده با اينكه جوانسال بود خيلي‌ها اميد داشتند كه با سن و سالي كه دارد از پس اين بيماري بربيايد اما درنهايت اين‌گونه نشد و سليماني تاب نياورد. بازيگر مهربان و صميمي با بيان شيرين و خوشايند؛ بچه مذهبي باصفاي معتقد و بي‌ريا كه هميشه با تاكيد مي‌گفت: «عاشق امام حسينم» فوت كرد. بازيگري با نقش‌هاي به‌يادماندني در فيلم‌هايي نظير «سگ‌كشي» بهرام بيضايي، «تنگه ابوقريب» بهرام توكلي، «بي‌پولي» و «وضعيت سفيد» حميد نعمت‌الله و «قارچ سمي»، «سفر به چزابه»ي زنده‌ياد رسول ملاقلي‌پور و... خبر فوت يا بيماري اهالي فرهنگ و هنر با كرونا تازگي ندارد و تاكنون هنرمندان زيادي به دليل ابتلا به كرونا جان‌شان را از دست دادند و هر درگذشتي هم اندوه و يأس زيادي را بر مردم و خاصه اين قشر جامعه تحميل مي‌كند از فوت مرحوم خسرو سينايي گرفته تا اكبر عالمي، كريم اكبري‌مباركه، چنگيز جليلوند، كامبوزيا پرتوي، پرويز پورحسيني، علي انصاريان و... هر كدام غم‌هاي جانكاه بودند، اما آنچه خبر فوت علي سليماني را كمي متفاوت كرد، انتقاد تند سينماگران و صراحت نوشتارشان بود و مهم‌ترين دليل آن هم همزماني خبر فوت علي سليماني با اظهارات جنجالي فرمانده ستاد مقابله با كرونا دكتر عليرضا زالي (اجازه خريد واكسن ندادند چون فكر مي‌كردند گران است) و البته تعداد بالاي جانباختگان كرونا در كشور بود. واكنش‌ها تا جايي بالا گرفت كه آنها به جاي انتشار عكس علي سليماني؛ تصوير سعيد نمكي وزير بهداشت را در فضاي مجازي به اشتراك گذاشتند و خواهان محاكمه او در دستگاه قضايي شدند. در ادامه بخشي از نوشتارهاي سينماگران (به شكل استوري و پيام‌هاي مجزا در صفحات مجازي) را مي‌خوانيد. 
اصغر فرهادي: جان عزيز ديگري از دست رفت، شرم بر آنان كه چنين سرنوشت دردناكي را براي اين سرزمين رقم زدند .
اشكان خطيبي (بازيگر): لعنت به روزي كه با مرگ رفيقان آغاز ميشه، لعنت به شما كه يكي‌يكي از ما كم مي‌كنيد، لعنت به ما كه دم نمي‌زنيم.
مازيار ميري (كارگردان): من ايمان دارم آه اين مادران و همسران داغدار دامنتون رو مي‌گيره ايمان دارم .


كيهان ملكي (بازيگر): ‌اي كاش آرزوي محاكمه مسببين اين بلوا را به گور نبرم.
حميدرضا آذرنگ (بازيگر): واكسن نمي‌خوايم، تير كه به قدر كافي هست، بزنيد خلاصمون كنيد، زجركش نكنيد نامردا، ما ديگه نه آه‌مون گيراست، نه دلمون آرزومند، خلاصمون كنيد خلاص...
شبنم مقدمي (بازيگر): ما داريم تمام مي‌شويم و اين بساط مرگ جمع نمي‌شود كه نمي‌شود، علي؛ واكسن گران بود نخريدند جان من و تو اما ارزان است به هيچ مي‌انگارندش.
پوريا پورسرخ (بازيگر): باز هم يك عكس ديگه و يك تسليت ديگه و تمام ... اما همه اينها براي خانواده و بازماندگان تعريف بسيار متفاوتي داره ... به اندازه تفاوت مدل زندگي مردم با شما ... شمايي كه جاي ما تصميم مي‌گيريد ولي جاي ما نمي‌ميريد، حتي مريض هم نمي‌شيد، نمي‌دونم عكس بعدي چه كسي است... نمي‌دونم ولي مطمئنم شما نيستيد ...نه خودتان و نه خانواده‌هاي‌تان... باز هم به هم تبريك بگيد در جايي كه بايد محاكمه كنيد، مراسم تقدير بگيريد و با القاب مسخره به هم اين موفقيت عظيم را تبريك بگيد... سردار كرونا، سردار مبارزه با كرونا بود، ‌اي كاش...
اميرمهدي ژوله (بازيگر): به جاي عكس رفقاي مقتول‌مان، عكس قاتل را بگذاريم و خواستار محاكمه نمكي باشيم براي يك‌سال و اندي مديريتي كه كشور را اين‌چنين سياهپوش و مردمش را چنين داغدار كرده، براي واكسن‌هايي كه وارد نكرد، داروهايي كه تامين نكرد، براي پروتكل‌هايي كه بر اجراي‌شان نظارت نكرد، براي صدهزار (ضربدر دونيم) كشته، براي داغ دل مادرها، اشك بچه‌ها، براي همه بي‌تدبيري‌ها و اهمال‌ها و كثافت‌كاري‌هاي كه حالا صدايش از زالي و ظريف و اتاق بازرگاني در مي‌آيد. براي اين روزهاي چهل هزار مبتلا، براي هزار و اندي كشته در روز، براي رخت سياهي كه از تن‌مان در نمي‌آيد، براي دل پاره‌پاره‌مان محاكمه كنيد اين سردار عرصه كرونا را.
سحر دولتشاهي (بازيگر): اين جان‌هاي نازنين، اين دل‌هاي عزادار، اين حجم از غم و نااميدي اين حق ما نيست. 
مونا فرجاد (بازيگر): علي سليماني عزيزم آسماني شد. شرم بر شما باد، شرم بر شما باد. شرم بر هر كسي كه مسوول اين غم‌هاي ناتمام است.
اميرحسين رستمي (بازيگر): يعني حق تو يه واكسن 15 دلاري نبود؟ 
امير جعفري (بازيگر): علي سليماني مهربان و رفيق واقعي هم يكي از پونصد و چند نفر مقتولِ ... قتل‌هاي سياست شد. لعنت به شما كه شما زندگي و اميد و هست و نيست ما را نشانه گرفتيد و قيمت‌گذاري كرديد... براي تمام اين مرگ‌ها و از دست دادن‌ها و داغ‌هاي بي‌پايان اين قتل‌ها مسووليد! علي جان قلبم از نبودنت و غم خانواده و عزيزانت درد مي‌كند، اميدوارم دستي از «واقعيت عدالت و آه ستان» براي تسلي روي شانه خانواده‌ات و ما باشد.
محسن تنابنده (بازيگر): واقعا دولتمردان، نمايندگان مجلس و اعوان و انصارشون كه ماه‌ها قبل واكسن زدن براي كدوم اهمال‌كاري خونشون از تو رنگين‌تر بود؟
پرستو گلستاني (بازيگر): چه كردند با تو؟ لعنت به باعث و باني و هر چه مسوول بي‌كفايت و كثيف و بي‌شرمه. دستم نميره چيزي بنويسم فقط دعا مي‌كنم يه روزي تقاص پرپر كردن تو و خيلي‌هاي ديگه رو پس بدن. ‌اي كاش اون روز زنده باشم و ببينم.
كوروش تهامي (بازيگر): علي جان متاسفانه تو هم مثل خيلي عزيزان ديگر قرباني بي‌تدبيري شدي اونايي كه اينقدر اهمال كردن در ورود واكسن، آخه چطور ميخوان جواب اين همه آدم و خانواده‌هاشون رو بدن.
احسان كرمي (بازيگر): يك هنرمند، پدر، انسان مهربان مومن و معتقد به دليل بيماري‌اي كه در بيشتر كشورهاي جهان فروكش كرده درگذشت؛ چون مردان تصميم‌گير در سرزميني كه او عاشقش بود سرگرم دعواهاي سياسي هستند. 
سيد غلامرضا موسوي (تهيه‌كننده): با تاسف سينما و تئاتر هنرمند ديگري را به خاطر تاخير در واكسينه كردن مردم و گروه‌هاي خاص از دست داد .پاسخگوي اين مرگ‌ها كيست. چه كساني وظيفه دارند با بانيان اين وضع برخورد كنند. 
رضا عطاران (بازيگر): آدم كم مياره، شرم كنيد، به داد مردم برسيد. 
دنيا مدني (بازيگر): خدا از باعث و باني اين رفتن‌ها نگذره، خدا جاي حق نشسته. 
 سام درخشاني (بازيگر): زبونم بند اومده و نمي‌دونم چي بگم فقط جا داره سلام مخصوص خودم و حداقل هفتاد ميليون ايراني رو تقديم سردار كرونا بكنم و بگم دنيا‌ دار مكافاته بد تقاصي پس مي‌دين.
نيما رييسي (بازيگر): كتاب‌هاي تاريخ را اين‌بار مردم مي‌نويسند تا اين دوره سياه براي آيندگان عبرت‌آموز باشد.
 پرستو صالحي (بازيگر): الهي نفستون بند بياد كه تو آوردن واكسن كوتاهي كردين، الهي داغ ببينيد كه ما رو داغدار كردين، الهي خدا جوابتونو بده كه علي و از ما و خانواده‌اش گرفتين، نه مي‌بخشيمتون نه يادمون ميره، تاريخ به عنوان قاتل مردم مظلوم ازتون ياد خواهد كرد... چقدر گفتيم بازيگرا جزو مشاغل پرخطرن چون ماسك نمي‌زنن... .
بهرنگ علوي (بازيگر): لعنت به اون آقا و خانوم هنرمندي كه از سر خودشيريني و مردم‌داري دروغين و فيك، اومدن اعلام كردن مگه ما خونمون رنگين‌تر از بقيه است. شما امروز مسوول خون امثال علي سليماني هستي... لعنت به اونايي كه مي‌تونستن واكسن وارد كنن و جلوگيري از اين قتل‌عام كنن اما به خاطر منافع سياسي و اقتصاديشون نكردن و لعنت به كساني كه هنوزم با اين شرايط بساط مرگ مي‌چينند.
كامبيز ديرباز (بازيگر): علي رفت نه به خاطر كرونا؛ به خاطر بي‌كفايتي مسوولان مملكتش رفت به همين راحتي يك دختر يتيم شد.
كمند اميرسليماني (بازيگر): چرا همه انسان‌هاي باشعور و درستكار و اهل فن از دست مي‌روند؟ خدايا ما آدم‌هاي به درد نخور هم زياد داريم كه فقط رفتن بقيه را تماشا مي‌كنند و تو دل‌شان نمي‌دانم به ما مي‌خندند يا نه. امروز عزيز ديگري رفت و يك خانواده از هم پاشيد.
پيش‌بيني عاشوراي واقعي كرونا
در همين راستا كانون كارگردانان سينماي ايران هم هشدار داد كه به نسل‌كشي مردم ايران پايان دهيد و ضمن تسليت فوت علي سليماني نوشت: «كانون كارگردانان طي ماه‌هاي گذشته مثل خانه سينما و ديگر سينماگران تقاضاي واكسيناسيون اهالي سينما را داشت ولي متاسفانه همه اين درخواست‌ها با جواب منفي رياست‌جمهوري و وزارت بهداشت روبه‌رو شد. هم‌اكنون با ديدن شرايط گسترش افسارگسيخته كرونا در جامعه درحالي كه كاملا از عملكردهاي مسوولان ارشد و غيرارشد نااميد شده‌ايم و به‌رغم فداكاري‌ها و تلاش بي‌وقفه كادر درمان غيور كشور در ۱۸ ماه گذشته مي‌بينيم كه متاسفانه وزير بهداشت، آقاي دكتر نمكي، در اين يك‌سال و نيم دشوار و طاقت‌فرسا براي مردم بي‌دفاع ايران، مدام ناكارآمدي خود و مديرانش را پشت گزافه‌گويي‌هاي بي‌پايه و اساس و وعده توليد و توزيع سريع چندين واكسن داخلي و ادعاي مديريت جهاني كرونا پنهان كردند. كانون كارگردانان سينماي ايران پيش از اين تقاضاي واكسيناسيون اهالي سينما را داشت كه در دوران سخت كرونا مشغول به كار در فيلم‌هاي سينمايي و سريال‌هاي نمايش خانگي براي مردم هستند، ولي هم‌اكنون نگران همه مردم ايران است و اميدوار است در اين دوران شور و شوكه كه آمار كشتگان كرونا نشان مي‌دهد به سرعت به روز عاشوراي واقعي فاجعه كرونا نزديك مي‌شويم، هر چه زودتر مسوولان «سياسي و سلامت» نظام از خواب خرگوشي بيدار شوند و با واكسيناسيون فوري مردم با هر واكسني كه مي‌توان وارد يا توليد كرد و با كنترل اين شرايط وخيم و دردناك، جلوي نسل‌كشي مردم ايران را بگيرند. همچنين انجمن بازيگران هم نوشت: «جامعه هنري كشور در كنار همه مردم ايران اين روزهاي پر درد و رنج را فراموش نخواهند كرد، روزهايي كه بيماري مرگبار كرونا با همراهي مديران بي‌كفايت و بي‌لياقت؛ جان هزاران تن از مردم بي‌پناه كشورمان را گرفته و سياه‌ترين روزها را در تاريخ اين سرزمين رقم زده است. انجمن بازيگران سينماي ايران ضمن تسليت به همه خانواده‌هاي داغدار از جمله خانواده ده‌ها تن از دست‌اندركاران سينما كه قرباني بي‌واكسني و كمبودهاي بي‌شمار امكانات درماني شده‌اند، خواهان پايان دادن به دروغ‌هاي وقيحانه مسوولان و اتخاذ و اعلام برنامه‌اي فوري و مشخص و واقعي براي ورود واكسن و برنامه‌اي دقيق در مورد استفاده از امكانات لازم پزشكي براي مقابله با اين بيماري مرگبار و درمان درد و رنج و مصائب مردم اين سرزمين است.»