رای مجلس براي رفتن زاکانی از بهارستان به بهشت!

آرمان ملی – مطهره شفیعی: گفتار برخی از آنها با کردارشان همخوان نبود و به‌رغم مخالفت‌های صریحی که در این ایام با شهردار‌شدن زاکانی داشتند، روز گذشته با استعفای او از مجلس موافقت کردند تا  حضور علیرضا زاکانی در اتاق شهردار تهران را تایید کنند. نمایندگان مجلس  روز گذشتنه استعفای علیرضا زاکانی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی از نمایندگی‌اش را مورد بحث و بررسی قرار دادند و پس از استماع اظهارات علیرضا زاکانی و مخالفان استعفای وی، با 148 رأی موافق، 99 رأی مخالف و 16 رأی ممتنع از مجموع نمایندگان حاضر در جلسه با استعفای زاکانی موافقت کردند.  اما پشت پرده موافقت با استعفای زاکانی روز گذشته مشخص شد. روز گذشته که نماینده بجنورد به‌عنوان مخالف استعفای زاکانی پشت تریبون قرار گرفت، گفت: «برخی از همکاران به بنده گفتند مخالفت با استعفای زاکانی کاری غیر‌انقلابی است که تعبیری اشتباه است.» آنچه محمد وحیدی بیان کرد، نشان می‌دهد که تصمیمات مجلسی که خود را انقلابی می‌نامد، برخلاف تخصص و در نظر گرفتن منافع و مصالح ملی است. تقسیم صاحبان رای به انقلابی و غیرانقلابی شیوه منسوخ شده‌ای است و باید از آنانی که برای نیل به اهدافشان به اینگونه اقدامات می‌پردازند سوال کرد که معیار انقلابی‌گری و انقلابی بودن برای آنها چیست؟ آیا بی‌توجهی به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر عدم خروج از مجلس برای کسب پست دیگر را در کدام گروه تعریف کرده‌اند یا تلاش برای شهردار‌شدن فردی که یک روز هم سابقه مدیریت شهری در پرونده ندارد در کدام بخش انقلابی بودن تعریف کرده‌اند. انگ غیرانقلابی زدن برای کسب منافع، زشت‌ترین نوع رسیدن به قدرت است. 
 تاکـــید مخالفــان بر سیاســی‌کــاری و عدم‌تخصص
99 مخالف و 16 رای ممتنع هم البته دارای اهمیت است و آنچه مخالفان بیان کردند در واقع اتمام حجت با زاکانی بود که در زمان جلوس بر کرسی شهرداری فراموش نکند آنچه بیشترین علت این حضور دارای ماهیت سیاسی بوده و نه‌تخصص نداشته او! به‌عنوان نمونه نماینده بناب می‌گوید: «‌رزومه رقیب زاکانی، رزم حسینی را بررسی کنید. رزومه بسیار قوی در زمینه شهرسازی دارد و در ساخت بسیاری از تونل‌ها و بزرگراه‌های تهران نقش اصلی را داشته است.» حجت‌الاسلام باقری ادامه داد: «‌چرا باید شهرداری تهران وجه المصالحه سیاسی قرار گیرد. مشکلات موجود در تهران ناشی از انتصابات سیاسی است. زاکانی نماینده قم است و در صورت استعفای وی ما باید از این به بعد جوابگوی مردم قم باشیم. آیا نماینده قم بودن کمتر از شهردار بودن است.» نماینده مردم تفرش هم در مخالفت با استعفای زاکانی گفت: شورای هماهنگی اصول گرایان و برخی دوستان حزب‌اللهی تلاش فراوانی برای حضور زاکانی در شهرداری تهران کردند، اما زاکانی قول‌های فراوانی به مردم قم داده است و باید به تعهدات خود عمل کند. ولی‌ا.. بیاتی افزود: «‌شاید زاکانی فردی انقلابی و ولایت‌مدار باشد، اما در حوزه شهرداری، فردی غیر‌متخصص است. احداث بزرگراه‌ها، پل‌ها برای شهر نیاز به فردی متخصص دارد.» نماینده مردم خدابنده در مقام مخالف استعفای زاکانی با بیان اینکه مقام معظم رهبری تأکید داشتند که نمایندگان مجلس برای حضور در مناصب دیگر تلاش نکنند، گفت: «‌بهتر است وی به فرمایشات مقام معظم رهبری عمل کنند.» البرز حسینی ادامه داد: «‌زاکانی نامزد ریاست‌جمهوری بود. پس از آن نیز برای شهرداری تهران اقدام کرد. به‌نظر می‌رسد که به‌دنبال سهم‌خواهی هستید. فکر کرده‌اید که عدم موفقیت زاکانی چه تبعاتی برای مجلس و جامعه دارد.» در ادامه مهرداد گودرزوند چگینی در مخالفت با استعفای زاکانی گفت: «استعفای زاکانی مخالف سه اصل قانون اساسی است. مردم قم چه گناهی کرده‌اند که به زاکانی رأی دادند و اعتماد کردند. هزینه برگزاری انتخابات چقدر است؟ در سه سال آینده انتخابات میان دوره‌ای برگزار نخواهد شد؛ لذا تا پایان دوره یازدهم مجلس مردم قم از داشتن یک نماینده محروم خواهند شد. زاکانی با استعفای خود، مردم قم را از وجود نماینده محروم می‌کند.» وی افزود: «زاکانی چگونه خود را انقلابی می‌داند، اما فرمایشات مقام معظم رهبری را به نفع خود تفسیر می‌کند.»
 دنبــال پست نبــودم جز مجـــلس و ریاست‌جمهوری!
زاکانی می‌دانست که استعفایش در مجلس پذیرفته می‌شود؛ چراکه وقتی در خفا تهدید به  غیرانقلابی بودن در صورت مخالفت با استعفای او می‌شوند، طبیعی است برای ادامه حیات سیاسی و کاری خود به ناچار رای مثبت به استعفای زاکانی بدهند. تنها 115 نماینده بر حرف خود ماندند تا ثابت کنند تقسیم‌بندی اشتباهی در جریان است و انقلابی‌‌گری به معنای حرکت در مسیری است که به نفع کشور و مردم باشد. سهم‌خواهی نقطه مقابل انقلابی بودن است و تعریف آقایان برای کسب رای در جهت شهردار‌شدن زاکانی با انقلابی‌گری اشتراکی ندارد و تحریف شده است. او دیروز در پشت تریبون قرار گرفت و در توجیه ترک کرسی مجلس به بهانه شهردار‌شدن گفت: «شرمنده مراجع و علما هستم و ارتباطم را با بطن مردم قم، طلاب و مراجع حفظ می‌کنم تا مسیر فیض را برای خود حفظ کنم. لذا دفتر کنونی‌ام در قم تعطیل نخواهد شد و به‌عنوان عضو کوچک در هیات دولت مطالبات مردم را در کنار پیگیری امورات تهران با مشورت دو نماینده عزیز دنبال می‌کنم.» این اظهارات زاکانی یعنی او شهرداری خواهد بود که تمام فکر و برنامه‌هایش معطوف تهران نیست و به امورش در قم هم رسیدگی می‌کند؛ در حالی که وظیفه دشوار شهرداری تهران چنین می‌طلبد که فرد شهردار باید با سایر مشاغل خود خداحافظی کند و برای فریب دادن، ادعا نکند پیگیر امور قم هم هست. فارغ از این ادعا،  یک بخش دیگر از اظهارات زاکانی هم قابل تامل بود، آنجا که گفت:« تمام سال‌های عمرم به‌جز برای رفتن به جبهه و حضور در عرصه‌های سخت مورد نیاز انقلاب شخصا داوطلب هیچ جایی نشدم و پا پیش نگذاشتم، بلکه بارها از پذیرش مسئولیت به‌دلیل وجود افراد بهتر استنکاف کردم. در دوران انتخابات ریاست‌جمهوری هم جز دفاع از حقوق مردم و نفی فساد و تبعیض کار دیگری را دنبال نکردم و بر هیچ‌یک از دیدارها با آیت‌ا... رئیسی سخنی برای تصدی مسئولیت در دولت به میان نیاوردم.» با نگاهی به رزومه زاکانی این نتیجه حاصل می‌شود که او در چند دوره کاندیدا و نماینده مجلس بوده و پس از آن به ریاست مرکز پژوهش‌ها انتخاب شد. در سال‌های 1392 و 1396 هم کاندیدای ریاست‌جمهوری شد که صلاحیتش احراز نشد. در انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 اما تایید شد که به نفع رئیسی کنار رفت تا شاید شهرداری پاداش این کناره‌گیری باشد.