ثبت رکورد ۱۰ ساله چاپ پول در دولت روحانی


سرویس سیاسی-

روزنامه دنیای اقتصاد (از روزنامه‌های اصلاح‌طلب) در گزارشی نوشت: «رشد نقطه به نقطه پایه پولی در تیرماه سال جاری به بیشترین میزان در 10 سال اخیر رسید. بانک مرکزی در گزارشی به تشریح عملکرد خود در تیرماه پرداخت. براساس این آمار، رشد نقطه به نقطه پایه پولی در تیرماه از 40 درصد گذشت و به رقم بی‌سابقه 42/6 درصد رسید. این در حالی است که این شاخص در خردادماه 30/7 درصد بود و در تیرماه بیش از 10 درصد افزایش یافت. این نرخ رشد پایه پولی در دهه 90 شمسی بی‌سابقه است. دلایل مختلفی می‌توان برای جهش حدود 12درصدی میزان رشد پایه پولی ذکر کرد، اما استفاده دولت از پایه پولی برای تامین بودجه و تنگناهای ناشی از تحریم در صدر متهمان این واقعه قرار می‌گیرند.»


در این گزارش آمده است: «آمارها نشان می‌دهد برای تامین بخش عمده‌ای از هزینه‌های بودجه در سال جاری از بانک مرکزی قرض گرفته شده است. دولت تنها در فصل اول سال، ۵۶هزار میلیارد تومان از هزینه‌های خود را از طریق تنخواه تامین کرده است که اثر آن در افزایش پایه پولی مشاهده می‌شود. گزینه دیگر سیاست‌گذار، بهره‌گیری از بازار اوراق بدهی بود که البته از این ابزار بهره نبرد. نتیجه این موضوع افزایش آهنگ تغییر قیمت‌ها است.»
استدلال­‌های مضحک اصلاح‌­طلبان برای یک ادعا
چند وقتی است که روزنامه‌های اصلاح‌طلب و رسانه‌های معاند فارسی‌زبان خارج از ایران تلاش می‌کنند تا اصولگرایان را حامی طالبان نشان دهند. این در حالی است که عمده این رسانه‌ها در سال‌های گذشته مخالف نبرد فراسرزمینی کشورمان با داعش بوده‌اند.
روز گذشته نیز روزنامه شرق در گزارشی به تکاپو ادامه داد و نوشت: «اصولگرایان اگرچه پیش از تسخیر کابل به دست طالبان از مواضع حامیانه خود در تطهیر این جریان تا حدی عقب‌نشینی کرده بودند، اما بعد از خروج غنی از افغانستان و قطعی‌شدن قدرت‌گرفتن طالبان به نظر می‌رسد به تنظیمات کارخانه بازگشته‌اند.»
در ادامه این روزنامه استدلال‌های مضحکی برای ادعایی که در نوشتار خود مطرح کرده آورده است: «اصولگرایان غافلگیر شده‌اند برای همین در حال بازگشت به مواضع پیشین خود با این پیش‌فرض دوباره‌اند که طالبان تغییر کرده‌اند. از یک سو سایت مشرق عکس نشست خبری طالبان را با تیتر حضور گسترده رسانه‌ها منتشر می‌کند و از سوی دیگر خبرنگار صداوسیما از اقدامات مثبت طالبان گزارش می‌دهد! گزارشگر صداوسیما در گزارش ارسالی خود دولت غنی را گروه خوانده و گفته بود: طالبان کوچه‌هایی که به خاطر زندگی مقامات در آنها بسته شده بود، باز کرده است. اقدامات آنها مثبت بوده است. او در گزارش خود آورده که تاکنون گزارشی از اذیت و آزار مردم و تعرضی به نهادهای دیپلماتیک دیده نشده است.»
این روزنامه اصلاح‌طلب این استدلال‌های مضحک را برای ادعایش آورده است: چون سایت مشرق عکس نشست خبری طالبان را منتشر کرده است و چون خبرنگار صداوسیما در افغانستان گفته که طالبان کوچه‌هایی را که به خاطر وجود خانه‌های مقامات در آنها بسته شده بود باز کرده است و اینکه این کار را خبرنگار صداوسیما مثبت ارزیابی کرده است!
گویا روزنامه اصلاح‌طلب از اینکه خبرنگار صداوسیما به دروغگویی درباره طالبان نپرداخته ناراحت هستند!
سم‌پاشی مدعیان اصلاحات علیه دولت سیزدهم
روزنامه آرمان در مطلبی نوشت: «در حال حاضر شاهد جنجال‌هایی در مجلس درخصوص رای اعتماد وزرای پیشنهادی کابینه سیزدهم هستیم. اما این سروصداها  بر سر کارآمدی وزیران نیست، این وزرا بعضا نیازمند گذراندن دوره‌ای هستند تا بتوانند به عنوان مدیرکل یا دستیار، آماده کار شوند».
این روزنامه زنجیره‌ای در ادامه نوشت:«برخی از این وزرا تصویری از ادامه دولت احمدی‌نژاد شکل داده‌اند. آنها با بدنه وزارتخانه بیگانه‌اند اما باز هم این مشکلات چندان ملاک نمایندگان نبوده و به نظر می‌رسد اگر در تقسیم سهم، نظرات افراد جلب شود مشکلی ایجاد نخواهد شد».
مدعیان اصلاحات هیچ نسبتی با شایسته‌سالاری ندارند. این طیف البته با جوانگرایی و چرخش مدیران و اعتماد به جوانان و بهره مندی از نخبگان نیز بیگانه هستند.
وقتی این ویژگی‌ها را در کنار رفتار قبیله‌ای قرار دهیم به جایی می‌رسیم که مدیران پیر و خسته و ناکارآمد منتسب به جریان اصلاحات با لقب «ژنرال» تقدیس می‌شوند و مدیران نخبه، جوان و انقلابی با القابی همچون کارآموز و سرباز صفر مورد تحقیر قرار می‌گیرند.
سایر اخبار این روزنامه