رئیس سازمان‌ زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی عذرخواهی کرد ماجراهای زندان اوین و یک واکنش قابل تحسین

ماجرای انتشار تصاویری از بدرفتاری با زندانیان اوین واکنش برانگیز شد. در این بین اما رئیس سازمان زندان‌ها در توئیتی نسبت به این موضوع عذرخواهی کرد.
محمد مهدی حاج محمدی، رئیس سازمان‌ زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی نوشت: «درخصوص تصاویر زندان اوین؛ مسوولیت این رفتارهای غیر قابل قبول را پذیرفته و ضمن تعهد به تلاش بر عدم تکرار چنین وقایع تلخ و برخورد جدی با عوامل خاطی، از خداوند متعال، رهبر عزیزمان، ملت بزرگوار و زندان‌بانان شریف که البته زحمات‌شان تحت تاثیر این خطاها نادیده گرفته نخواهد شد، عذرخواه‌ام.»
عصر ایران در این خصوص می نویسد: «بگذارید بگوییم قابل ستایش است و هر قدر سوء رفتار نکوهیدنی است این واکنش ستودنی است هر چند بهتر آن بود که از خود افراد زندانی هم عذرخواهی شود.
حاج محمدی به جای انکار و تکذیب و توجیه، صریح و روشن مسوولیت می‌‌پذیرد و عذرخواهی می‌کند و حتی نمی‌گوید مربوط به دوران ریاست او هست یا نیست.


این واکنش برای کسانی که با «حاج محمدی» در مسوولیت‌های پیشین مواجهه داشته‌اند البته غافل‌گیر کننده نبود و اگر غیر این مشاهده می‌شد تعجب می‌کردند. چرا که در مسئولیت‌های پیشین در دستگاه قضایی نیز همین گونه عمل می‌کرده است.
او نیک می‌داند مسوولیت سازمان زندان‌ها نیز مشخص است: نگاه‌داریِ زندانی فارغ از این که به چه دلیل تحویل آنها شده است.»
همچنین معاون اول قوه قضائیه درباره انتشار دوربین‌های مداربسته امنیتی زندان اوین گفت: موضوع در حال بررسی است.
به گزارش ایرنا، حجت الاسلام‌ والمسلمین محمد مصدق روز سه شنبه در حاشیه مراسم معارفه معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضائیه در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره ویدئوهای منتشر شده از دوربین‌های مداربسته امنیتی زندان اوین افزود: این موضوع در حال بررسی است و هنوز قضیه خیلی روشن نیست.
تصاویر زندان اوین نشانگر خلاء‌های نظارتی است
همچنین یک کارشناس مسائل حقوقی درباره انتشار تصاویری از زندان اوین گفت: انتشار اینگونه تصاویر نشانگر کاستی‌ها و خلاء‌های نظارتی و اقدامات عملی در سازمان زندان‌ها است.
عباس تدین در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تصاویری که از زندان اوین پخش شده و‌ عذرخواهی رئیس سازمان زندان‌ها گفت: اگر دسترسی به تصاویر زندان اوین از طریق شیوه‌های غیر‌قانونی صورت پذیرفته باشد، تحصیل این تصاویر و انتشار آنها می‌تواند از مصادیق بزه‌های مذکور در قانون جرایم رایانه‌ای باشد اما جدا از این موضوع، عدم شفافیت و عدم نظارت کافی بر بازداشتگاه‌ها و زندان‌ها علی‌رغم مطالبه داخلی و بین‌المللی در این خصوص قطعا باعث واکنش و اقدام در این مورد می‌شود.
وی افزود: به نظر می رسد انتشار اینگونه تصاویر نشانگر کاستی‌ها و خلاء‌های نظارتی و اقدامات عملی در سازمان زندان‌ها است. هر نهادی که خود را رها و فارغ از نظارت و ارزیابی احساس کند چه بسا ناخواسته از مسیر درست فاصله بگیرد.
این وکیل دادگستری تاکید کرد: این واقعیت که گاه بازداشتگاه‌ها و زندان‌های ما از استانداردها و اصول بین‌المللی مربوط به مکان های نگهداری و نحوه رفتار با متهمان و محکومان فاصله گرفته اند، قابل انکار نیست اما تلاش در تطابق با این معیارها و اصلاح گام به گام و رو به بهبود شرایط زندان ها نیز نباید از نظر پنهان بماند.
این حقوقدان ادامه داد: متاسفانه ما بارها شاهد بوده ایم عوامل نهادهای مختلفی مانند شهرداری با مردم بدرفتاری داشته اند و صرفا پس از انعکاس موضوع در رسانه ها، مسئولین مربوطه شروع به توجیه موضوع و بعضا عذرخواهی کرده اند ولی از عدم تکرار وقایع و پیشگیری از آنها خبری نبوده است.
تدین تاکید کرد: در موضوع انتشار تصاویر زندان اوین، اولین سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا این نحوه برخورد با زندانیان مسبوق به سابقه نبوده است؟ آیا این برخوردها تازه انجام پذیرفته و تصاویر آن منتشر شده است؟ اگر از ابتدا با اینگونه سوء رفتارها برخورد شده بود الان شاهد این وضعیت نبودیم.
وی در پایان با بیان اینکه جامعه دیگر عذرخواهی‌های نمادین را نمی‌پذیرد و برخورد عملی با خاطیان و پیشگیری از وقوع چنین حوادثی را خواستار است، گفت: شاید یکی از مهمترین راه های پیشگیری از اینگونه وقایع در زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها حداقل اجازه نظارت واقعی بر این امکان از طریق نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی یا از طریق سازمان های مردم نهادی است که در خصوص، حمایت از محرومان از آزادی باید تشکیل شوند.
سایر اخبار این روزنامه
آیا می‌توان طی ۴ سال خودروسازی را مایه افتخار اقتصاد کشور کرد؟ جاده ناهموار تحول در صنعت خودرو نیما غلامرضایی برنامه عملی به جای کلی‌گویی رئیس سازمان‌ زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی عذرخواهی کرد ماجراهای زندان اوین و یک واکنش قابل تحسین واکنش‌ها به واردات سوخت از ایران چه بود؟ پشت پرده بحران ساختگی سوخت در لبنان وعده‌ای که محقق نشد! معمای واکسیناسیون سینماگران به روایت آمار طالبان از طریق شبکه های اجتماعی می خواهد تصویری مثبت از خود بسازد طالبان؛ تصویرسازی یا تغییر در رویکرد؟ بیمارستان‌های پایتخت همچنان در شرایط بحرانی قرار دارد «قارچ سیاه» دستیار جدید کرونا برنامه آینده ظریف پس از ۴ دهه فعالیت دیپلماتیک خداحافظی آقای دیپلمات رئیس قوه قضائیه: قرار گرفتن ایران در جایگاه پنجم سازندگان کیت تشخیص هویت مهم است پاسخ قالیباف به ادعای خط‌ دهی به نمایندگان دوستان جبهه انقلاب هیچ بهانه‌ای برای کار نکردن ندارند 709 خانواده عزادار شد روزهای سیاه کرونایی در ایران کرملین: پوتین و بایدن پیش از سقوط کابل درباره افغانستان رایزنی داشتند دادستان تهران: رئیس قوه قضائیه نسبت به مقوله زندانیان و بازداشتی‌ها دغدغه دارد ماجرای ادعای هواپیماربایی اوکراینی‌ها و تکذیب سریع آن